گزارش ویژه مشرق؛

قدرت‌نمایی اژدهای سرخ در دریای چین جنوبی/ آیا سرنوشت اوکراین برای تایوان تکرار خواهد شد؟ +نقشه و تصاویر

عصر روز گذشته سخنگوی وزارت دفاع چین رسما از برگزاری یک رزمایش دریایی بزرگ در دریای چین جنوبی و اطراف جزیره تایوان خبر داد.

سرویس جهان مشرق _ از ابتدای هفته جاری، گمانه زنی هایی در خصوص سفر احتمالی نانسی پلوسی سخنگوی مجلس نمایندگان امریکا (کنگره) به تایوان انجام شده بود؛ این اخبار با واکنش شدید مقامات سیاسی و نظامی چین همراه شده و آنها حتی تهدید کردند مانع از فرود هواپیمای حامل نانسی پلوسی در تایپه خواهند شد.

پس از انجام این تهدیدات، رسانه های امریکایی تلاش کردند تا با آرام کردن جو پرتنش شکل گرفته، مقصد و اهداف سفر پلوسی را کشورهای شرق آسیا نظیر سنگاپور، ژاپن و کره جنوبی و به منظور همکاری های عادی سیاسی و اقتصادی میان این کشورها با واشنگتن جلوه دهند اما روز گذشته مشخص شد این موضوع تنها یک فریب ساده رسانه ای بوده و هواپیمای پلوسی مستقیما به سمت جزیره تایوان در حرکت است.

قدرت‌نمایی اژدهای سرخ در دریای چین جنوبی/ آیا سرنوشت اوکراین برای تایوان تکرار خواهد شد؟ +نقشه و تصاویر
مسیر حرکت هواپیمای حامل نانسی پلوسی از سنگاپور به سمت تایوان

به هر ترتیب عصر روز گذشته هواپیمای سخنگوی کنگره امریکا در فرودگاه تایپه به زمین نشست تا خشم مقامات دولت چین را به دلیل نقض حاکمیت ملی این کشور به همراه داشته باشد.

حمله سایبری به وبگاه ریاست‌جمهوری تایوان

همزمان با ورود نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، خاویر چانگ سخنگوی دولت تایپه اعلام کرد که وبگاه رسمی ریاست‌جمهوری تایوان، مورد حمله هکری قرار گرفته و از دسترس خارج شد، اما پس از 20 دقیقه به حالت عادی بازگشت.
 
حجم این حمله سایبری حدود 200 برابر بدتر از حد معمول دیگر حمله‌های هکری بوده است. سازمان‌های دولتی به تقویت نظارت برای حفظ امنیت اطلاعات و ارتباطات ملی و عملکرد پایدار زیرساخت‌های کلیدی ادامه خواهند داد.

قدرت‌نمایی اژدهای سرخ در دریای چین جنوبی/ آیا سرنوشت اوکراین برای تایوان تکرار خواهد شد؟ +نقشه و تصاویر

واکنش های مقامات سیاسی به سفر پلوسی به تایوان

 _ وزارت خارجه چین روز سه شنبه در اعتراض به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان، سفیر این کشور را احضار کرد.

_ کاخ سفیداعلام کرد سفر نانسی پلوسی به تایوان با رعایت اصل «سیاست چین واحد» صورت گرفته و سیاست آمریکا در مورد این اصل تغییری نکرده است.

_ وزارت دفاع تایوان: مانورهای چین روی تایوان نشان دهنده قصد پکن برای از بین بردن صلح و ثبات منطقه است. ارتش از نزدیک وضعیت را زیر نظر دارد و سطح آمادگی را برای پاسخگویی به موقع و مناسب بالا می‌برد. ارتش در مجاورت تایوان دارای قابلیت های هوایی و دریایی است و قادر به دفاع از امنیت ملی است.

_  پلوسی خطاب به رئیس جمهور تایوان: همبستگی آمریکا با تایوان بسیار مهم است و این پیامی است که در اینجا آمده ایم تا آن را تأیید کنیم. هیئت ما به تایوان آمد تا بدون تردید روشن کند که ایالات متحده تایپه را رها نخواهد کرد.

قدرت‌نمایی اژدهای سرخ در دریای چین جنوبی/ آیا سرنوشت اوکراین برای تایوان تکرار خواهد شد؟ +نقشه و تصاویر

_ رئیس جمهور تایوان: تهاجم روسیه به اوکراین نظم بین المللی را تضعیف کرده است و هرگونه تهاجم چین به تایوان بر منطقه اقیانوس آرام تأثیر خواهد گذاشت. کشور ما شریک نزدیک ایالات متحده است و به تقویت مشارکت با واشنگتن در همه سطوح ادامه خواهیم داد. علیرغم تهدیدها، تزلزل نخواهیم کرد، از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان دفاع خواهیم کرد و توان دفاعی خود را تقویت خواهیم کرد.

برگزاری رزمایش بزرگ دریایی توسط ارتش چین؛ خشم اژدها

اگرچه از چندین روز قبل ارتش چین به ویژه در استان ساحلی فوجیان مشغول نقل و انتقالات گسترده نظامی به منظور آمادگی برخورد نظامی احتمالی در تنگه تایوان بود، اما عصر روز گذشته سخنگوی وزارت دفاع این کشور رسما از برگزاری یک رزمایش دریایی بزرگ در دریای چین جنوبی و اطراف جزیره تایوان خبر داد.

همچنین از روز گذشته جنگنده های بومی J-20 و سوخو35 های نیروی هوایی چین به شکل مداوم بر فراز آسمان تنگه تایوان و محدوده دفاع هوایی این کشور پرواز می کنند.

بنابر تصاویر و نقشه های منتشر شده، این رزمایش در 6 نقطه دور تا دور جزیره تایوان و به فاصله حدود 10 مایل دریایی از سواحل این کشور انجام می شود که به نوعی تمرین محاصره و قطع ارتباط این جزیره با دنیای خارج در زمان جنگ واقعی محسوب می شود.

قدرت‌نمایی اژدهای سرخ در دریای چین جنوبی/ آیا سرنوشت اوکراین برای تایوان تکرار خواهد شد؟ +نقشه و تصاویر
موقعیت محل برگزاری رزمایش دریایی چین در اطراف جزیره تایوان

جزیره تایوان از زمان شکست ملیگراهای چینی به رهبری "چیانگ کای چک" از حزب کمونیست چین به رهبری مائو، از خاک اصلی چین جدا شده و ادعای استقلال دارد. به مدت حدود 3 دهه دولت تایپه صاحب کرسی چین در شورای امنیت سازمان ملل و دارای حق وتو بود اما سرانجام در دهه 70 میلادی و با در نظر گرفتن اینکه جمهوری خلق چین به یک قدرت اتمی تبدیل شده بود، دولت امریکا با موافقت سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل تصمیم به واگذاری کرسی چین به دولت مستقر در پکن گرفتند.

دولت چین همواره تایوان را بخشی جدایی ناپذیر از خاک خود می‌داند و با توجه به اینکه سازمان ملل و حتی کشورهای غربی نیز استقلال تایوان را به رسمیت نشناخته اند، ورود رهبر کنگره امریکا به تایپه را نقض حاکمیت ملی خود قلمداد کرده و با شدیدترین تهدیدات سیاسی و نظامی پاسخ داده اند. ایالات متحده علی رغم روابط اقتصادی گسترده و چند تریلیون دلاری با چین، همواره با حمایت نظامی از تایوان و فروش تسلیحات پیشرفته و گران قیمت به این کشور موجب نارضایتی و خشم مقامات پکن شده است. بسیاری معتقدند راهبردی که امریکا در قبال مسئله تایوان و دخالت نظامی در دریای چین جنوبی اتخاذ کرده است مشابه با بحران اوکراین در سالهای گذشته است که در نهایت منجر به تهاجم نظامی روسیه به این کشور شد.

قدرت‌نمایی اژدهای سرخ در دریای چین جنوبی/ آیا سرنوشت اوکراین برای تایوان تکرار خواهد شد؟ +نقشه و تصاویر
آخرین وضعیت استقرار ناوگروه های نیروی دریایی امریکا در اطراف تایوان

سالها دخالت سیاسی در خاک اوکراین، تلاش برای سرنگونی دولت های وابسته به مسکو، همکاری با احزاب غربگرای اوکراین برای جلب موافقت آنها به پیوستن به اتحادیه اروپا و سازمان آتلانتیک شمالی "ناتو" در نهایت موجب شد تا کرملین خود را ناچار به حمله نظامی تمام عیار به کی‌یف ببیند؛ آن هم در شرایطی که بیشترین منفعت ممکن در این میان شامل حال واشنگتن شده و متضرر اصلی این جنگ کشور اوکراین و برخی دول اروپایی بودند که بر اثر تهدیدات گازی روسیه دچار بحران گسترده انرژی و افزایش شدید قیمت سوخت شده اند.

اکنون نیز واشنگتن با مسائلی همچون سفر مقامات رسمی امریکایی به تایوان، فروش جنگنده های پیشرفته F-16V به ارتش این کشور و تلاش برای ایجاد پیمان های دفاع منطقه ای با حضور کشورهای دیگر نظیر ژاپن، کره جنوبی و استرالیا، سعی در تحریک چین برای حمله نظامی به جزیره تایوان را دارند.

قدرت‌نمایی اژدهای سرخ در دریای چین جنوبی/ آیا سرنوشت اوکراین برای تایوان تکرار خواهد شد؟ +نقشه و تصاویر

تایوان امروزه کشوری بسیار پیشرفته با اقتصادی قدرتمند در شرق اسیا محسوب می شود که گفته می شود به تنهایی 34 درصد از تجهیزات الکترونیکی دنیا را در خاک خود تولید می کند؛ حتی بسیاری از خطوط تولید قطعات الکترونیکی این کشور در خاک جمهوری خلق چین قرار داشته و دوطرف با وجود دشمنی شدید، روابط تجاری گسترده ای با یکدیگر دارند؛ دقیقا مشابه با کشور اوکراین که شامل زمین های حاصلخیز و صادرات گسترده غلات برای تمامی دنیا و همچنین کارخانه جات صنعتی و نظامی فراوان در خاک خود بود که امروز تقریبا چیزی از زیرساخت های این کشور بر اثر جنگ رخ داده در ماه های گذشته سالم باقی نمانده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر