تشدید بیماری‌های عفونی با خطرات آب و هوایی

بیماری‌های عفونی مدت‌هاست که با رویدادهای آب و هوایی و تغییرات آب و هوایی مرتبط هستند، اما دانشمندان اکنون شروع به درک تأثیر گسترده آب و هوا بر سلامت انسان کرده‌اند.

تشدید بیماری‌های عفونی با خطرات آب و هوایی

بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله “تغییرات اقلیمی طبیعت” منتشر شده است، خطرات آب و هوایی -مانند سیل، امواج گرما و خشکسالی- اثرات بیش از نیمی از بیماری‌های عفونی شناخته شده در انسان از جمله سیاه زخم، وبا و مالاریا را تشدید کرده است.

بیماری‌های عفونی مدت‌هاست که با رویدادهای آب و هوایی و تغییرات آب و هوایی مرتبط هستند، اما دانشمندان اکنون شروع به درک تأثیر گسترده آب و هوا بر سلامت انسان کرده‌اند.

جاناتان پاتز، یکی از نویسندگان این مطالعه و مدیر موسسه بهداشت جهانی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، گفت: «با تغییر آب و هوا ، خطر ابتلا به این بیماری‌ها نیز تغییر خواهد کرد.»

پاتز و همکارانش به دنبال نمونه‌های واقعی از اثرات 10 خطر آب و هوایی که به انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر می‌شوند، بر بیماری‌های شناخته شده انسانی ناشی از میکروب‌ها را جستجو کردند.

تیم تحقیقاتی دریافت که 218 بیماری از 375 بیماری عفونی یافت شده در سراسر جهان، یا 58 درصد، توسط مخاطرات آب و هوایی بدتر شده است. موارد واقعی، 1006 مسیر منحصر به فرد را نشان می‌دهد که در آن خطرات آب و هوایی منجر به این بیماری‌ها شده است.

در برخی موارد، افراد از طریق پشه‌های ناقل بیماری، موش‌ها و گوزن‌ها پس از باران شدید و سیل آلوده شدند. در موارد دیگر، اقیانوس‌های گرمتر و امواج گرما منجر به غذاهای دریایی آلوده شد. خشکسالی باعث تغییراتی در عادات خفاش‌ها شد که منجر به عفونت‌های ویروسی در بین انسان‌ها شد.

نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که راه‌های انتشار این بیماری‌ها بسیار زیاد است و نیاز فوری به کار در منبع اصلی مشکل دارد، که به معنای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

این تیم تحقیقاتی همچنین جستجوی خود را برای بررسی انواع بیماری‌های انسانی – از جمله بیماری‌های غیر عفونی مانند آسم، آلرژی‌ها و نیش حیوانات – گسترش دادند تا دریابند که چه تعداد از مسائل بهداشتی می‌تواند به نحوی با خطرات آب و هوایی مرتبط باشد.

آنها 286 بیماری منحصر به فرد را یافتند، از جمله 223 بیماری که به نظر می‌رسید با مسائل آب و هوایی بدتر شده بودند. 54 بیماری دیگر، مواردی بودند که به دلیل خطرات آب و هوایی، بدتر و کاهش یافتند و 9 مورد نیز به دلیل تغییرات آب و هوایی کاهش یافتند.

این مطالعه نتوانست تغییرات خاص بیماری را به دلیل تغییرات آب و هوایی، مانند خطرات یا مقدار بیشتر، تجزیه و تحلیل کند، اما موارد نشان داد که آب و هوای شدید یک عامل محتمل است.

دکتر کامیلو مورا، نویسنده اصلی مطالعه و تحلیلگر داده‌های آب و هوایی در دانشگاه هاوایی، گفت: «در اینجا هیچ گمانه‌زنی وجود ندارد. او به نکته مهمی اشاره کرد: این مطالعه در مورد پیش بینی مسائل آینده نبود. او گفت: «اینها چیزهایی است که قبلاً اتفاق افتاده است.

خود مورا پس از سیل و آب گرفتگی خانه‌اش در روستاهای کلمبیا در 5 سال پیش، به ویروس چیکونگونیا، ویروسی که توسط پشه‌ها منتقل می‌شود، مبتلا شد. او گفت که اگرچه بهبود یافته است، اما همچنان درد مفاصل را احساس می‌کند.

مورا همچنین به موردی در سال 2016 در سیبری اشاره کرد که در آن یک لاشه گوزن شمالی قدیمی در اثر گرم شدن یخ‌های دائمی کشف شد. کودکی لاشه را لمس کرد که سیاه زخم داشت و کودک مبتلا به سیاه زخم شد و برای اولین بار در 75 سال در منطقه شیوع پیدا کرد.

مورا ابتدا می‌خواست موارد پزشکی را مطالعه کند تا بفهمد COVID-19 چگونه با خطرات آب و هوایی مرتبط است. او مواردی را پیدا کرد که آب و هوای شدید هم باعث تشدید و هم کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا شده است. در برخی شرایط، گرمای شدید در مناطق فقیرنشین، مردم را مجبور به تجمع برای خنک کردن می‌کرد، که منجر به قرار گرفتن در معرض آن شد. در موارد دیگر، باران شدید احتمال شیوع را کاهش داد زیرا مردم در خانه و داخل خانه ماندند.

اگرچه مطالعات بیشتری برای نشان دادن ارتباط مستقیم بین تغییرات آب و هوا و بسیاری از بیماری‌های عفونی مورد نیاز است، کارشناسان بهداشت عمومی گفتند که این مطالعه هشداری در مورد اثرات آب و هوا بر سلامت انسان ارائه می‌دهد.

آرون برنشتاین، مدیر موقت مرکز آب و هوا، سلامت و محیط زیست جهانی در دانشگاه هاروارد گفت: “این مطالعه تاکید می‌کند که چگونه تغییرات آب و هوایی ممکن است تاس‌ها را به نفع شگفتی‌های عفونی ناخوشایند عوض کند.

او گفت: «اما البته، این مطالعه فقط درباره چیزهایی که قبلاً می‌دانیم گزارش می‌کند و چیزهایی که هنوز درباره پاتوژن‌ها ناشناخته است ممکن است در مورد اینکه چگونه جلوگیری از تغییرات بیشتر آب و هوا می‌تواند از بلایای آینده مانند COVID-19 جلوگیری کند، قانع‌کننده‌تر باشد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان