رئیس‌جمهور:

استان کرمان جنوبی تشکیل می‌شود

شماره روزنامه: ۵۵۲۰ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ شماره خبر: ۳۸۸۹۷۷۹ ...

 به گزارش «ایرنا»، ساعتی از اعلام بررسی درخواست استان شدن جنوب کرمان توسط رئیس‌جمهور در مصلای جیرفت نگذشت که وی در جمع مردم شرق استان در بم نیز حاضر شد؛ جایی که امام جمعه این شهر در حضور رئیس‌جمهور، واکنش به موضوع استان شدن جنوب استان داشت و رئیس دولت نیز در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.  حجت‌الاسلام قاسم دانشی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بم گفته است هیچ کس با محرومیت‌زدایی مخالف نیست، این نظام متعلق به مردم است؛ وظیفه نظام نیز محرومیت‌زدایی است، اما توجه داشته باشید محرومیت فقط در یک منطقه خاص نیست. به گفته امام جمعه بم، اگر محرومیت‌های شهرستان‌های شرقی استان کرمان از محرومیت‌های برخی از نقاط استان از جمله جنوب استان بیشتر نباشد کمتر هم نیست.

وی افزود: توقعی از دولتمردان در دولت‌های گذشته داشتیم که از این دولتمردان و شخص رئیس‌جمهور نیز بیش از دیگران داریم؛ رئیس‌جمهور، رئیس قوه عدلیه بودند و ارتباط تنگاتنگی با قوه‌قضائیه دارند؛ آنچه مردم ما در شرق استان از شخص حضرت‌عالی توقع و انتظار دارند، عدالت است.  از سوی دیگر رئیس‌جمهور نیز در جمع نمازگزاران ‌شهرستان بم گفت: درخواست شرق استان برای استان شدن هم بررسی می‌شود، اما این موضوع شاخص‌ها و الزاماتی دارد. رئیسی با بیان اینکه نتیجه بررسی‌ها حتما به اطلاع مردم می‌رسد، گفت: حتی اگر از نظر شاخص‌ها شرایط استان شدن وجود نداشته باشد، ما وظیفه داریم که موانع خدمات‌رسانی مناسب به مردم و محرومیت‌زدایی را بررسی و برطرف کنیم که این از اولویت‌های دولت است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، استان کرمان پس از استان سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور و نهمین استان پر جمعیت کشور محسوب می‌شود. مساحت سیستان و بلوچستان 187 هزار و 502 کیلومتر مربع و مساحت استان کرمان 182 هزار و 726 کیلومتر مربع است. به عبارت دقیق‌تر 5/ 11 درصد مساحت کل کشور متعلق به سیستان و بلوچستان و 1/ 11 درصد مساحت کشور متعلق به کرمان است. هر چند فاصله شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه استان کرمان بیش از 800 کیلومتر است و یکی از علل فقر و توسعه نامتوازن در این استان، وجود مسافت زیاد شهرستان‌های این استان با مناطق جنوبی کرمان است. اما با استناد به اسناد بالادستی و قانون تقسیمات کشوری مصوب سال 1316 و اصلاحیه آن مصوب سال 1362؛ وسعت یک استان فی‌نفسه یک نقص محسوب نمی‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، سابقه طرح تشکیل استان کرمان جنوبی به سال 1338 بازمی‌گردد. در آن سال دولت طرح تشکیل استان سبزواران (کرمان جنوبی) را با هدف تمرکززدایی در دستور کار داشت. با استناد به اطلاعات موجود در مجلس یازدهم نیز از سال 99 طرح تشکیل استان خراسان جنوبی مطرح شد، اما هر بار مرکز پژوهش‌های مجلس با استناد به دلایلی مانند داشتن بار مالی برای دولت آن را رد کرد. این طرح در صحن علنی بررسی نشده است، اما دولت قصد دارد در قالب لایحه موضوع تشکیل استان خراسان جنوبی را در دولت تصویب و به مجلس ارسال کند. چندی پیش که مجمع نمایندگان استان خوزستان قصد داشتند طرح تشکیل استان خوزستان جنوبی به مرکزیت آبادان را بررسی کنند وزارت کشور از ثبت 26 درخواست توسط نمایندگان برای تشکیل استان جدید خبر داد. کشور در حال حاضر 31 استان دارد. این موارد در حالی رخ می‌دهد که مجلس هنوز منتظر وصول لایحه جامع تقسیمات کشوری است و با تصویب آن لایحه تمام درخواست‌های تشکیل استان‌های جدید تعیین تکلیف خواهد شد. بنا به اطلاعات موجود در طرح دولت، 7 شهرستان جیرفت، عنبر‌آباد، کهنوج، رودبار جنوب، قلعه گنج، منوجان و فاریاب قرار است به استان تبدیل شود. این 7 شهرستان با گویش، فرهنگ، منبع درآمد و اقتصاد مشترک سالانه 5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می‌کنند که معادل 70 درصد تولید استان کرمان و 4 درصد کل تولیدات کشاورزی کشور به شمار می‌رود.

زخم زبان می‌زنند

رئیس‌جمهور همچنین در ادامه سفر خود به کرمان از زخم زبان عده‌ای از افراد برای سفرها‌ی استانی گلایه کرد و گفت که برخی در مورد سفرهای استانی زخم‌زبان می‌زنند اما دولت گرفتار حاشیه‌ها نمی‌شود و به مدیران گفته‌ام به هیچ عنوان گرفتار حاشیه‌ها نشوند. زیرا برخی، معنای حضور بین مردم را درست درک نکرده‌اند. وی افزود: متاسفانه برخی لذتِ با مردم بودن و با مردم سخن گفتن را در این سفرها مورد توجه و عنایت قرار نداده‌اند و گاهی زخم‌زبان می‌زنند. در میان مردم بودن، نعمت الهی است و لذت با مردم بودن را با هیچ‌چیز نمی‌توان عوض کرد و دولت مردمی باید «از مردم و با مردم» باشد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه از ابتدای دولت تا امروز، آنچه وعده کردیم، تحقق پیدا کرد، گفت: مصمم به رفع بیکاری هستیم. آمار نشان می‌دهد از ابتدای کار دولت تا امروز آنچه وعده کردیم برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در سال اول تحقق پیدا کرده است. به گفته وی، ساخت یک میلیون و 250 هزار دستگاه ساختمان نیز در دستور کار دولت است. وی همچنین با فعالان اقتصادی کرمان نیز دیدار داشته است. رئیس‌جمهور همچنین از پرداخت ماهانه 12 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت قبل خبر داده است. رئیس‌جمهور همچنین از تامین 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه نیز خبر داده و گفته است که توانستیم به فضل الهی 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال گذشته را پشت سر بگذاریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان