تحولات روز صد و هفتاد و دوم جنگ اوکراین؛

قتل عام هویتزرهای اهدایی غرب توسط توپخانه روسیه/ بریتانیا ۲۵ راکت انداز دوربرد برای اوکراین ارسال می‌کند +نقشه و تصاویر

در طول ۱ هفته گذشته حداقل ۵ عراده هویتزر کششی امریکایی M-۷۷۷ ارتش اوکراین در حملات ارتش روسیه نابود شده اند.

سرویس جهان مشرق _ به تدریج به آخرین روزهای ماه ششم از جنگ اوکراین و روسیه نزدیک می‌شویم؛ اگرچه در هفته های گذشته تحول میدانی و پیشروی خاصی را از طرفین جنگ شاهد نبودیم اما نشانه هایی از احتمال شدت گرفتن حملات روسیه برای تسلط کامل بر منطقه دونباس دیده می شود.

تحولات روز صد و شصت و هشتم جنگ اوکراین:

نابودی جنگنده‌های روسی در پایگاه هوایی کریمه/ معاون وزیر دفاع امریکا: فعلا به اوکراین F16 نمی‌دهیم! +نقشه و تصاویر

پس از اینکه ارتش روسیه موفق به تصرف شهرهای سورودونتسک و لیسیچانسک در استان لوهانسک شد، ارتش اوکراین خطوط دفاعی خود را در سه منطقه سیورسک، سولدار و باخموت برپا کرده و تا امروز اجازه عبور ارتش روسیه از این خطوط و دستیابی به عمق منطقه دونباس و استان دونتسک را نداده است.

قتل عام هویتزرهای اهدایی غرب توسط توپخانه روسیه/ بریتانیا 25 راکت انداز دوربرد برای اوکراین ارسال می‌کند +نقشه و تصاویر

در روزهای اخیر ارتش روسیه در یکی از این 3 نقطه یعنی شهر سولدار موفقیت بزرگی به دست آورده و شهرک صنعتی حومه این شهر را به تصرف خود درآورد؛ در صورتی که روسیه بتواند شهر سولدار را به طور کامل به تصرف خود در بیاورد، شهر باخموت نیز در شرایط نیمه محاصره قرار گرفته و همچنین راه ارتباطی با منطقه سیورسک به عنوان راس شمالی 3 نقطه اشاره شده قطع خواهد شد.

قتل عام هویتزرهای اهدایی غرب توسط توپخانه روسیه/ بریتانیا 25 راکت انداز دوربرد برای اوکراین ارسال می‌کند +نقشه و تصاویر

مهمترین اهداف کمپین شرقی ارتش روسیه که از ماه دوم نبرد در اوکراین آغاز شده است، تصرف دو شهر راهبردی اسلاویانسک و کراماتورسک است که تسلط روسیه و جدایی طلبان شرقی را بر منطقه دونباس و استان دونتسک تکمیل خواهد کرد.

قتل عام هویتزرهای اهدایی غرب توسط توپخانه روسیه

یکی از مهمترین کمک های تسلیحاتی غرب به ارتش اوکراین، ارسال تعداد قابل توجهی از هویتزرها و راکت اندازهای توپخانه ای مدرن به خاک این کشور از ابتدای ماه سوم نبرد بود. انواع هویتزرهای کششی و خودکششی کالیبر 152 و 155 میلیمتری نظیر ام777، ام109، سزار، PZH2000، دانا، Krab و راکت اندازهایی نظیر ومپایر، هیمارس و ام270 به ارتش اوکراین تحویل داده شدند تا در برابر توپخانه ارتش روسیه که به عنوان بزرگترین نیروی توپخانه ای در دنیا شناخته می شود توان آتش متقابل را داشته باشد.

قتل عام هویتزرهای اهدایی غرب توسط توپخانه روسیه/ بریتانیا 25 راکت انداز دوربرد برای اوکراین ارسال می‌کند +نقشه و تصاویر

اوکراینی ها برای در امان ماندن از آتش ضد آتشبار ارتش روسیه از تاکتیکی به نام Shoot & Scoot استفاده می‌کنند؛ بدین صورت که توپخانه خودکششی مستقر بر شاسی زرهی (نظیر کرب و ام109) یا کامیون چرخدار (نظیر سزار و دانا) پس از استقرار در موضع مربوطه و شلیک چند گلوله (معمولا تک رقمی) سریعا اقدام به جا به جایی می کنند تا توپخانه روسی که با استفاده از رادارهای آتش یاب از موقعیت آتشبار توپخانه ای رقیب آگاه شده است تجهیزات مربوطه را با آتش متقابل از بین نبرد.

همچنین برای هویتزرهای کششی ام777 امریکایی نیز کامیون های حمل مخصوص ساخت کمپانی اوشکوش طراحی شده است که به محض شلیک چند گلوله اقدام به انتقال هویتزر مربوطه کند؛ هر چند با توجه به زمان چند دقیقه ای این فرآیند، آسیب پذیرترین مدل تجهیزات توپخانه ای اهدایی غرب به اوکراین محسوب می شود که تا کنون نیز بیشترین موارد انهدام را ثبت کرده است (بیش از 12 عراده).

در یک هفته گذشته، ارتش روسیه استفاده بسیار گسترده ای از پهپادهای شناسایی خود کرده است تا موقعیت توپخانه اوکراین را قبل یا حین شلیک و پیش از جا به جایی کشف کرده و با آتش متقابل توپخانه خودی آنها را نابود کند؛ این تاکتیک در روزهای گذشته تا حد زیادی جوابگو بوده و تعداد قابل توجهی از هویتزرهای ارتش اوکراین در حملات توپخانه روسیه نابود شده یا آسیب شدید دیده اند. ارتش روسیه برای حملات به مواضع توپخانه ای اوکراین از ترکیبی از گلوله های هدایت شونده لیزری کراسنوپل و مهمات عادی غیر هدایتی استفاده می کند.

در فیلم زیر می‌توانید لحظه شناسایی موضع هویتزرهای فرانسوی سزار ارتش اوکراین و آتش توپخانه روسی را مشاهده کنید که منجر به نابودی خودروی پشتیبانی توپخانه و آسیب دیدن هویتزر سزار می شود.

در طول 1 هفته گذشته حداقل 5 عراده هویتزر کششی امریکایی M-777 ارتش اوکراین در حملات ارتش روسیه نابود شده اند.

عمده این موارد با استفاده از مهمات هدایت لیزری کراسنوپل که از توپخانه کالیبر 152 میلیمتری ارتش روسیه شلیک می شوند انجام شده است.

همچنین تصاویری از نابودی یک دستگاه هویتزر خودکششی M-109A3 اهدایی کشور نروژ به اوکراین، توسط پهپاد انتحاری Zala روسی ثبت شده است.

بریتانیا 25 راکت انداز دوربرد برای اوکراین ارسال می‌کند

وزیر دفاع انگلستان اعلام کرد به زودی اوکراین 25 راکت انداز هیمارس و ام 270 به همراه  204 تیر مهمات هدایت ماهواره ای GMLRS برای آنها را دریافت خواهد کرد.

قتل عام هویتزرهای اهدایی غرب توسط توپخانه روسیه/ بریتانیا 25 راکت انداز دوربرد برای اوکراین ارسال می‌کند +نقشه و تصاویر

پیش از این ارتش امریکا 16 دستگاه راکت انداز هیمارس و بریتانیا و آلمان هر کدام 4 دستگاه راکت انداز ام270 را برای ارتش اوکراین ارسال کرده بودند که از مهمات مشابه با بردی حدود 90 کیلومتر استفاده می کنند.

همچنین وزارت دفاع اسلواکی نیز اعلام کرد این کشور 4 دستگاه هویتزر 155 میلیمتری "زوزانا" را به اوکراین تحویل داده است؛ قرار است در مجموع 8 عراده از این مدل هویتزر به ارتش اوکراین تحویل داده شود.

قتل عام هویتزرهای اهدایی غرب توسط توپخانه روسیه/ بریتانیا 25 راکت انداز دوربرد برای اوکراین ارسال می‌کند +نقشه و تصاویر

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان