بهترین شهرها برای زندگی در سال ۲۰۲۲

واحد اطلاعات اکونومیست (Economist Intelligence Unit) که به نام مختصر EIU نیز شناخته می‌شود هر ساله به بررسی شاخص زیست‌پذیری جهانی در کشورهای مختلف دنیا می‌پردازد و بهترین شهرها برای زندگی را بر اساس معیارهای مختلف انتخاب می‌کند

بهترین شهرها برای زندگی در سال 2022

واحد اطلاعات اکونومیست (Economist Intelligence Unit) که به نام مختصر EIU نیز شناخته می‌شود هر ساله به بررسی شاخص زیست‌پذیری جهانی در کشورهای مختلف دنیا می‌پردازد و بهترین شهرها برای زندگی را بر اساس معیارهای مختلف انتخاب می‌کند. در سال 2022 میلادی، این واحد با بررسی 172 شهر در نقاط مختلف جهان و با ارزیابی 30 فاکتور زیست‌پذیری (یا شاخص زندگی) در پنج دسته ثبات، مراقبت‌های بهداشتی، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت، فهرستی از 10 کشور برتر بر اساس این معیارها را منتشر کرده است.

شهر وین (Vienna) اتریش با بدست آوردن شاخص 99.1 از صد به عنوان بهترین شهر برای زندگی در سال 2022 میلادی انتخاب شده است. شهر کپنهاگ (Copenhagen) دانمارک با شاخص 98 و شهر زوریخ (Zurich) سوئیس با شاخص 96.3 به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

بنابر گزارش منتشر شده توسط EIU، ثبات و داشتن زیرساخت‌های بسیار خوب از جمله مواردی هستند که شهر وین را برای ساکنان آن جذاب کرده و آن را به شهری برجسته برای زندگی تبدیل کرده است. علاوه بر این موارد، توجه به سلامت و مراقبت‌های بهداشتی و همچنین وجود فرصت‌های بسیار زیاد فرهنگی و تفریحی، زندگی در شهر وین را بسیار جذاب و دلنشین کرده است.

وین که به عنوان «شهر موسیقی» نیز شناخته می‌شود، تفریحات و فعالیت‌های بسیار زیادی درون خود دارد که ساکنانش را به خوبی مشغول می‌کند. علاقه‌مندان به موسیقی می‌توانند در اپرای دولتی (State Opera) این شهر شرکت کنند و از موسیقی گوش‌نواز آن لذت ببرند. علاقه‌مندان به هنر و تاریخ نیز می‌توانند در موزه‌های مختلف وین گردش کنند که تعداد آن‌ها به بیش از 100 عدد می‌رسد. کافه‌های دنج و دلنشین وین نیز مکان‌های بسیار خوبی برای لذت بردن از اوقات فراغت و صحبت با دوستان و آشنایان است.

شهر وین در رتبه‌بندی بهترین شهرها برای زندگی در سال 2018 و 2019 میلادی در رده نخست قرار داشت؛ اما در سال 2021 میلادی به دلیل مشکلات ناشی از گسترش ویروس کرونا و بسته شدن موزه‌ها، رستوران‌ها و دیگر جاهای دیدنی و تفریحی، در رده 12 فهرست قرار گرفته بود اما در سال 2022 میلادی موفق شده بار دیگر در صدر جدول قرار بگیرد.

در دو سه سال اخیر که کرونا در کشورها و شهرهای مختلف جهان جولان می‌داد، واحد EIU برای اندازه‌گیری شاخص‌های زیست‌پذیری دچار مشکل بود و اکثر این شاخص‌ها نیز تحت تاثیر قرنطینه و فاصله اجتماعی قرار داشتند. با این حال، پس از فروکش کردن کرونا در سال 2022 میلادی، بسیاری از محدودیت‌ها در اکثر کشورها برداشته شدند و حالا شاخص‌ها در حال عادی قرار دارند.

در فهرست منتشر شده از بهترین شهرها برای زندگی، به جای 10 شهر، 11 مورد دیده می‌شود و جایگاه دهم به دو شهر به صورت مشترک اختصاص یافته است. از میان این فهرست، 6 شهر از شهرهای اروپایی، سه شهر از کانادا، یک شهر از ژاپن و یک شهر از استرالیا دیده می‌شود.

علاوه بر این فهرست، 10 کشور با کمترین میزان شاخص زندگی در بین این 172 کشور مشخص شدند که شامل تهران، شهر دوالا (Douala) در کامرون، شهر هراره (Harare) در زیمباوه، شهر داکا (Dhaka) در بنگلادش، شهر پورت موزبی (Port Moresby) در پاپوآ گینه نو، شهر کراچی (Karachi) پاکستان، شهر الجزیره (Algiers) در کشور الجزیره، شهر طرابلس (Tripoli) در لیبی، لاگوس (Lagos) در نیجریه و شهر دمشق (Damascus) در سوریه است.

The Global Liveability Index 2022
Rank  City Country Index
1 Vienna Austria 99.1
2 Copenhagen Denmark 98.0
3 Zurich Switzerland 96.3
4 Calgary Canada 96.3
5 Vancouver Canada 96.1
6 Geneva Switzerland 95.9
7 Frankfurt Germany 95.7
8 Toronto Canada 95.4
9 Amsterdam Netherlands 95.3
10 Osaka Japan 95.1
10 Melbourne Australia 95.1
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر