آشنایی با روش‌های مراقبت و نگهداری از صنایع دستی

با برگزاری طرح فروش صنایع دستی دریاچه ارومیه، در ادامه چند مورد از مهم‌ترین شرایط برای نگهداری از صنایع دستی را برای شما بررسی کرده‌ایم با ما همراه باشید.

ظروف مسی  فیروزه کوبیشما هنگام خرید صنایع دستی باید به نکات پس از خرید آن نیز دقت کنید. نگهداری از این محصولات یکی از مهم‌ترین مواردی است که شما پس از خرید آن باید در نظر داشته باشید. صنایع دستی نیز مانند سایر محصولات نیاز به نگهداری و مراقبت دارد و در صورتی که شما با اصول نگهداری  از آن‌ها آشنا نباشید پس از از یک مدت صنایع دستی کیفیت و زیبایی خود را کاملا از دست می‌دهد.

صنایع دست همان طور که می‌دانید انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها آداب و اصول خاصی را برای نگهداری دارد زیرا مواد اولیه به کار رفته در این محصولات طبیعی هستند و نسبت به محصولات غیر طبیعی بیشتر در معرض فرسایش قرار می‌گیرند. با برگزاری طرح فروش صنایع دستی دریاچه ارومیه، در ادامه چند مورد از مهم‌ترین  شرایط برای نگهداری از صنایع دستی را برای شما بررسی کرده‌ایم با ما همراه باشید.

بسته بندی محصولات

صنایع دستی به دلیل این که اغلب جنبه زینتی دارند معمولا در کمد، کابینت، ویترین و...ساکن می‌مانند و تا مدت‌ها نیز کسی کاری به کارشان ندارد. این موضوع اهمیت بسته‌بندی و محل نگهداری از این محصولات را بیشتر می‌کند. اگر می‌خواهید محصول خود را داخل کابینت و در یک جای دور از دید قرار دهید حتما از جعبه مستحکم، یونولیت، کاغذ مخصوص و...استفاده کنید تا محصول شما دچار آسیب نشود.

صنایع دستی

همچنین محل نگهداری این محصولات زیر بسیار مهم است. از قرار دادن صنایع دستی در مجاورت نور مستقیم، رطوبت، آب، گرد و غبار و چربی خودداری کنید زیرا این موارد زیبایی اولیه محصول را کاملا از بین می‌برند و عمر آن را نیز کوتاه می‌کنند.

کیفیت محصولات

قبل از آن که بخواهیم در ارتباط با روش‌های نگهداری محصولات پس از خرید صحبت کنیم، باید به این نکته توجه کنید که اگر محصول شما از کیفیت بالایی برخوردار نباشد حتی اگر شما در شرایط ایده آل نیز از آن نگهداری کنید در نتیجه باز هم پس از مدتی محصول شما از بین خواهد رفت. به همین دلیل هنگام خرید حتما جنس و کیفیت محصول را بررسی کنید تا جنس نامرغوب تهیه نکنید. برای مثال هنگام خرید بشقاب میناکاری به جنس، کیفیت رنگ، وزن و طرح‌های روی آن دقت کنید تا یک محصول غیر اصل و بی‌کیفیت را به جای محصول اصلی تهیه نکنید.

نگهداری از انواع محصولات صنایع دستی

همان طور که می‌دانید صنایع دستی انواع مختلفی دارد و هر کدام بسته به جنس و موارد به کار رفته در آن، از شرایط نگهداری خاصی برخوردار است. در ادامه به بررسی موارد مهم در هنگام نگهداری برخی از محصولات صنایع دستی می‌پردازیم.

فیروزه کوبی

محصولات فیروزه کوبی همان طور که از نام آن مشخص است از قرار دادن فیروزه بر روی محصولات مسی ساخته می‌شوند. این محصولات زیبای بسیار چشمگیری دارند و به محیط اطراف خود جلوه بی حد و نصابی می‌بخشند. نگهداری از آن این محصولات از شرایط خاصی برخوردار است.

اولین مورد که باید به آن توجه کنید؛ محل قرار گیری این محصولات است، فیروزه کوبی نباید در مجاورت نور مستقیم خورشید قرار بگیرد زیرا نور خورشید به مرور زمان به لایه روی این محصولات (پلی استر) آسیب زده و کیفیت این محصولات را به شدت پایین می‌آورد.

بشقاب مینا کریهنگام شست و شو نیز توجه کنید که نباید از آب داغ و شوینده‌های قوی استفاده کنید زیرا این موارد باعث آسیب بسیار زیادی به محصول شما می‌شود. برای تمیز کردن محصولات فیروزه کاری از یک ابر و شوینده‌های ملایم استفاده کنید تا هم محصول شما تمیز شود و هم دچار آسیب نشود.

خاتم کاری

خاتم کاری در جنس‌ها و انواع مختلفی مانند چوب، فلز و استخوان حیوانات در بازار یافت می‌شود اما رایج‌ترین خاتم کاری در صنایع دستی اغلب از جنس چوب هستند. این محصولات نیز نباید هرگز در مجاورت مستقیم با نور خورشید قرار بگیرند زیرا بافت آن را به مرور زمان از بین می‌برد علاوه بر این رطوبت نیز هرگز نباید در مجاورت مستقیم با محصولات خاتم کاری قرار بگیرند.

برای تمیز کردن محصولات خاتم کاری از ابر و یا دستمال مرطوب استفاده کنید و مانند سایر صنایع دستی هرگز در مجاورت شویند‌ه‌های قوی و اسیدی قرار ندهید.

میناکاری

ظروف میناکاری نسبت به سایر صنایع دستی از شرایط نگهداری راحت‌تری برخوردار است. هنگام شست و شوی محصولات میناکاری از اسکاچ و سیم ظرفشویی، آب داغ و مواد شوینده قوی هرگز استفاده نکنید زیرا آسیب زیادی به کیفیت این ظروف وارد می‌شود.

برای تمیز کردن ظروف میناکاری نیز مانند کاسه مسی بهتر از سرکه سفید و یا ترکیب لیمو  نمک استفاده کنید.

قلمزنی

همان طور که می‌دانید محصولات قلمزنی دارای طرح‌ها و نقش‌های مختلفی هستند که به وسیله قلم بر روی فلز حک می‌شود. نگهداری از محصولات قلمزنی بسته به جنس فلز از شرایط خاصی برخوردار است.

از قرار دادن این محصولات در مجاورت چربی، رنگ، گرد و غبار، حرارت و...پرهیز کنید زیرا این موارد باعث جرم گیری و رنگ پریدگی محصولات می‌شود. مورد بعدی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است مراقبت از این محصولات در برابر ضربه است. یکی از نقاط منفی که در این محصولات وجود دارد آسیب پذیری آن‌ها در برابر ضربه است و در صورت برخورد ضربه با محصول آسیب زیادی به آن وارد می‌شود.

محصولات چربی در طیف وسیعی از موارد کاربرد داشته و تقریبا در هر حوزه‌ای می‌توان ردپایی از چرم را مشاهده کرد. محصولات چرمی اغلب قیمت بالایی دارند به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب به این محصولات باید حتما به نکات نگهداری از آن توجه کنید.

گلدان مسی فیروزه کوبمورد اول که باید به آن توجه کنید جلوگیری از قرار دادن محصولات چرمی در مجاورت رطوبت است. اگر شما محصولات چرمی را مدت زمانی طولانی در معرض رطوبت قرار بگیرد پس از مدتی دچار شوره می‌شود و حالت اصلی و زیبای خود را از دست می‌دهد.

نور خورشید و گرد و غبار نیز همانند رطوبت باعث خرابی و آسیب به محصولات چرمی شما می‌شوند به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که محصولات چرمی خود را در میان یک پارچه از جنس الیاف طبیعی نگهداری کنید.

سخن آخر

به طور کلی صنایع دستی پس از خرید اگر خوب از آنها مراقبت شود تا سال‌های طولانی کیفیت خودشان را حفظ کرده و همچنان باعث زیبای محیط اطراف شما می‌شوند. پس توجه کنید که از همان روز اول از این محصولات زیبا به خوبی مراقبت کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان