شاسی‌بلندها خطرناکند

شماره روزنامه: ۵۵۲۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۵/۲۴ شماره خبر: ۳۸۹۰۳۱۱ ...

موسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه یا IIHS تست تصادف جدیدی ابداع کرده که به آثار و پیامدهای تصادف از پهلو می‌پردازد و با توجه به اینکه متوسط قد خودروها در بازار دنیا رو به افزایش است، باید معیارها و تست‌ها نیز متناسب با آن تغییر کنند. برای مثال تا پیش از این تست از پهلو در حالی انجام می شد که وزن 3300 پوند [1500 کیلوگرم] با سرعت 31 مایل [50 کیلومتر] در ساعت مورد استفاده قرار می‌گرفت که وضع خودروهای متعارف و عادی را بررسی می‌کرد. در این تست جدید اما 4200 پوند [1900 کیلوگرم] با سرعت 37 مایل [60 کیلومتر] در ساعت مورد بررسی قرار می‌گیرد که بیشتر نماینده خودروهای شاسی‌بلند، وانت و کامیونت و وضعیتی است که به تدریج در حال رایج شدن است. اخیرا موسسه یاد‌شده تست‌های از پهلو را روی خودروها با اندازه متوسط انجام داده و یافته‌های آن زیاد خوشایند نیست.

از میان خودروهایی که در این پژوهش مورد تست تصادف قرار گرفت، فقط سوباروی آوت‌بک در رتبه‌بندی «خوب» ارزیابی شد. موضوع قابل توجه دیگر در این ارزیابی هم این است که آوت‌بک، نسبت به سدان‌های متعارف ارتفاع و قامت بلندتری دارد. به طور کلی هم خوروهای اندازه متوسط نسبت به خودروهای کوچک نتایج ناطلوب‌تری در تست از پهلوی جدید داشته‌اند. دیوید هارکی، رئیس موسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه، می‌گوید: «خودروهایی که گرانیگاه آنها به زمین نزدیک‌تر است، هنگام تصادف از پهلو، مانع ضربه روی پنل در، در ارتفاع بالاتری به سرنشین اصابت می‌کند. برای همین هم در ارزیابی این تست، خودروهای سدان و استیشن، در موقعیت بدتری قرار دارند و هنگامی که خودروهای شاسی‌بلند از پهلو با این خودروها تصادف می‌کنند خسارت جانی بیشتری وارد می‌کنند.» همین عامل باعث می‌شود رغبت مردم به خودروهای شاسی‌بلند بالاتر برود چون صاحبان این خودروها برای خودشان احساس امنیت دارند. اما به‌هر‌حال برای خودروهای در حال تردد در خیابان‌ها و جاده‌ها خطر بیشتری ایجاد می‌کنند. جوزف یانگ، سخنگوی مؤسسه بیمه، در پاسخ به ایمیل وبسایت رود اند ترک گفته است، با اینکه خودروی کمری تویوتا ساختاری محکم دارد اما تصادف از پهلو سر راننده را در معرض آسیب قرار می‌دهد که می‌تواند با کیسه هوا محافظت شود.

نکته دیگر این ارزیابی‌ها هم این است که معمولاً ستون B خودروها قوی ساخته می‌شوند و در تصادف‌های از پهلو مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند، اما اشکال کار درهای خودرو است که ضعیف هستند. خودروسازان برای دریافت امتیاز بالاتر در ارزیابی تست تصادف از پهلو باید روی تقویت استحکام در خودرو کار بیشتری انجام دهند. خیلی از خودروسازان هم از همین حالا برای مدل‌های 2023 دست به کار شده‌اند. همیشه مشکل اصلی در این موارد، خودروهای قدیمی‌تری هستند که همچنان در جاده‌ها و خیابان‌ها در تردد هستند. عمر متوسط مفید خودروها هم در چند سال اخیر افزایش زیادی پیدا کرده و در نتیجه خودروهای قدیمی‌تر مدت زمان بیشتری در خیابان‌ها به تردد ادامه می‌دهند. داشتن خودروهای قدیمی‌تر همیشه ریسک بالاتری داشته چون استانداردهای دنیا هر سال در خصوص ایمنی سخت‌گیرانه‌تر می‌شوند و در نتیجه هر چه خودرو قدیمی‌تر باشد میزان ریسک و خطر آن هم بالاتر خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان