مایکروسافت گزارش درآمدهای سهماهه دوم سال مالی 2016 خود را منتشر کرده است. این گزارش نشان میدهد که خرید جدید این شرکت، لینکدین، 228 میلیون دلار درآمد کسب کرده است.
طبق این گزارش، مایکروسافت در سهماهه دوم سال، 26.1 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است که لینکدین 1 درصد از این درآمد را تشکیل میدهد. باید توجه کرد که نباید 228 میلیون دلار را رقمی خوب یا بد در نظر گرفت؛ از این جهت که لینکدین تمام سه ماه را تحت اختیار مایکروسافت سپری نکرده و بهتازگی به یک زیرمجموعه از این شرکت تبدیل شده است.
با این وجود میتوان در نظر گرفت که لینکدین در سهماهه دوم سال گذشته، 993 میلیون دلار درآمد (با سود 1.13 دلار بر هر سهم) کسب کرده بود. این شرکت همچنین 118 میلیون دلار ضرر خالص داشت.
در گزارش مایکروسافت، لینکدین بهعنوان زیرمجموعهای از بخش بهرهوری و پروسهی کسب و کار معرفی شده است. بخشی که در مجموع 7.4 میلیارد دلار در سهماهه دوم درآمد داشته است. این رقم افزایشی 10 درصدی نسبت به سال قبل نشان میدهد. از آنجایی که لینکدین یک زیرمجموعه بهحساب میآید؛ تعداد اعضای خود را در گزارش ذکر نمیکند. هرچند در گزارش مستقل خود (مربوط به سهماهه گذشته) این شرکت تعداد عضوهای شبکهی اجتماعی را با 18 درصد پیشرفت، 497 میلیون نفر عنوان کرد.
مایکروسافت خرید لینکدین را در ماه دسامبر نهایی کرد. خریدی که نیازمند مجوزهای لازم از دولتهای ایالات متحده، کانادا، برزیل، آفریقای جنوبی و اتحادیهی اروپا بود. برای کسب این مجوزها مایکروسافت اقدام به اضافه کردن چندین و چند بند به قرارداد خرید خود کرد. از جمله اینکه برای 5 سال به رقیبان لینکدین دسترسی به Office Add-in و موقعیتهای تبلیغاتی در فروشگاه آفیس داده شود. همچنین این شرکت نباید با شرکتهای تولید رایانههای شخصی توافقی مبنی بر نصب این شبکه اجتماعی بهصورت پیشفرض امضا کند و نسبت به این شبکهی اجتماعی گرایشی نشان دهد.
مایکروسافت در رقابتی نزدیک با Salesforce توانست لینکدین را خریداری کنید. سیلزفورس برای مدتها به دنبال خرید این شبکهی اجتماعی بود و با از دست دادن این فرصت، بینیوف (مدیرعامل سیلزفورس) از اتحادیهی اروپا درخواست کرد که این قرارداد را مجددا بررسی کند.
سهماههی بعدی برای مایکروسافت بسیار حیاتی است؛ چرا که لینکدین اندوختهی اصلی خود را نشان خواهد داد. پروژههایی مانند LinkedIn Learning و طراحی یک اپ جدید برای دسکتاپ، نشان میدهند که این شرکت در تلاش برای یافتن راههای بهتر جهت جلب توجه کاربران خود است. 106 میلیون کاربر به شکل ماهانه در این شبکهی اجتماعی فعال هستند.
لینکدین ادعا میکند که بر مسیری قبلی خود پایبند خواهد بود. هرچند باید منتظر برنامههای یکپارچهی این شرکت با مایکروسافت در آیندهی نزدیک باشیم؛ تغییراتی که ممکن است با واکنش کاربران روبرو شوند.