نرخ شاخص ارزی به پله‌های میانی کانال ۳۱ بازگشت

چشم دلار به هتل کوبورگ

دنیای اقتصاد : بررسی‌ها نشان می‌دهد معامله‌گران دلار در روزهای اخیر اخبار هتل کوبورگ را به‌دقت رصد می‌کنند. اگرچه روند قیمت بازار ارز در تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی صعودی بود. به عقیده بسیاری از تحلیلگران، در بازار تهران افزایش نرخ دلار غیررسمی تا سطوح قیمتی نیمه کانال ۳۱هزار تومانی ناشی از تلاش معامله‌گران افزایشی است.

p06 copy

این افراد ضمن اشاره به سیگنال‌های مثبت منتشر‌شده از وین، مقر نشست‌های هسته‌ای برجامی، بر این باورند که احتمال مشاهده تحرکات کاهشی نرخ دلار در روز‌های انتهایی هفته جاری افزایش یافته و به همین علت معامله‌گران افزایشی در راستای فروش دارایی‌های خود در سطوح قیمتی بالاتر، پیش از شروع نوسانات گام برمی‌دارند. در همین راستا قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در روز شنبه 15 مردادماه با 330 تومان افزایش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته، به رقم 31 هزار و 550 تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید نیز در نیمه مرداد‌ماه در سطح قیمتی 14میلیون و 800هزار تومان ثبت شد.

طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده از روند قیمت شاخص ارزی در روزهای ابتدایی هفته جاری مشاهده می‌شود نرخ این ارز در معاملات نقدی و فردایی دچار افزایش قیمت حدودا 300 تومانی شده است. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در معاملات ابتدایی روز شنبه 15 مرداد با حدود 280تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز‌های انتهایی هفته گذشته، در رقم 31هزار و 500 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. تا پیش از ظهر روز شنبه قیمت ارز مذکور در پله ششم کانال 31هزار تومانی نوسان کرد اما در نرخ‌های فردایی ارائه‌شده در عصر این روز تلاش‌هایی در جهت حضور نرخ شاخص ارزی در پله‌های هفتم و هشتم کانال 31 مشاهده شد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات نقدی عصر روز شنبه در رقم 31هزار و 550تومان به کار خود پایان داد. در روز‌های گذشته اخبار امیدوار‌کننده‌ای نسبت به حصول توافق احتمالی از وین، پایتخت اتریش، منتشر شده است.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران سیاسی ـ اقتصادی، در صورت تداوم یافتن انتشار سیگنال‌های سیاسی مثبت، در روز‌های پایانی هفته جاری، بازار ارز تهران شاهد شروع روند کاهشی جدیدی در نرخ‌های غیررسمی ارز خواهد بود. این افراد بر این باورند که افزایش قیمت‌های مشاهده‌شده در روز‌های ابتدایی هفته جاری ناشی از تلاش معامله‌گران افزایشی در جهت فروش دارایی‌های خود در سطوح قیمتی بالاتر پیش از وقوع روند کاهشی است. روز گذشته نیز روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی راجع به گفت‌وگو‌های وین از نزدیکی ایران و آمریکا به نهایی کردن متن توافق علی‌رغم وجود برخی موانع باقیمانده خبر داد. همچنین این روزنامه آمریکایی به نقل از انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی نشست‌های هسته‌ای وین، نوشت:‌ ما در حال مذاکره درباره برخی سوالات فنی بودیم که در متن باز بود. ما در حال پیشروی هستیم و من انتظار دارم به‌زودی این مذاکرات را تعطیل کنیم.

این در حالی است که پس از انتشار گزارش مذکور یک مقام وزارت خارجه کشور در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم. گفتنی است از اوایل دی‌ماه سال گذشته و با تقویت احتمال احیای قرارداد برجام، روند کاهشی قابل‌توجهی در نرخ دلار آزاد صورت پذیرفت که در راستای این روند قیمت هر برگ اسکناس دلار از سقف قیمتی 30 هزار و 150 تومانی تا سطوح قیمتی کانال‌های 26 و 25هزار تومانی کاهش یافت. حال با توجه به نرخ تورم نقطه به نقطه بیش از 50درصدی کشور در مردادماه، باید دید در صورت انعقاد قرارداد هسته‌ای جدید میان ایران و قدرت‌های جهانی، نرخ دلار در معاملات غیررسمی تا چه حد در کاهش قیمت کشش خواهد داشت.

 روند متضاد بازار دلار و سکه

برخلاف روند افزایشی نرخ دلار در تعطیلات روز‌های ابتدایی هفته، قیمت سکه طلا طرح جدید کاهشی بود. روز شنبه 15 مرداد هر قطعه از این فلز گرانبها با حدود 60هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته، در رقم 14میلیون و 800هزار تومان معامله شد. به عقیده برخی از کارشناسان بازار طلا در صورت حصول توفق احتمالی دو فشار کاهشی مختلف به قیمت سکه طلا وارد خواهد شد. فشار نخست کاهش قیمت دلار آزاد، از مهم ‌ترین عوامل تشکیل‌دهنده قیمت سکه، و فشار دوم کاهش حجم انتظارات تورمی و در نتیجه آن کاهش نرخ حباب قیمتی سکه است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان