BYD، خودروساز چینی با کنار زدن تسلا، عنوان پرفروشترین خودروساز الکتریکی جهان را به دست آورد. این شرکت در شش ماه اول سال جاری میلادی با 300 درصد افزایش نسبت به سال گذشته 641 هزار دستگاه ماشین الکتریکی فروخته که 77 هزار دستگاه بیشتر از تسلا است.
تسلا در سه سال گذشته پرفروشترین خودروساز الکتریکی جهان بود، اما قرنطینه دو ماهه شانگهای به خاطر کرونا باعث تعطیلی کارخانهاش در چین شد. تخمین زده میشود که این تعطیلی باعث شد که کارخانه 80 تا 100 هزار دستگاه کمتر ماشین تولید کند.
BYD توسط یک استاد دانشگاه بازنشسته در اواسط دهه نود میلادی و با هدف تولید باتریهای قابل شارژ ساخته شد. شرکت در سال 2002 با خرید یک خودروساز ورشکسته تولید ماشین را آغاز کرد و در کمتر از ده سال به جمع ده خودروساز برتر چین پیوست.
BYD برنامههای بلندپروازانهای برای صادرات ماشین به اروپا دارد
برخلاف اکثر خودروسازان چینی، BYD یک شرکت خصوصی است که سهامش در بورس هنگکنگ خرید و فروش میشود. وارن بافت، سرمایهدار معروف آمریکایی و یکی از ثروتمندترین مردان جهان از سهامداران اصلی این شرکت است.
BYD برنامههای بلندپروازانهای برای صادرات ماشین به اروپا دارد. علاوه بر تسلا، این شرکت در بازار ماشینهای الکتریکی با فولکسواگن هم رقابت میکند. فولکسواگن اعلام کرده که میخواهد بزرگترین تولیدکننده ماشینهای الکتریکی در جهان باشد و برای این کار 52 میلیارد یورو (53 میلیارد دلار) سرمایهگذاری میکند. جنرالموتورز و استلانتیس هم با هدفی مشابه دهها میلیارد دلار در ساخت ماشینهای الکتریکی سرمایهگذاری کردهاند.