گزارش مشرق؛

جک کین نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

«کین» سال ۲۰۱۱ در کنگره آمریکا علیه نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، و به‌ویژه قاسم سلیمانی، شهادت داد و پیشنهاد کرد سی‌آی‌ای و نهادهای دیگر آمریکایی دست به عملیات علیه این نیرو بزنند.

سرویس جهان مشرق - بامداد سیزدهم دی‌ماه 1398 (3 ژانویه‌ی 2020) سردار قاسم سلیمانی، فرمانده‌ی وقت نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، به همراه شماری از همراهانش در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد توسط یک پهپاد «ام‌کیو-9» آمریکایی هدف قرار گرفته و شهید شد. این اقدام در دوره‌ی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ صورت گرفت و او به‌صراحت مسئولیت این اقدام را به عهده گرفت. اگرچه دستور این ترور توسط ترامپ صادر شد و قاتل ردیف اول نیز خود او محسوب می‌شود، اما مسلماً این اقدام، دست‌اندرکاران دیگر و زمینه‌های فکری بسیار عمیق‌تری دارد.

نظر «نبیل خوری» دیپلمات آمریکایی،  درباره‌ی ترور شهید سلیمانی توسط دولت ترامپ [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› اعتراف مقام سابق سی‌آی‌ای: آمریکا باید از راهبرد خاورمیانه‌ای قاسم سلیمانی درس بگیرد

یکی از طراحان این نقشه، «جک کین[1]» فرمانده‌ی و مشاور نظامی آمریکایی بود که سال‌ها قبل پیشنهاد ترور سران نیروی قدس سپاه پاسداران اسلامی، از جمله سردار سلیمانی، را به کنگره‌ی آمریکا داده و حتی در برخی موارد، مشخصاً، به ترور چهره‌های شاخص با استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی و سپس حمله‌ی پهپادی، اشاره کرده بود. کین در برخی رسانه‌ها با عنوان سایه‌ی سیاست‌گذاری خارجی آمریکا معرفی شده و تحلیل‌هایش مورد پسند بسیاری از رؤسای‌جمهور آمریکا بوده‌اند. او مردی زیرک و در عین حال، جنگ‌افروز است که با اتکا به قدرت جنگی آمریکا بیش‌تر گره‌ها را با دندانِ تیز باز می‌کند. کین یکی از عاملان ترور سردار سلیمانی است که در گزارش پیش رو بیش‌تر با او آشنا خواهید شد. نام او نیز قطعا در لیست انتقام از عاملان ترور سردار سلیمانی ثبت خواهد شد.

«جک کین» نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

«جان کین» یکی از طراحان و حامیان نقشه‌ی ترور شهید سلیمانی به دست دولت آمریکا (+)

زندگی «جان (جک) کین» در یک نگاه

اطلاعات شخصی

◄ متولد 1 فوریه‌ی 1943 (79 ساله) در منطقه‌ی منهتن نیویورک

◄ مشخصات همسرها: «ترسا دویل» (2016-1965؛ دو پسر)؛ «آنجلا مک‌گلوان» (نامعلوم-الآن)

تحصیلات

◄ لیسانس حسابداری، دانشگاه فوردهام، 1966

◄ فوق لیسانس فلسفه، دانشگاه وسترن کنتاکی، 1967

◄ فارغ‌التحصیل دانشکده‌ی افسری «کالج جنگ» ارتش آمریکا

مسئولیت‌ها و افتخارات نظامی (2003-1966)

◄ مشارکت در جنگ ویتنام (نشانِ افتخارِ پیاده‌نظامِ جنگی - نشان افتخار چترباز برتر)

◄ مشارکت در جنگ‌های سومالی، هائیتی، بوسنی و کوزوو

◄ معاون رئیس کل، دایره‌ی کارمندان ارتش آمریکا (2003-1999)

◄ بازنشسته‌ی سال 2003 از خدمت نظامی با درجه‌ی فرمانده‌ی چهارستاره (ارتشبد)

◄ نشان‌های متعدد نظامی از جمله ستاره‌ی افتخار نقره‌ای و مدال خدمات دفاعی برجسته

◄ مدال آزادی ریاست‌جمهوری (بالاترین جایزه‌ی مدنی آمریکا) (2020)

بعد از بازنشستگی

◄ عضو هیأت سیاست‌گذاری وزارت دفاع

◄ متخصص امنیت ملی و سیاست خارجی در رسانه‌ها

◄ مشاور مورداعتماد کنگره‌ی آمریکا (دموکرات و جمهوری‌خواه) در حوزه‌ی جنگ

◄ رئیس مؤسسه‌ی مطالعات جنگ

◄ بنیانگذار و رئیس شرکت «صلح، نیرو و رونق بین‌المللی[2]» در حوزه‌ی انرژی هسته‌ای (مسئول انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان[3])

◄ یکی از رؤسای سابق شرکت «جنرال‌دینامیکس[4]» (تولیدکننده‌ی محصولات نظامی)

◄ رئیس شرکت «اِی‌ام جنرال[5]» (تولیدکننده‌ی خودروهای سنگین نظامی مثل هاموی)

◄ مدیر اندیشکده‌ی «اسمیث ریچاردسون» (مشاوره و پژوهش در سیاست خارجی)

◄ مشاور راهبردی سابق شرکت «آکادمی[6]» (شرکت نظامی خصوصی جنجال‌برانگیزی که ابتدا «بلک‌واتر» نام داشت و بعداً نامش را به آکادمی تغییر داد)

«جک کین» نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

دونالد ترامپ (پشت سر)، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، مدال آزادی ریاست‌جمهوری، بالاترین نشان افتخار غیرنظامی در آمریکا، را به گردن «جک کین» می‌اندازد (+)

اهمیت جک کین در سیاست‌های‌ جنگیِ آمریکا

جک کین، نظامیِ برجسته‌ی آمریکایی و متخصص مورد اعتمادِ دولتمردان این کشور در حوزه‌ی سیاست خارجی است. به طور ویژه، از سال 2003، که کین از مشاغل اجرایی در وزارت دفاع آمریکا بازنشسته شد، به ارائه‌ی مشاوره و تحلیل در زمینه‌ی جنگ‌های آمریکا، خصوصاً در غرب آسیا پرداخت. همچنین در کِسوت مدیریت به چند شرکت راهبردی نظامی با حوزه‌ی هدفِ کشورهای غرب آسیا پیوست. در همان سال‌های آغازین قرن بیست‌ویکم، بارها به افغانستان و عراق مسافرت کرد و در خصوص هدایت نیروهای نظامی آمریکا در آن کشورها اظهارنظر نمود. از آغاز اشغالگری آمریکا در افغانستان و عراق، جک کین حامی حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه و سلطه بر آن بود. توصیه‌ی او برای افزایش نیرو در افغانستان و عراق چندین بار مورد پذیرش قرار گرفته و در ابتدای دوره‌ی باراک اوباما که زمزمه‌ی خروج نیروهای آمریکایی از عراق مطرح شد، توصیه‌ی او بر خلاف این امر، یکی از عوامل لغو آن بود. کین با اتکا به قدرت برتر نظامی در آمریکا همواره حامی استفاده از خشونت علیه مخالفان بوده است. با این وجود، سال 2018، به عنوان اولین نظامی آمریکایی برنده‌ی جایزه‌ی صلح رونالد ریگان انتخاب شد!

مستند «جنگ سایه» درباره نقش شهید سلیمانی در پیروزی ایران در مبارزه با آمریکا بر سر کنترل خاورمیانه (جزئیات بیش‌تر[دانلود با حجم ~ 200 مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› کارشناس استرالیایی: «شهید سلیمانی» جاودانه‌تر از «قاسم سلیمانی» خواهد بود

›› نقش شهید سلیمانی در وحدت ایران و عراق

عملکرد جک کین در حوزه‌ی جنگ‌های آمریکا و همچنین مشاوره برای آغاز و ادامه‌ی جنگ، بسیار چشم‌گیر است. گزارش شده است که در زمان خدمت نظامی، بیش از 1/5 میلیون سرباز را در 120 کشور هدایت کرده است. بودجه‌ی سالانه‌ی او برای این کار، بالغ بر 110 میلیون دلار تخمین زده شده است. همچنین پس از بازنشستگی به طور دائم به عنوان تحلیلگر نظامی در شبکه‌های خبری از جمله فاکس‌نیوز و اِی‌بی‌سی حضور پیدا کرده و بالغ بر 400 سخنرانی و 18 شهادت در مقابل اعضای کنگره‌ی آمریکا داشته است. در یکی از همین سخنرانی‌ها در اواخر سال 2011 بود که از تهدیدهای ایران و خصوصاً قاسم سلیمانی برای منافع آمریکا در منطقه سخن گفت و اتخاذ تصمیمی خشن در مقابل فرمانده‌ی وقت نیروی قدس ایران را به کنگره پیشنهاد داد.

«جک کین» نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

سخنرانی «جک کین» تحت عنوان «جایگاه آمریکا در جهان: قدرت، دیپلماسی و بازرگانی» در «دانشگاه کامرون» در شهر «لاتون» در ایالت اوکلاهما در ماه فوریه‌ی سال 2018. کین پس از بازنشستگی از ارتش آمریکا، فعالیت‌های گسترده‌ای را در حوزه‌های نظامی و غیرنظامی ادامه داده که از جمله‌ی آن‌ها صدها سخنرانی است. (+)

بارها سِمتِ وزارت دفاع به جک کین پیشنهاد شده، اما او هر بار به دلیلی این پیشنهادها را رد می‌کند. سال 2016 نیز، ترامپ بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌رغم اختلاف‌نظراتی که با کین دارد، از او دعوت کرد تا به محل اقامتش برود تا وزارت دفاع را به او پیشنهاد دهد. اگرچه کین پیشنهاد ترامپ را نپذیرفت، اما آن‌ها به رابطه‌ی دوستانه‌ی خود ادامه دادند. در واقع، کین علاقه‌ی زیادی به فعالیت در پشت پرده و در قالب مشاور دارد. برخی او را «سیاست‌گذار سایه» در کشور آمریکا می‌دانند و ترامپ او را «مرد شماره یک خود» خوانده است[7].

«جک کین» نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

«جک کین» (چپ) در «برج ترامپ» در نیویورک در ماه نوامبر سال 2016. کین بعداً خبر داد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا،  از او برای تصدی وزارت دفاع دعوت کرده، اما او نپذیرفته است. (+)

ردپای کین در اقدامات خصومت‌آمیز آمریکا

الف) «خروش» آمریکا در عراق (2007)

جک کین از جمله کسانی است که همواره از جنگ و راه‌حل‌های خشن برای پیشبرد اهداف آمریکا حمایت می‌کند. یکی از مهم‌ترین پیشنهادهای او در سال 2007 و در خصوص جنگ در عراق ارائه شد. کین در کنار فرمانده‌ی دیگری به نام «فردریک کیگان» مقاله‌ای را در اندیشکده‌ی «مؤسسه‌ی امریکن‌اینترپرایز» منتشر کرد که در روند جنگ عراق تأثیر بسزایی داشت. عنوان مقاله این بود: «انتخاب پیروزی: نقشه‌ای برای موفقیت در عراق[8]» [دانلود گزارش، به زبان انگلیسی، به صورت پی‌دی‌اف]. این مقاله در پاسخ به گزارشی منتشر شد که در روزهای آخر سال 2006 توسط دو سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی، «جیمز بیکر» و «لی همیلتون»، در خصوص هزینه‌های جانی و مالی جنگ عراق برای آمریکا نوشته شده بود.

«جک کین» نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

«جورج بوش» (نشسته) رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در حال امضای بودجه‌ی وزارت دفاع این کشور در ساختمان پنتاگون در ماه ژانویه‌ی سال 2002، در حالی که شماری از مقامات دولتش، از جمله «جک کین» (سوم از چپ) نایب‌رئیس ستاد ارتش آمریکا، نیز حاضر هستند. کین یکی از معماران موج افزایش نیروهای آمریکایی در جنگ عراق بود؛ جنگی که حدود یک سال بعد از این عکس، آغاز شد. (+)

گزارش بیکر و همیلتون جنگ عراق را «وخیم و مرگ‌بار» توصیف کرده و خواهان سرانجامی برای آن بود. با این وجود، کین و کیگان این گزارش را از موضع ضعف می‌دانستند و معتقد بودند «با افزایش 30 هزار سرباز دیگر در مدت زمان هجده ماه» می‌توان به موفقیت رسید. این گزارش، 5 ژانویه‌ی 2007 منتشر شد و تأثیر زیادی بر جورج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، گذاشت. به این ترتیب، پنج روز بعد، یعنی 10 ژانویه‌ی 2007، بوش دستور داد 21,500 سرباز دیگر به عراق اعزام شوند. این موج بزرگ اعزام سرباز به عراق غالباً با عنوان «خروش» خوانده می‌شود. برخی رسانه‌ها کین و کیگان را «معمارانِ فکریِ» خروش آمریکا در عراق می‌خوانند[9].

«جک کین» نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

«جک کین» (در لباس غیرنظامی)، ماه مارس سال 2008، وارد پایگاه نظامی «کارور» در منطقه‌ی «سلمان پاک» در حدود 24 کیلومتری جنوب بغداد در عراق می‌شود تا نتایج سیاست «خروش» را (که خودش یکی از معماران اصلی آن بود) ارزیابی کند.  (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «قاسم سلیمانی»؛ از کمک به آمریکا در جنگ با تروریسم تا شهادت به دست تروریست‌های آمریکایی

›› روایت مستند آمریکایی از حاج قاسم و «جنگ سایه» ایران با آمریکا بر سر خاورمیانه

ب) پیشنهاد ترور قاسم سلیمانی (2011)

26 اکتبر 2011، جک کین برای ارائه‌ی شهادت در خصوص تهدیدهای ایران و سیاست خارجی آمریکا به کنگره احضار شد. این شهادت در جلسه‌ی استماع کمیته‌ی امنیت داخلی مجلس نمایندگان انجام شد. کین در این سخنرانی ابتدا به برخی از اقدامات ایران علیه منافع آمریکا از ابتدای انقلاب اسلامی اشاره کرد. برخی از این اقدامات مستقیماً از سوی ایران انجام می‌شد و برخی در خارج از مرزها و از طریق نیروهای نیابتی ایران در منطقه صورت می‌گرفت. او به برخی اقدامات حزب‌الله لبنان و حزب‌الدعوه‌ی کویت در دهه‌ی هشتاد و نود میلادی اشاره کرد و ایران را در جایگاه متهم قرار داد.

«جک کین» نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

مشخصات «جک کین» (در این‌جا «جان کین» نوشته شده) در برگه‌ی گواهی «صداقت در شهادت» مربوط به حضور او در نشست کمیته‌ی امنیت داخلی مجلس نمایندگان کنگره‌ی آمریکا در سال 2011 (+)

همچنین نفوذ ایران در عراق در دهه‌ی اول قرن بیست و یک را به عنوان تهدیدی برای امنیت آمریکا معرفی کرد. سپس صریحاً اعلام کرد: «بازوی عملیاتی نظام ایران در حمایت از تروریسمِ بین‌المللی، قاسم سلیمانی است... او در زمینه‌ی سیاسی و نظامی هیچ بالادستی ندارد و تنها به رهبر ایران، یعنی [آیت‌الله] خامنه‌ای، گزارش می‌دهد.»

«جک کین» نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

بخشی از شهادت ماه اکتبر سال 2011 «جک کین» مقابل کمیته‌ی امنیت داخلی مجلس نمایندگان کنگره‌ی آمریکا درباره‌ی حاج قاسم سلیمانی: «رهبریِ بازوی عملیاتی حمایت دولتی ایران از تروریسم در خارج از مرزهایشان [منظور، نیروی قدس سپاه پاسداران] به عهده‌ی ژنرال قاسم سلیمانی است، که بیش از 15 سال است این مسئولیت را دارد. ژنرال سلیمانی هیچ رئیس [و بالادست] نظامی یا سیاسی‌ای ندارد؛ فقط به یک نفر جواب [و گزارش] می‌دهد: رهبر عالی ایران، [آیت‌الله] خامنه‌ای [به‌اشتباه «خمینی» نوشته شده است]. بنابراین، نتیجه می‌گیریم اگر ژنرال سلیمانی نقشه‌ای برای عملیات در خاک آمریکا بکشد، که منجر به کشته شدن آمریکایی‌ها شود، قطعاً رهبر عالی ایران دست‌کم آن را تأیید کرده؛ و چه‌بسا اصلاً دستورش را داده باشد. (+)

کین در ادامه به ضعف و شکست سیاست باراک اوباما در رابطه با ایران اشاره می‌کند. معتقد است سیاستِ مذاکره، محدودسازی، تحریم و گفتمان شکست خورده و باز هم شکست خواهد خورد. پس چه باید کرد؟ کین معتقد است باید یک بار برای همیشه «ایران را به عنوان دشمن راهبردی واقعی» بشناسیم و به اقتضای آن برخورد کنیم. به طور خاص او معتقد است باید این اقدامات را عملی کرد:

◄ تصرف اموال ایران در خارج از این کشور (همان کاری که با القاعده کردیم)

◄ جلوگیری از تجارت آن‌ها با جلوگیری از عبور کشتی‌هایشان در آب‌های آزاد

◄ مانع‌سازی برای بانک مرکزی ایران

◄ حمله‌ی سایبری همه‌جانبه به مواضع نظامی و اقتصادی داخل ایران

◄ اجرای عملیات [ترور] علیه سران نیروی قدس و عوامل آن با کمک سی‌آی‌ای

◄ ارائه‌ی پول، اطلاعات و حمایت از رهبران مخالف داخل ایران برای استفاده از مردم این کشور علیه حکومت

«جک کین» نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

بخشی از شهادت ماه اکتبر سال 2011 «جک کین» مقابل کمیته‌ی امنیت داخلی مجلس نمایندگان کنگره‌ی آمریکا درباره‌ی روش‌های برخورد با ایران: «به عنوان نمونه، دارایی‌های مالی ایران در خارج از این کشور را مصادره کنید؛ همان کاری که با القاعده انجام دادیم. با ممانعت از ورود کشتی‌هایشان به بنادر سرتاسر جهان، توانایی ‌آن‌ها برای تجارت را محدود کنید. توانایی بانک مرکزیشان برای عملکرد کارآمد را محدود کنید. یک کارزار تهاجم سایبری علیه منافع نظامی و اقتصادی درون ایران انجام ‌دهید. / تحت رهبری سی‌آی‌ای و با همکاری سایر سازمان‌ها، برای هدف قرار دادن نیروی قدس و نیروهای نیابتی ایران عملیات‌های مخفیانه انجام دهید. به رهبران معارض در ‌ایران پول، اطلاعات و حمایت ارائه بدهید تا از مردم این کشور برای اعمال فشار بر رژیم استفاده کنند. به نظر من، این اقدامات، فرصتی واقع‌بینانه برای وادار کردن ایران به تغییر ‌رفتار، یا شاید حتی سقوط رژیم، فراهم خواهند کرد. ‌» (+)

پس از حمله‌ی پهپادی به سردار سلیمانی در 13 دی‌ماه 1398 نیز جک کین بلافاصله از سیاست ترامپ دفاع کرد. با حضور در یک برنامه‌ی خبری در شبکه‌ی فاکس‌نیوز، تنها چند ساعت پس از ترور سردار سلیمانی، اعلام کرد: «[ایرانی‌ها] در تجارت نفت اخلال ایجاد کردند؛ یک پهپاد ما را ساقط کردند؛ ولی ما اقدامی نکردیم... خط قرمز آمریکا کشته شدن آمریکایی‌هاست... این اتفاق افتاد و تکرار آن نیز قریب‌الوقوع بود.» همچنین تأکید کرد که در قبال تهدید ایران باید سیاست «فشار حداکثری» را سرلوحه‌ی عمل قرار داد[10].

در همین‌باره بخوانید:

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود

›› «فرمانده سایه‌ها» : فرماندهان آمریکایی درباره حاج قاسم چه می‌گویند

ج) پیشنهاد استفاده از پهپاد برای ترور (2012)

وقتی جک کین برای اعضای کنگره‌ی آمریکا سخنرانی کرد و پیشنهاد ترور سران نیروی قدس (و به طور ویژه، قاسم سلیمانی) را داد، هنوز شکل خاصی از ترور را معرفی نکرده بود. با این حال، چند ماه بعد ایده‌های جدیدی به سرش زد. در ماه‌های آغازین سال 2012 توجه بسیاری به گروه طالبان و محدود کردن آن‌ها جلب شده بود. جک کین نیز در اظهارنظر جالب‌توجهی اعلام کرد که باید سران طالبان را در پاکستان (نه در افغانستان که محل اصلی آن‌هاست) با پهپاد ترور کرد. این در حالی بود که پیش‌تر، یعنی سال 2009، آمریکا به پیشنهاد کین و برخی دیگر از سران جنگی آمریکا، نیروهای خود در افغانستان را بیش‌تر کرده بود. به عبارت دیگر، مانند خروش در عراق، خروشی نیز در افغانستان انجام داده بودند.

سخنرانی بایدن و اعلام تصمیم دولتش برای خروج از افغانستان [دانلود]

لحظات هولناک در فرودگاه کابل. همکاران سابق نیروهای آمریکایی، مستأصل برای فرار از افغانستان، به هواپیمای نیروی هوایی آمریکا آویزان می‌شوند و سپس از آسمان سقوط می‌کنند.  (حاوی تصاویر دل‌خراش) (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان

›› سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند

در واقع، کین معتقد بود برخی از نیروهای افغانی در پاکستان اطراق کرده‌اند و با گرفتن دستور از افغانستان از راه دور اقدامات خود را انجام می‌دهند. کین در این اظهارنظر گفت: «آن‌ها را می‌کشیم. در کشتن آن‌ها از پهپاد استفاده می‌کنیم؛ همان‌طور که برای القاعده نیز استفاده کردیم... رئیس‌جمهور باید سیاست خود را تغییر دهد و دستور رهگیری آن‌ها را بدهد. این عملیات مخفی باید زیر نظر سی‌آی‌ای صورت بگیرد... ما با هدف قرار دادن آن‌ها باید رفتارشان را تغییر دهیم[11]

در واقع، او معتقد بود با ترور چهره‌های شاخص طالبان در پاکستان می‌توان رفتار این گروه را تغییر داد. پیشنهاد ایجاد کارزار اطلاعاتی-جنگی علیه سران طالبان را داد تا به محض رهگیری یکی از آن‌ها در پاکستان، بلافاصله پهپادها به سراغشان رفته و آتش را به روی آن‌ها بگشایند. این در حالی بود که جو بایدن، معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا، گفته بود: «طالبان دشمن ما نیست. مهم است که این را بدانیم.» اما کین معتقد بود باید مذاکرات را با چاشنی خشونت همراه کرد تا آن‌ها مجبور به توافق بر سر برخی اصول شوند. حتی در مذاکرات بعدی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق، کین همواره مخالف بود و از دیگران به خاطر پیشنهادهایشان انتقاد می‌کرد.

 «محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری/ چرا سرنوشت رئیس‌جمهور افغانستان به این‌جا ختم شد؟ +تصاویر و فیلم

اعضای طالبان پس از تصرف کابل و سقوط افغانستان، در کاخ ریاست‌جمهوری و پشت میز کار «اشرف غنی» رئیس‌جمهور متواری این کشور قرار گرفته‌اند.  (+)

 

د) ساقط شدن پهپاد آمریکا (2019)

بامداد 30 خرداد 1398 (20 ژوئن 2019) یک فروند پهپاد آرکیو-4، یکی از پیشرفته‌ترین و گران‌قیمت‌ترین پهپادهای آمریکا، توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران بر فراز تنگه‌ی هرمز ساقط شد. این اقدام ضربه‌ی بزرگی به هیمنه‌ی نیروی هوایی آمریکا در منطقه بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، با شنیدن این اتفاق ابتدا بسیار برآشفت و در توئیتی اقدام ایران را «اشتباهی بزرگ» خواند. اما چند روز بعد موضع خود را به کلی تغییر داد. در رسانه‌ها نیز گفت که قصد داشته است برخی از سایت‌های راداری و نظامی ایران را بلافاصله هدف قرار دهد، که تنها 10 دقیقه پیش از اقدام، منصرف شده است. دلیل تغییر تصمیم خود را جان‌ 150 ایرانی دانست که احتمالاً در این حمله‌ی هوایی از میان خواهد رفت. البته فردای آن روز وقتی سردار حاجی‌زاده گفت که ایران می‌توانسته یک فروند بوئینگ پی-8 همراه به 35 سرنشین آمریکایی را نیز هدف قرار دهد، ترامپ این اقدام ایران را هوشمندانه توصیف کرد. اما سؤال این‌جاست که چه‌طور تصمیم حمله‌ی هوایی ترامپ در همان ساعات اولیه لغو شد؟

«جک کین» نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

اولین واکنش توئیتری ترامپ به حمله ایران به پهپاد آمریکا: «ایران مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شد!» (+)

استدلال خنده‌دار ترامپ درباره‌ی تصمیم به «لغو» حمله به ایران: اگر حمله می‌کردیم 150 ایرانی کشته می‌شدند!  (جزئیات بیش‌تر) [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ایران، یک - آمریکا، هیچ؛ بلوف‌های سازنده RQ-4 درباره جنگ با ایران 

›› ایران تنها شکارچی گلوبال‌هاوک

›› آیا «شاهین» آمریکایی که شکار ایران شد تله سایبری بود؟

در روز ساقط شدن پهپاد آمریکایی، جک کین دو بار بر روی آنتن فاکس‌نیوز حاضر شد. این در حالی بود که ترامپ موضع خصمانه‌ی خود را اعلام کرده بود و همه منتظر اقدام تلافی‌جویانه‌ی آمریکا بودند. کین در تحلیل خود به حادثه‌ی شلیک به هواپیمای مسافربری ایران‌ایر در سال 1367 توسط ناو «وینسنس» آمریکا اشاره کرد. او پس از یادآوری این ماجرا، در تحلیل آن گفت: «ملوانانِ ناوِ وینسنس در حمله به هواپیمای ایرانی اشتباه کردند و ما پذیرفتیم که اشتباه هولناکی رخ داده است.» کین به ارتباط این ماجرا با ساقط شدن پهپاد آمریکایی اشاره‌ای نکرد. اما ترامپ که طرفدار پر و پا قرص کین بود، به‌خوبی متوجه نکته‌ی کین شد: همان‌طور که ساقط کردن هواپیمای مسافربری تصادفی بود، ساقط کردن پهپاد نیز تصادفی بود. در واقع، معتقد بود باید ایران را در موضع ضعف قرار داد و شلیک ایرانی‌ها را از روی تصادف معرفی کرد، تا مانع از جنگی شویم که در آن شکست خواهیم خورد. جک کین در حالی مجبور شد این راهکار هوشمندانه را به ترامپ توصیه کند که خود در جنگ‌افروزی ید طولایی دارد. اما بدین ترتیب، اولاً اقدام ایران به یک تصادف راهبردی ساده تعبیر می‌شد، و دوماً به نوعی یک اشتباه را با یک اشتباه دیگر حل‌وفصل می‌کرد.

«جک کین» نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟ + عکس و فیلم

«جک کین» در حال سخنرانی در جمع معارضان ایرانی و حامیان سازمان تروریستی «مجاهدین خلق» مقابل ساختمان وزارت خارجه‌ی آمریکا در ماه ژوئن سال 2019، پیش از حرکت جمعیت به سمت کاخ سفید با درخواست «تغییر رژیم» در ایران (+)

گزارش سی‌ان‌ان درباره‌ی تجربه‌ی نیروهای آمریکایی از حمله‌ی موشکی ایران به پایگاه «عین‌الاسد» پس از ترور شهید سلیمانی [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› آمریکایی‌ها چه واقعیتی را در عین‌الاسد مخفی می‌کنند؟

›› دو مقام سابق پنتاگون: تلفات عین‌الاسد از آن‌چه ترامپ اعتراف می‌کند بسیار بیش‌تر است

›› اخبار جدید از عین‌الاسد/ اعطای «نشان جانبازی» به سربازانی که ترامپ می‌گفت «سردرد» دارند


[1] Jack Keane Link

[2] IP3 International Link

[3] Why Trump might bend nuclear security rules to help Saudi Arabia build reactors in the desert Link

[4] General Dynamics Link

[5] AM General Link

[6] Blackwater (company) Link

[7] Fear: Trump in the White House Link

[8] Choosing Victory: A Plan for Success in Iraq Link

[9] The Architect of Bush's New Iraq Strategy Link

[10] Gen. Keane on Soleimani strike: Trump had a 'red line' for Iran and he enforced it Link

[11] General: ‘Use drones to kill’ the Taliban in Pakistan Link

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان