ایالاتمتحده و تایوان در اقدامی برای حمایت از تایوان و اطمینان از تابآوری زنجیره عرضه در بحبوحه افزایش تنش با چین، برای آغاز مذاکرات رسمی تجاری به توافق رسیدهاند.
براساس گزارشی از گاردین، نماینده تجاری ایالاتمتحده اعلام کرده است که دو طرف در مورد دستورکار «طرح تجارت قرن بیستم تایوانآمریکا» که درماه ژوئن رونمایی شد، به توافق رسیدهاند. دستور کار مذاکرات رسمی موضوعاتی از جمله تسهیل تجارت، کشاورزی، مبارزه با فساد و رفع موانع تبعیضآمیز تجارت را پوشش میدهد. انتظار میرود اولین دور مذاکرات در چند ماه آینده برگزار شود.
به گزارش گاردین اشارهای به امکان یک معامله تجارت آزاد گسترده در این دستور کار نشده است، با وجودیکه تایوان روی آن تاکید داشته است. سخنگوی وزارت امورخارجه چین از آمریکا درخواست کرده بود که از امضای توافقنامه تجاری با تایوان خودداری کند. وانگ ونبین ادعای چین مبنیبر اینکه تایوان یکی از استانهای چین است را تکرار کرده است و اینکه مایل نیست کشور دیگری با آن تعامل رسمی داشته باشد، بهنحویکه معنای حاکمیتی داشته باشد.
براساس این گزارش، تایوان در داخل مانند یک کشور مستقل با دولت، ارتش و پول خود عمل میکند، اما در سطح بینالمللی تنها توسط 14کشور دیگر به رسمیت شناخته میشود.
سخنگوی وزارت امورخارجه چین همچنین گفته است این کشور اقدامات قاطعانهای برای حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی انجام خواهد داد و به طرف آمریکایی توصیه میکند که قضاوت نادرست انجام ندهد. این اعلامیه در بحبوحه تنشهای شدید در منطقه و با ادامه تمرینهای نظامی چین با هدفقراردادن تایوان منتشرشده است. واشنگتن بهرغم نبود روابط رسمی دیپلماتیک مایل به تقویت حمایت از تایوان بوده است، بهویژه در شرایطی که تایوان با افزایش فشارهای سیاسی از سوی چین برای پذیرش ادعاهای حاکمیتی خود مواجه است.
گفتنی است در اوایل ماه جاری، ارتش آزادیبخش خلق چین در واکنش به دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از تایوان مانورهای شلیک مستقیم از جمله آزمایشهای موشکی، در اطراف جزیره تایوان انجام داد.
براساس گزارش گاردین، از زمان پایان مانورها، ارتش آزادیبخش چین گذرگاههایی را بر روی خط میانی که چین و تایوان را بهطور غیررسمی بههم وصل میکند، حفظ کرده است. پکن همچنین تحریمهایی را علیه مقامات ارشد تایوانی و ممنوعیتهای وارداتی و محدودیتهای اقتصادی دیگری برای کسبوکارهای تایوانی اعمال کرده است.
دانیل کریتنبرینک، دستیار وزیر امورخارجه آمریکا در شرق آسیا، در یک تماس مطبوعاتی گفته است مذاکرات تجاری فرصتی برای ایجاد تابآوری و تضمین زنجیره عرضه فراهم میکند. بیشتر قطعات نیمههادی با تکنولوژی بالا توسط تایوان تولید میشود که در وسایل الکترونیکی از گوشیهای تلفنهمراه گرفته تا خودروها استفاده میشود.
براساس گزارش گاردین، پکن ادعا میکند که این تنگه از جمله آبهای چین است و به ایالاتمتحده هشدار داده است که ترانزیت آزادانه ناوبری خود را از طریق این گذرگاه انجام ندهد. کین گانگ، سفیر چین در آمریکا، روز سهشنبه اعلام کرد که عملیاتی از این دست از سوی پکن بهعنوان فعالیتهای تحریکآمیز و حمایت از آنچه پکن آن را جنبش تجزیهطلبی در تایوان میخواند تلقی میشود، با اینوجود دستیار وزیر امورخارجه آمریکا گفته است سفرهای ناوبری آزادانه امری عادی و بلندمدت است و ادامه خواهد داشت. او تاکید کرده است که ایالاتمتحده به پرواز، کشتیرانی و عملیات در هر نقطهای که قوانین بینالمللی اجازه دهد ادامه خواهد داد؛ و در صورتیکه جمهوری خلق چین اقداماتی را برای کنترل یا محدودکردن توانایی ایالاتمتحده یا دیگر کشورها برای ترانزیت از این تنگه انجام دهد، توانایی کشتیرانی و تجارت مورد تهدید قرار گرفته و بسیار بیثبات کننده خواهد بود.
براساس گزارشی که والاستریتژورنال بهتازگی از پیامدهای تنش احتمالی در تنگه تایوان بر تجارتجهانی در صورت تلاش چین برای محاصره تایوان منتشر کرده است، محاصره این جزیره توسط چین به دلیل نقش مهمی که تایوان با حدود 23میلیون نفر جمعیت در تجارتجهانی ایفا میکند، میتواند زنجیرههای عرضه را فلج کند و قیمتهای حملونقل را در آسیا و احتمالا فراتر از آن افزایش دهد.
براساس این گزارش، حدود 70درصد از عرضه ریزتراشههای جهان توسط تایوان انجام میشود که بخش مهمی از زنجیره تولید کالاها از جمله گوشیهای هوشمند، کامپیوترها و خودروها را تشکیل میدهد. تایوان در کنار خطوط کشتیرانی اقیانوس آرام قرار دارد که هزارهامیلیارد دلار تجارت به داخل و خارج از شرق آسیا از آن هدایت میشود. بزرگترین شرکت تولیدکننده تراشه جهان در این کشور قرار دارد. شرکت تیاسامسی تراشههای نیمههادی شرکتهایی از جمله اپل و کوالکام را تولید میکند. به گفته شرکت تحقیقاتی گارتنر، تیاسامسی در سالگذشته نیمی از سهم بازار 100میلیارد دلاری نیمههادیهای جهان را در اختیار داشته است.
به گفته سورن اسکو، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دانمارکی ایپی مولرمرسک، بسته شدن تنگه تایوان که یکی از شلوغترین مسیرهای جهان است، تاثیر جدی بر ظرفیت کشتیرانی خواهد داشت. تحلیلگران میگویند خطوط کشتیرانی ممکن است به دلیل طولانیتر شدن زمان حملونقل هزینه بیشتری را برای سوخت و نیروی انسانی صرف کنند و این هزینهها احتمالا به مصرفکنندگان منتقل خواهد شد.
براساس گزارش والاستریتژورنال، جدای از هزینههای نظامی و ژئوپلیتیک یک محاصره، تحلیلگران معتقدند که پکن با مانعی بزرگ مواجه است؛ خود چین برای تجارت و مشاغل خود به تایوان متکی است. این کشور برای کامپیوترها و برنامههای صنعتی خود به تراشههای تیاسامسی متکی است. شرکتهای تایوانی چون فاکسکان که بزرگترین تولیدکننده گوشیهای آیفون است، تامینکنندگان مشاغل بخشخصوصی در سرزمین اصلی چین هستند. تایوان همچنین بهعنوان دروازه حملونقل اقیانوس آرام برای چین عمل میکند.