افزایش اعتیاد به مواد افیونی و مصرف بیش از حد آن در جوامع

اپیدمی مواد افیونی (بر پایه تریاک) بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ باعث مرگ نیم میلیون نفر شد. اما همه‌گیری کووید-۱۹، باعث افزایش چشمگیر آن شده است، به طوری که در سال گذشته تعداد زیادی از افراد از طریق مصرف این ماده مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

افزایش اعتیاد به مواد افیونی و مصرف بیش از حد آن در جوامع

اعتیاد به مواد افیونی و مصرف بیش از حد آن، به شدت جوامع را تحت تاثیر قرار داده است.

اپیدمی مواد افیونی (بر پایه تریاک) بین سال‌های 1999 تا 2019 باعث مرگ نیم میلیون نفر شد. اما همه‌گیری کووید-19، باعث افزایش چشمگیر آن شده است، به طوری که در سال گذشته تعداد زیادی از افراد از طریق مصرف این ماده مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

اپیدمی مواد افیونی به طور سنتی به عنوان یکی از مواردی که عمدتاً در مناطق روستایی مصرف می‌شود، تصور می‌شد. با این حال، داده‌های جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) نشان می‌دهد که همه‌گیری مواد افیونی اکنون با سرعت سرسام‌آوری در حال رشد است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد تعداد زیادی از افراد بر اثر مصرف بیش از حد می‌میرند

گزارشی که اخیراً از CDC منتشر شده است، دید واضحی از چگونگی اپیدمی مواد افیونی را نشان می‌دهد. در سال 2020، مصرف بیش از حد مواد افیونی 30 درصد نسبت به سال 2019 افزایش یافت و منجر به مرگ 91799 نفر شد. نرخ مرگ و میر در میان افراد 44 درصد افزایش یافته است.

جوانان بین سنین 15 تا 24 سال شاهد افزایش 86 درصدی در میزان مرگ و میر بر اثر سوء مصرف مواد افیونی بودند. در واقع، طبق تجزیه و تحلیل از پایگاه داده CDC WONDER، در سال 2020، برای اولین بار در طول تاریخ دو دهه بحران مواد افیونی، میزان مرگ و میر ناشی از مواد افیونی به بالاترین حد خود رسید.

مرگ و میر ناشی از مواد افیونی در جوامع سیاه پوست

یکی از قربانیان سیاهپوست اعتیاد به مواد افیونی “جورج فلوید” بود. کورتنی راس، دوست دختر فلوید، در جریان محاکمه در مینیاپولیس شهادت داد: «داستان ما، یک داستان کلاسیک است از اینکه تعداد زیادی از مردم به مواد افیونی معتاد می‌شوند. هر دوی ما از درد مزمن رنج می‌بردیم. درد من در گردن من و او در کمرش بود. در واقع، مواد افیونی به خوبی می‌توانست جورج فلوید را قبل از کشته شدن او در می 2020 بکشد. او در ماه مارس همان سال به دلیل مصرف بیش از حد مواد افیونی در بیمارستان بستری شد.

در زمانی که جوامع سیاه‌پوست به طور نامتناسبی از همه‌گیری کووید-19 و خشونت پلیس رنج می‌برند، آن‌ها نیز تحت تأثیر اپیدمی مداوم مواد افیونی قرار داشتند. اپیدمی مواد افیونی نابرابری های موجود در ایالات متحده را تشدید می‌کند: مطالعه CDC نشان می‌دهد مناطقی که بیشترین درجه نابرابری درآمدی را دارند، در مقایسه با مناطقی که کمترین نابرابری درآمدی را داشتند، دو برابر نرخ مرگ ناشی از مواد افیونی در میان سیاهپوستان آمریکایی را داشتند.

علت این افزایش مرگ و میر ناشی از مواد افیونی چیست؟

چرا استفاده نادرست از مواد افیونی در میان افراد در طول این همه‌گیری افزایش یافته است؟ عامل اصلی، افزایش فنتانیل است، یک ماده افیونی که بسیار کشنده‌تر از سایرین است، که از طریق صادرات بی رویه و همچنین قاچاق دارو وارد کشورها می‌شود‌. تحقیقات نشان داد که این بیماری همه‌گیر با کاهش نسخه‌های پزشکی برای مواد افیونی مرتبط است، و همچنین نشان می‌دهد که این فقط برای مصرف کنندگان جدید اتفاق می‌افتد و نه برای آنهایی که قبلاً داروهای مخدر تجویز شده بود.

این کاهش به دلیل تعطیلی کلینیک‌ها و داروخانه‌ها رخ داده است، اما قطع ناگهانی داروهای مخدر می‌تواند خطرناک باشد. یک مطالعه اخیر نشان داد بیمارانی که مواد افیونی آنها به طور ناگهانی قطع می‌شود، بیشتر در معرض خطر خودکشی هستند، زیرا ممکن است آنها را وادار به روی آوردن به مواد افیونی غیرقانونی مانند هروئین و فنتانیل کند.

دسترسی نابرابر به درمان اعتیاد مشکل را تشدید می‌کند

چه کسی واقعاً به درمان مصرف مواد دسترسی دارد. تنها 14 درصد از کسانی که به دلیل مواد افیونی جان خود را از دست دادند، به طور کلی برای سوء مصرف مواد تحت درمان قرار گرفتند، این نسبت در برخی جوامع حتی کمتر که به میزان 8 درصد بود. خدمات درمانی اختلال مصرف مواد افیونی به شدت تحت تأثیر این همه‌گیری قرار گرفت و منجر به بسته شدن ناگهانی خدماتی شد که به عنوان راه نجات برای بسیاری از مصرف کنندگان عمل می‌کرد.

تغییر سیاست و دسترسی بهتر به درمان‌های ناشی از درد، می‌تواند روند را تغییر دهد

تنها در دسترس قرار دادن منابع برای مصرف دارو و سلامت روان بعید است که نتیجه خوبی بدهد. برای مثال نرخ مرگ و میر ناشی از مواد افیونی در میان سیاهپوستان آمریکایی در مناطقی با بیشترین دسترسی به مراکز درمانی اعتیاد و سلامت روان بالاترین میزان بود. آنچه واقعاً مورد نیاز است، یک کمپین گسترده سلامت عمومی و اطلاع رسانی به افراد است که خطرات سوء استفاده از مواد افیونی را برجسته می‌کند، منابع جامعه محور برای کاهش آسیب و درمان اعتیاد را تامین می‌کند، و کاهش ننگ مرتبط با سوء استفاده از مواد افیونی و جستجوی درمان را اتخاذ می‌کند.

آخرین چیزی که به آن نیاز داریم این است که سوء استفاده از این مواد مخدر را جرم انگاری کنیم، که می‌تواند جوامع آسیب پذیر – که به طور نامتناسبی تحت تأثیر مواد افیونی قرار می‌گیرند را در معرض خطر مضاعف قرار دهد. پاکسازی خیابان‌ها از فنتانیل از طریق بررسی دقیق‌تر، بخش مهمی از استراتژی ملی کنترل مواد مخدر است. اما باید مراقب بود افرادی که درد را تجربه می‌کنند یا برای آنها درد مزمن تشخیص داده شده است، تجویز داروهای بر پایه مواد افیونی در برخی شرایط می‌تواند کمک کنده باشد.

درمان‌های بین‌رشته‌ای درد که مبتنی بر شواهد هستند، می‌توانند تسکین قابل‌توجهی را برای افراد مبتلا به درد مزمن فراهم کنند، و همچنین باید اطمینان حاصل شود که همه بیماران، به‌ویژه آن‌هایی که به‌طور نامتناسبی رنج می‌برند، به این درمان‌ها دسترسی داشته باشند. با این حال، برای اطمینان از اینکه افراد قادر به تسکین مناسب درد هستند، باید اطمینان حاصل کنیم که موانع درمان یک بار برای همیشه از بین رفته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر