آنچه باید درباره سرخوردگی مهره کمر بدانید

سرخوردگی مهره کمر به این معناست که بنا به دلایلی یکی از مهره های چهارم و پنجم ستون فقرات دچار لغزش می شود که همین امر باعث ایجاد درد در ناحیه کمر می شود.

آنچه باید درباره سرخوردگی مهره کمر بدانید

یکی از عارضه های ستون فقرات که بر مهره کمری ستون فقرات تاثیر می گذارد، سرخوردگی مهره کمر می باشد که در واقع علت کمر درد در بین جوانان و نوجوانان همین است و در سنین بالای 40 سال  هم اتفاق می افتد در این مقاله شما را با این نوع سر خوردگی آشنا خواهیم کرد.

سرخوردگی مهره

چگونه سرخوردگی مهره کمر اتفاق می افتد

در سر خوردگی مهره کمر یکی از قطعات استخوان ستون فقرات بر روی  مهره زیرین خود می لغزد و در واقع از جای خود خارج می شود و اگر این مهره به سمت خارج از موضع خود حرکت کند باعث ایجاد فشار بر روی یک عصب می شود و در نتیجه درد را به همراه می آورد ، این اتفاق در مهره چهارم و پنجم و یا آخرین مهره ی ناحیه کمری اتفاق می افتد، این نقطه در واقع مکانی است که قوس ستون فقرات بیشترین انحنای S شکل را به خود می‌گیرد و فشار هم در این نقطه بیشینه است.

سرخوردگی در بین مهره ها

  •  بلیط کیش
  •  تصفیه آب خانگی

انواع سر خوردگی

در واقع سر خوردگی مهره کمر به پنج نوع تقسیم می شود:

دیس پلاستیک: این نوع سرخوردگی ممکن است مادرزادی باشد از بدو تولد در هنگام شکل گیری بخشی از مهره موسوم به فاست می باشد.

 ایستمیک: این نوع سر خوردگی به این دلیل است که بخشی از مهره معیوب شده است موسوم به قسمت بین مفصلی ایجاد می شود.

دجنراتیو: این نوع سر خوردگی زمانی اتفاق می افتد که به دلیل بیماری آرتریت مفصل ها توانایی  هم ترازی ستون فقرات در وضعیت طبیعی را ندارند.

تروماتیک: این نوع سر خوردگی در زمانی که آسیب به مهره وارد شده است  ایجاد می شود که شکستگی پایه پدیکول، لامینا یا فاست می تواد باعث لغزش مهره شود.

 پاتولوژیک: این نوع لغزش مهره ها در زمانی ایجاد می شود که ساختار استخوان ها ضعیف می شود این ضعف ساختار معمولا بر اثر بیماری های استخوانی و یا تومور ایجاد می شود.

لغزش مهره

علائم و نشانه ها

  •  در هنگام خم شدن یا پیچ خوردن درد در ناحیه کمر و باسن زیاد باشد
  • احساس بی حسی و یا ضعف در پا
  • درد در ناحیه کمر و باسن
  • درد در ناحیه پایین کمر که به سمت پا کشیده شود.
  • در راه رفتن مشکل ایجاد می شود.

تشخیص بیماری

در بیمارانی که کمر درد دارند، آزمایش ام آر آی برای تشخیص لازم است، همچنین گرفتن عکس ساده از بدن در وضعیت ایستاده، خم به جلو و خم به عقب می تواند حرکت و جابجایی غیر طبیعی مهره ها را نشان دهد، دیگر اقدامات تشخیصی همچون نوار عصب و عضله، سی تی اسکن و اسکن استخوان می توانند در مواردی ضروری باشند که طبق صلاحدید جراح ستون فقرات و جراح مغز و اعصاب انجام می گیرد.

جابجایی مهره

آیا سر خوردگی (جابجایی) مهره ها با دیسک کمر همراه است ؟

زمانی که دو مهره کمر بر روی هم لق بوده و دارای حرکت غیرعادی باشند، منجر به خراب شدن دیسک بین آنها شده و در نتیجه احتمال پارگی و بیرون زدگی دیسک را به دنبال دارد، حال این دو بیماری می توانند در بسیاری از موارد همزمان با هم رخ دهند.

درمان سر خوردگی مهره کمر

درمان مناسب این بیماری بستگی به شدت علائم و شدت سر خوردگی یا جابجایی مهره ها دارد، حال در موراد خفیف در مراحل اولیه از درمان فیزیکی استفاده می شود، این درمان برای تقویت عضلات ستون فقرات و استحکام ناحیه درگیر می باشد که شامل فیزیوتراپی، آب درمانی، ورزش و … است و می توان گفت؛ راه رفتن در آب بعد از شنای کرال یک درمان عالی برای بهبود سر خوردگی خفیف مهره کمر می باشد.

انجام ورزش مداوم و تقویت عضلات کمر و ستون فقرات می تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند و درد بیمار را تا حد زیادی بهبود ببخشد، به این دلیل که داشتن عضلات قوی از جابجایی غیر طبیعی مهره ها جلوگیری خواهند کرد.

سر خوردگی مهره های کمر

به منظور کنترل عصب ها و دیسک در شروع درمان، مصرف دارو های ضد التهاب ضرورت دارد زیرا هم موجب کاهش درد بیمار شده و هم روند بیماری را بهبود می بخشد، همچنین استفاده از کمربند های مخصوص در کوتاه مدت منجر به کمتر شدن درد بیمار به هنگام انجام فعالیت و راه رفتن خواهد شد، روشهای درمانی این بیماری شامل موارد زیر می باشد :

  • بستن کمربند طبی
  • فیزیوتراپی
  • استفاده از داروهای ضد التهابی
  • تزریق استروئید در فضای اپیدورال
  • جراحی

امیدواریم از مطالب گفته شده در مورد سرخوردگی مهره بهره برده باشید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مجله اینترنتی آرگا همراه باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان