همسرآزاری عاطفی

همسرآزاری وجوه گوناگونی دارد؛ همسرآزاری جسمی که در آن عموماً شوهر، زن را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد و در شدیدترین شکل موجب مرگ او می‌شود.

همسرآزاری عاطفی

فربد فدایی - روانپزشک

 

تحریریه زندگی آنلاین : همسرآزاری وجوه گوناگونی دارد؛ همسرآزاری جسمی که در آن عموماً شوهر، زن را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد و در شدیدترین شکل موجب مرگ او می‌شود. همسرآزاری روانی که موضوع بحث است و به آن بیشتر خواهیم پرداخت و همسرآزاری مالی که در آن نیز معمولاً شوهر از نظر مالی برای زن مضیقه و تنگنای اقتصادی ایجاد می‌کند و یا برخلاف میل زن در اموال او دخل و تصرف می‌کند، از جمله برداشتن حقوق ماهانه یک زن کارمند توسط شوهر و یا وادار کردن او برای دادن چک سفید امضا و یا اجبار زن برای نوشتن سندی که در آن عنوان می‌شود، مهریه خود را دریافت کرده است.

عموماً زورگویی و ارعاب توسط شوهر که قدرت بدنی بیشتری دارد، مسبب این آزارهاست، گرچه گاهی زنان هم شوهرآزاری می‌کنند اما عموماً قربانی همسرآزاری، زن است. در مورد همسرآزاری روانی که عاطفی هم خوانده می‌شود نیز آمار دلالت دارد که شوهران عامل اکثر موارد آن هستند، البته مانند اکثر پدیده‌های روانی - رفتاری در اینجا هم با پدیده نوک کوه یخ مواجهیم، به این معنی که فقط بخش کوچکی در موارد همسرآزاری روانی شناسایی می‌شود و اکثر موارد همچون کوه یخ که در زیر آب پنهان است، شناخته نمی‌شود.

بیشتربخوانید:

شوهرم خاله زنکه چه کنم؟!

مصادیق همسرآزاری روانی فراوان است؛ بی‌احترامی، بی‌محبتی، نامیدن همسر با القاب توهین‌آمیز، تمسخر همسر در جمع، بی‌توجهی به نیازهای عاطفی همسر، بیان ترجیحات ناسالم از جمله مقایسه کردن همسر با فرد دیگری که دارای ویژگی‌هایی است که در همسر دیده نمی‌شود.

برای نمونه شوهر به زن می‌گوید: «زن دوست مرا دیدی که چه خانه و زندگی تمیز و مرتبی فراهم کرده است، در حالی که تو شلخته و بی‌نظم هستی.» یا یک زن به شوهرش می‌گوید: «تو چه مرد بی‌عرضه‌ای هستی! می‌بینی که شوهر خواهرم چه زندگی مجللی برای او تهیه کرده است، در حالی که همیشه هشتت گرو نه است.» ممکن است، شوهر زن خود را مورد ضرب و شتم قرار ندهد اما با کلام زشت و ناسزاگویی و ارعاب او به ضرب‌وجرح، امنیت روانی زن را مورد تهدید قرار دهد. حتی گاهی زن و شوهر ممکن است با ترک فعل دیگری را بیازارد، نمونه آن مرد یا زنی است که چون خواسته او برآورده نشده است، به‌اصطلاح قهر می‌کند و برای مدت طولانی که گاهی به چند ماه به درازا می‌کشد، با همسرش صحبت نمی‌کند.

بیشتربخوانید:

قابلیت های زنان در رفتار با همسر

گاهی زن یا شوهر از طریق بچه‌ها و یا به‌وسیله نوشته، مسائل مهم را مطرح می‌کنند. زن یا شوهر هر دو نیاز دارند که موردحمایت و تحسین همسر قرار بگیرند اما زمانی که کارهای خوبشان مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد، آزرده می‌شوند. ممکن است خانمی به شوهر خود که از سختی و طولانی بودن کارش شکایت دارد و در واقع متوقع قدردانی زن است، بگوید: «همه مردها کار می‌کنند، وظیفه توست که کار کنی، شاخ غول را که نشکستی!» این بیان، نمونه‌ای از همسرآزاری روانی است. نوع دیگر همسرآزاری روانی، شک به وفاداری همسری نجیب و متهم کردن او به خیانت است. بازرسی تلفن همراه، تعقیب کردن، گذاشتن میکروفن و دوربین و نمونه‌هایی از این دست از جمله همسر آزاری‌های روانی هستند. عموماً هم این افراد دچار نوعی نابسامانی روانی و نیازمند مراجعه به پزشک هستند.

بیشتربخوانید:

کارهای ممنوعه بعد از دعواهای زناشویی

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان