دوست دارید چای زردچوبه بنوشید؟

چای زردچوبه را می‌توان با پودر این ادویه درست کرد. اگر از کسانی هستید که به نوشیدن چای سبز عادت دارید و از آن لذت می‌برید، بدانید که در برخی از انواع این چای، زردچوبه هم وجود دارد.

دوست دارید چای زردچوبه بنوشید؟

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

«چای زردچوبه» یکی از چای‌های محبوب است که در برخی نقاط دنیا، همچون شبه قاره هند بسیار پرطرفدار است. با این وجود، مردم سراسر دنیا به تازگی به خواص مفید آن پی برده‌اند. بیش از پنج هزار سال است که مردم خواص مفید زردچوبه را شناخته‌اند و در سراسر جهان، بخصوص در آسیا، این ادویه به وفور مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

از همان زمان از زردچوبه برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شد؛ ولی پزشکی مدرن امروز خیلی دیر به خواص مفید آن برای سلامتی و درمان بیماری‌ها توجه کرده است. برای پخت غذاهای گوناگون می‌توان از زردچوبه استفاده کرد و همچنین چای زردچوبه نوشید. در زیر دانسته‌هایی درباره چای زردچوبه خواهید خواند.

زردچوبه 
زردچوبه در واقع یک ساقه زیرزمینی(ریزوم) از خانواده زنجبیل است. ویژگی‌های مفید و باارزش این ماده برای سلامتی به خاطر وجود ماده‌ای به نام «کورکومین» (نوعی آنتی اکسیدان) می‌باشد که در ریزوم یافت می‌شود و در واقع رنگ زرد زردچوبه به خاطر وجود همین ماده است. 

ویژگی‌های مفید چای زردچوبه را در زیر می‌خوانید
ثابت شده که چای زردچوبه با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مقابله کرده و مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. رادیکال‌های آزاد عناصری هستند که به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند و می‌توانند باعث بروز انواع  بیماری‌ها، از جمله سرطان شوند. مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان به همه افراد توصیه می‌شود. خوردن غذاهایی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند نیاز بدن به آنتی‌اکسیدان‌ها را تامین کند. گفته می شود که چای زردچوبه از کبد محافظت می‌کند و احتمال آسیب رسیدن به آن را کاهش می‌دهد.

همچنین نوشیدن این چای به بهبود جریان گردش خون نیز کمک می‌کند. یکی از اعضای دیگر بدن که نوشیدن چای زردچوبه به سلامت آن کمک می‌کند، استخوان‌ها و مفاصل هستند که نوشیدن این چای باعث حفظ و بهبود استحکام آنها می‌شود.  کسانی که صورت‌شان پر از جوش است و آکنه دارند هم از نوشیدن چای زردچوبه سود خواهند برد؛ چرا که ترکیبات آن می‌تواند پوست را پاکسازی کند. چای زردچوبه نه تنها به بهبود آکنه کمک می‌کند، بلکه در از بین بردن یا کمرنگ کردن جای باقیمانده جوش‌ها نیز موثر است.

بیماران دیابتی نیز از کسانی هستند که نوشیدن چای زردچوبه برای‌شان سودمند است. این چای از سخت شدن دیواره شریان‌ها در مبتلایان به این بیماری جلوگیری می‌کند. چای زردچوبه در کاهش و تسکین علائم  بیماری‌هایی مانند آرتریت، خونمردگی‌ها و کبودی‌ها و التهاب تاندون‌ها هم موثر است. 

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بعضی ترکیبات شیمیایی موجود در چای زردچوبه می تواند به از بین بردن سلول‌های سرطانی هم کمک کند. یکی دیگر از خواص این چای این است که نمی‌گذارد کلسترول خون باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا شود. سلامت دهان و دندان افرادی که به طور مرتب چای زردچوبه می‌نوشند هم حفظ می‌شود.

در واقع چای زردچوبه موادی در خود دارد که از التهاب لثه‌ها جلوگیری می‌کنند یا حداقل احتمال بروز آن را کاهش ‌می‌دهند و جلوی ایجاد بوی بد دهان را نیز می‌گیرند. نوشیدن این چای به دستگاه گوارش هم سود می‌رساند و ناراحتی معده را کاهش می‌دهد. به علاوه، باعث بهبود فرایند هضم غذا نیز می‌شود؛ چرا که ساخت صفرا را در بدن تحریک می‌کند و باعث تولید بیشتر آن می‌شود. یکی دیگر از خواص شگفت‌انگیز این چای گیاهی تاثیر آن روی بیماری آلزایمر است که موجب بهبود کیفیت تفکر و حافظه می‌شود.

روش تهیه چای زردچوبه
 چای زردچوبه را می‌توان  با پودر این ادویه درست کرد. اگر از کسانی هستید که به نوشیدن چای سبز عادت دارید و از آن لذت می‌برید، بدانید که در برخی از انواع این چای، زردچوبه هم وجود دارد. معمولا برای تهیه این چای سودمند از زنجبیل هم استفاده می‌شود. اگر از طعم عسل خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید برای بهتر شدن مزه چای قدری شربت افرا به آن بیفزایید.

مواد لازم
آب                                     4 فنجان
پودر زردچوبه‌                        یک قاشق چایخوری
پودر زنجبیل                         یک قاشق چایخوری
عسل به عنوان طعم‌دهنده     به میزان دلخواه
لیمو یک برش

طرز تهیه
در ظرف مناسبی 4 فنجان آب بریزید و بگذارید جوش بیاید. دقت کنید که آب به طور کامل جوش بیاید؛ به طوری که غلغل کند. سپس پودر زردچوبه و زنجبیل را در آب در حال جوش بریزید، زیر شعله را کم کنید و بگذارید بین 8 تا 10 دقیقه آهسته بجوشد. این کار باعث می‌شود تمام مواد مفید موجود در زردچوبه از آن خارج شده داخل آب در حال جوش نفوذ کند.

پس از این مدت ظرف را از روی اجاق بردارید و چای را صاف کنید؛ به طوری که تمامی ذرات زنجبیل و زرد چوبه از آن خارج شود. قدری در این چای عسل بریزید و یک تکه کوچک لیمو هم به آن اضافه کنید. هم عسل و هم لیمو طعم این چای را بهتر می‌کند و به راحتی می‌توانید آن را بنوشید. اگر دچار درد مفاصل هستید، می‌توانید پوسته هل، شیر یا  عصاره روغن بادام سرد را هم به این چای بیفزایید. از این چای می‌توان روزانه 2 تا 3 بار استفاده کرد.

به این نکته دقت کنید
مطالبی که خواندید در حالت کلی گفته شده‌اند و اگر کسی به بیماری خاصی مبتلاست، نباید سرخود و بدون مشورت با پزشک معالجش چای زردچوبه بنوشد؛ چون ممکن است ترکیبات موجود در این چای باعث تشدید علائم او شود. مثلا مبتلایان به اختلالات کارکرد کبد لازم است حتما پیش از نوشیدن این چای با پزشک متخصص مشورت‌کنند.

همچنین، اگر به خاطر ابتلا به بیماری مزمنی به طور مرتب داروهای خاصی مصرف می‌کنید، باید قبلی از اینکه چای زردچوبه را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید، با پزشک متخصص‌تان مشورت نمایید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان