بر اساس آخرین گزارش پایگاه اطلاعاتی گلوبال دیتا شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز در صدر بحثهای رسانهای قرار گرفت که بهعنوان نامبردهترین شرکت هواپیمایی در میان 10 شرکت هواپیمایی برتر معرفی شده است. طبق این گزارش 9 شرکت برتر دیگر شامل شرکت هواپیمایی دلتا، بلوجت، بریتیش ایرویز، لوفتهانزا، ایرفرانس کی.ال.ام، کانتاس، یونایتد ایرلاینز، قطر ایرویز و ایرایندیا میشود که در گروه 10 شرکت هواپیمایی برتر جهان قرار گرفتهاند. تحلیلگر رسانههای اجتماعی گلوبال دیتا اظهار میکند که بحثهای رسانهای در مورد شرکتهای هواپیمایی جهان در نیمه اول 2022، یعنی طی6 ماه گذشته، حدود 20درصد افزایش یافته است. این گزارش نشان میدهد که نگاه مثبت مشارکتکنندگان رسانههای اجتماعی در نیمه اول 2022 بیش از 30درصد نسبت به نیمه دوم 2021 کاهش یافته است.
افزایش تعداد لغو پروازها به دلیل کمبود کارکنان یکی از دلایل کلیدی بود که نگاه مثبت اینفلوئنسرها را کاهش داد. در همین حال، انتظار میرود نگرانیها از رکود اقتصادی همراه با افزایش قیمتهای هواپیما به دلیل اختلالات در زنجیره تامین، بر تقاضای سفرهای هوایی تاثیر بیشتری بگذارد. بر اساس گزارش گلوبال دیتا، امریکن ایرلاینز جایگاه خود را به عنوان مهمترین شرکت هواپیمایی در رسانههای اجتماعی حفظ کرد. با این حال، سهم شرکت هواپیمایی در نیمه اول 2022 از 20درصد در6 ماه قبلتر به 15درصد کاهش یافت. بیشترین افزایش در مکالمات رسانههای اجتماعی در این شرکت هواپیمایی در اواسط ژانویه مشاهده شد که ناشی از اختلافنظرها در استفاده از ماسک بین مسافران بود.
«جت بلو» در نیمه اول سال 2022 رشد 48درصدی را در حجم گفتوگوهای رسانههای اجتماعی ثبت کرد که بالاترین نرخ رشد در میان خطوط هوایی برتر ذکر شده است. این رشد باعث شد که این ایرلاین با سهم 14درصدی جایگاه سوم را به خود اختصاص دهد و جایگزین «ساوثوست ایرلاینز» شود که در نیمه دوم 2021 در جایگاه سوم قرار داشت. هنگامی که این شرکت در ماه آوریل پیشنهاد 6/ 3میلیارد دلاری برای خرید «اسپریت ایرلاینز» ارائه کرد، افزایش چشمگیری در میان مشارکتکنندگان رسانههای اجتماعی با موضوع جت بلو مشاهده شد.
«کانتاس» اما به شکل دیگری در شبکههای اجتماعی خبرساز شد. مشکلات پیش روی شرکتهای هواپیمایی بهویژه در زمینه کمبود نیروی کار به درجهای رسیده که «کانتاس»، شرکت هواپیمایی در استرالیا از «مدیران» خود میخواهد در جابهجایی چمدانها کمک کنند تا بحران نیروی کار کاهش یابد. این شرکت هواپیمایی به مدیرانی از دفتر مرکزی نیاز دارد تا مشاغل خود را به مدت سه ماه ترک و چمدانها را به صورت تمام وقت حمل کنند. بر اساس اعلام مدیر عملیاتی کانتاس حداقل 100 داوطلب برای انجام کار در فرودگاههای سیدنی و ملبورن لازم است. وظایف شامل بارگیری، تخلیه چمدان و همچنین رانندگی وسایل نقلیهای است که چمدانها را به هواپیما و بین ترمینالها میبرند. متقاضیان باید بتوانند چمدانهایی با وزن 32 کیلوگرم (70 پوند) را جابهجا کنند. از مدیران خواسته شده که سه یا پنج روز در هفته، در شیفتهای 4 یا 6 ساعت در روز، در نقش جابهجاکننده چمدانها کار کنند.
خط هوایی ملی استرالیا در ماه ژوئن 1/ 8درصد از خدمات داخلی برنامهریزی شده را بهدلیل کمبود نیروی کار لغو کرد و این شرکت را به کم اطمینانترین شرکت هواپیمایی کشور تبدیل کرد. البته این موضوع تنها منوط به کانتاس نیست و صنعت هوانوردی جهان با وجود تلاش برای مقابله با افزایش بیش از حد ترافیک هوایی، اما با غیبت کارکنان به دلیل همهگیری کرونا مواجه شده و این بحران جدیدی را بر خطوط هوایی جهان ایجاد کرده است. این صنعت هزاران نفر از کارکنان خود را در طول همهگیری اخراج کرد که بسیاری از آنها کارکنان زمینی بودند. کانتاس یکی از خطوط هوایی بود که به شدت تحتتاثیر این بیماری همهگیر قرار گرفت؛ زیرا کشورها مرزهای خود را بستند و هواپیماها را زمینگیر کردند. در نوامبر 2020، کانتاس بیش از 2 هزار کارمند زمینی را اخراج کرد که این، علاوه بر هزاران شغل دیگری است که برای محدود کردن ضررهای مالی خود پیش از آن اعلام کرده بود.
استرالیا یکی از سختترین محدودیتهای سفر کووید را مخصوصا برای شهروندان خود در جهان داشت و تنها در نوامبر 2021 شروع به برداشتن کنترلها کرد. از آنجا که سرعت شیوع کووید-19 در سراسر جهان کاهش یافته است، کانتاس و سایر خطوط هوایی بزرگ برای از سرگیری خدمات در مقیاسی که قبل از همهگیری دیده میشد، اقدام کردند. اما این افزایش فعالیتها و تقاضای فزاینده این صنعت را با بحران نیروی کار مواجه کرد، بهطوری که منجر به گم شدن بسیاری از چمدانها، ایجاد صفهای طولانی، بینظمیهای پیدرپی، لغو یا تاخیر پروازها و شکایت مسافران شد. علاوه بر کانتاس، خطوط هوایی و فرودگاههای بریتانیا نیز با کمبود کارکنان مواجه شدهاند که منجر به تاخیر و کنسلی در تعطیلات شده است.
اکبر الباکر، مدیرعامل «قطر ایرویز» دلیل اصلی بحران کمبود نیروی کار را ناشی از «دورکار شدن» بسیاری از کارکنان بهدلیل پاندمی کرونا میداند که مردم یاد گرفتند از کار کردن در خانههایشان به راحتی درآمد کسب کنند و تعداد کمتری از مردم اکنون میخواهند بیایند و کارهایی را که قبلا انجام میدادند، دوباره انجام دهند. این امر باعث شده تا کار کردن برای آن دسته از کارکنان فرودگاه که در حال بازگشت هستند، به سرعت غیرقابل تحمل شود. اخیرا یک نظرسنجی در بریتانیا نشان داد که تقریبا نیمی از کارکنان فرودگاههای این کشور به دلیل پرداخت ناکافی نسبت به استرس شغلی در سالجاری به ترک شغل خود فکر میکنند.
مسلما یکی از بخشهایی که در سال 2022 بیشترین آسیب را از کمبود پرسنل تحمل کرده، صنعت هواپیمایی بوده است که با هرجو مرج در سفرها و نبود کارکنان کافی مواجه شد، زیرا تقاضا برای سفرهای هوایی پس از دو سال رکود، دوباره افزایش یافته است. مسافران مجبور شدهاند با تاخیرهای بیپایان و تعداد زیادی چمدان گمشده دست و پنجه نرم کنند که این امر، برخی از خطوط هوایی را مجبور کرده تا با عذرخواهیهای خود خلاقیت به خرج دهند. مثلا خطوط هوایی دلتا به مسافران تاخیری پیتزای رایگان ارائه میدهد. اکنون برخی از خطوط هوایی برای کشف چگونگی کاهش مشکلات کمبود نیرو و هرج و مرج به دنبال راهکارهای جدیدی هستند. بهطور مثال، فرودگاههایی از جمله هیترو برای کمک به مدیریت تقاضا، تعداد مسافران را در تابستان محدود کرد، که منجر به تعلیق فروش بلیت برای برخی مسیرها توسط برخی از خطوط هوایی شد.