گزارش اختصاصی مشرق /

سوریه ۱۰ سال پس از هجوم ده‌ها هزار تروریست چند ملیتی/ چند درصد از مناطق شمالی در اشغال گروهک‌های تروریستی است؟ + نقشه میدانی

دولت سوریه در سال های اولیه جنگ بخش های از مناطق شمالی را از دست داد اما با تغییر راهبرد و کمک متحدانش توانست توازن قدرت را به سود خود تغییر دهد و دوباره کنترل نقاط وسیعی را در دست گیرد.

سرویس جهان مشرق؛ ائتلاف غربی - عبری - عربی که از سال 2011 جنگ علیه ملت و دولت سوریه را آغاز کرد بر روی اشغال استان های شمالی این کشور حساب ویژه ای باز کرد و توان خود را بر روی گسترش درگیری ها در این مناطق متمرکز کرد.

ائتلاف به سرکردگی آمریکایی ها دهها هزار تروریست چند ملیتی را در قالب های مختلف (داعش، جبهه النصره و...) از طریق خاک ترکیه به عمق استان های شمالی سوریه اعزام کرد تا راه برای سقوط دولت سوریه باز شود.

در حدفاصل سال 91 تا نیمه اول سال 94 گروهک های تروریستی با حمایت های نظامی ائتلاف که بی سابقه بود، توانستند بخش های وسیعی از استان های شمالی (حلب، ادلب، لاذقیه، حماه الرقه و حسکه) را از کنترل دولت سوریه خارج کنند و به اشغال دربیاورند.

سوریه 10 سال پس از هجوم ده‌ها هزار تروریست چند ملیتی/ چند درصد از  مناطق شمالی در اشغال گروهک‌های تروریستی است؟ + نقشه میدانی

اما از نیمه دوم سال 94 دولت سوریه با کمک متحدان از لاک دفاعی خارج شد و به تدریج عملیات های معکوس را برای بازپس گیری مناطق از دست رفته آغاز کرد و توانست موازنه قدرت را تا حدود زیادی به سود خود تغییر دهد.

در استان لاذقیه، تروریست ها به 45 کیلومتری مرکز استان رسیده بودند اما با ایستادگی نیروهای سوری و مقاومت و پشتیبانی ایران و روسیه وضعیت تغییر کرد و حملات برای پاکسازی مناطق اشغالی در دستور کار قرار گرفت و در نهایت پس از درگیری های گسترده بیش از 98 درصد از استان به طور کامل آزاد شد.

دولت ترکیه و گروهک های تروریستی به عنوان بازوهای عملیاتی ائتلاف تا اشغال کامل استان حلب (پایتخت اقتصادی سوریه) فاصله ای نداشتند و در شهر حلب هم وضعیت را برای دولت سوریه سخت کرده بودند.

اما دفاع جانانه و شروع ضد حملات نیروهای سوری و مقاومت با انجام عملیات «محرم» در حومه جنوب و جنوب غربی شهر حلب (پاییز 94) تحولات میدانی را 180 درجه تغییر داد و تروریست ها را در لاک دفاعی فرو برد.

سوریه 10 سال پس از هجوم ده‌ها هزار تروریست چند ملیتی/ چند درصد از  مناطق شمالی در اشغال گروهک‌های تروریستی است؟ + نقشه میدانی

در حالی که آمریکایی ها و نیروهای وابسته (ترکیه و گروهک های تروریستی) آرزوی اشغال پایتخت اقتصادی سوریه را در سر داشتند دولت سوریه و جبهه مقاومت با برنامه ریزی دقیق و انجام عملیات های حساب شده در بازه زمانی یک ساله توانستند شهر حلب را (در آذرماه 95) به طور کامل آزاد کنند و پیروز نبردی شوند که سید مقاومت نام «اُم المعارک» را برایش انتخاب کرده بود.

آزادی (شرق) شهر حلب  باعث شد نیروهای سوری و مقاومت عملیات های تهاجمی را ادامه دهند و در کوتاه مدت (شرق و جنوب شرق استان حلب) و در میان مدت و بلند مدت هم مناطق غربی استان را از اشغال گروهک های تروریستی خارج کنند.

نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در «حماه» هم وضعیت را گام به گام به سود خود تغییر داند و در پایان سال 96 وضعیت در این استان به سمت ثبات پیش رفت و با ادامه پیروزی های در مناطق همجوار، تهدیدات برای این استان به صفر نزدیک شده است.

در «ادلب» پایتخت خودخوانده دهها هزار تروریست هم اگرچه مرکز و شمال استان در اشغال است اما نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در سال های گذشته پیروزهای مهمی را به دست آوردند که نتایج در تامین امنیت استان های هم مرز قابل مشاهده است.

سوریه 10 سال پس از هجوم ده‌ها هزار تروریست چند ملیتی/ چند درصد از  مناطق شمالی در اشغال گروهک‌های تروریستی است؟ + نقشه میدانی

پس از گذشت 10 سال از هجوم تروریست های چند ملیتی تحت فرمان ائتلاف غربی - عبری - عربی این نیروهای ارتش سوریه هستند که در موضع تهاجمی قرار دارند و ابتکار عمل را تا حدود زیادی در دست گرفته اند اما در عین حال هنوز برخی مناطق در اشغال باقی مانده است.

به گزارش مشرق، در حال حاضر گروهک های تروریستی کمتر از 4 درصد از مجموع مساحت استان های لاذقیه و حماه را در تصرف دارند که اغلب هم خالی از جمعیت و شامل مناطق کوهستانی و صعب العبور می شوند و ارزش میدانی ندارند اما در استان حلب، نوار شمالی و شمال غربی و در استان ادلب حدود 45 درصد (مرکز و شمال) و در استان های رقه و حسکه بخش هایی از مناطق شمالی در اشغال تروریست ها است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان