راهنمای بازدید از قلعه پراگ

پراگ (Prague) به عنوان پایتخت جمهوری چک شناخته می‌شود و برخی افراد نیز از آن به عنوان پایتخت فرهنگی اروپای مرکزی یاد می‌کنند و یکی از زیباترین و تماشایی‌ترین شهرها در اروپا و همچنین جهان به شمار می‌رود. پراگ پس از لندن، پاریس، استانبول و روم، پنجمین شهر پربازدید اروپا محسوب می‌شود و این موضوع دلیل بسیار خوبی دارد.

راهنمای بازدید از قلعه پراگ

پراگ (Prague) به عنوان پایتخت جمهوری چک شناخته می‌شود و برخی افراد نیز از آن به عنوان پایتخت فرهنگی اروپای مرکزی یاد می‌کنند و یکی از زیباترین و تماشایی‌ترین شهرها در اروپا و همچنین جهان به شمار می‌رود. پراگ پس از لندن، پاریس، استانبول و روم، پنجمین شهر پربازدید اروپا محسوب می‌شود و این موضوع دلیل بسیار خوبی دارد.

برخی از بهترین معماری‌ها، آثار هنری و انواع نوشیدنی‌ها در این کشور وجود دارند و همین موارد نیز سبب شدند تا پراگ به مقصد گردشگری بسیار جذابی تبدیل شود. این شهر در کنار طولانی‌ترین رودخانه جمهوری چک به نام رود ولتاوا (Vltava) قرار دارد و معماری گوتیک، باروک و رنسانس را به خوبی می‌توان در ساختمان‌های و خانه‌های آن مشاهده کرد.

در دوران جنگ جهانی دوم، بسیاری از نقاط شهر دست نخورده باقی ماندند و برخلاف بسیاری از شهرهای بزرگ اروپایی، بیشتر ساختمان‌های تاریخی و مهم این شهر نیز تا به امروز حفظ شده‌اند. یکی از برجسته‌ترین جاهای تاریخی شهر پراگ نیز قلعه پراگ (Prague Castle) است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

معرفی قلعه پراگ

Pražský hrad

Pražský hrad

قلعه پراگ که به نام «Pražský hrad» نیز شناخته می‌شود، بزرگترین قلعه باستانی در جهان به شمار می‌رود که مساحتی نزدیک به 70 هزار متر مربع را در بر می‌گیرد. این قلعه که در قرن نهم میلادی ساخته شده، پربازدیدترین جاذبه در پراگ به شمار می‌رود و دفتر رسمی ریاست جمهوری این کشور نیز در آنجا قرار دارد.

چرا باید از قلعه پراگ دیدن کرد؟

قلعه پراگ بزرگترین قلعه در سراسر جهان است و طول آن به حدود 600 متر می‌رسد. چندین ساختمان و جاده درون این قلعه وجود دارند که آن را بیشتر شبیه به یک شهر کوچک کرده‌اند. این در حالی است که دیواری مستحکم پیرامون این ساختمان‌ها قرار گرفته است. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این مکان نیز ترکیب سبک‎‌های معماری در آن است. در اینجا می‌توان انواع سبک‌های معماری، از گوتیک گرفته تا رنسانس را مشاهده کرد.

بسیاری از پادشاهان این قلعه را به عنوان مرکز سلطنت خود انتخاب می‌کردند که شامل شاهان بوهمی و امپراتورهای روم می‌شود. از سال 1918 میلادی نیز از این قلعه به عنوان دفتر ریاست جمهوری چک استفاده می‌شود. حتی آدولف هیتلر نیز به هنگام حمله نازی‌ها به این کشور، در سال 1939 میلادی شبی را در این قلعه گذرانده است. قلعه پراگ امروزه به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و شامل سه حیاط، چهار کلیسا و چندین سازه و ساختمان مهم درون خودش است. در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف این قلعه می‌پردازیم.

کلیسای جامع سنت ویتوس

St. Vitus Cathedral

St. Vitus Cathedral

کلیسا جامع سنت ویتوس (St. Vitus Cathedral) درون قلعه پراگ قرار دارد و به عنوان مهم‌ترین کلیسا در جمهوری چک شناخته می‌شود. این کلیسا در سال 1344 میلادی توسط چارلز چهارم ساخته شد که اولین شاه بوهمی بود که به امپراتور روم تبدیل شد. این کلیسا نمونه بارزی از سبک معماری گوتیک و نئوگوتیک است. از این کلیسا علاوه بر عبادت برای تاج‌گذاری چندین شاه و ملکه از جمله شاه فردیناند پنجم استفاده شده است. در داخل کلیسا نیز چندین اسقف اعظم و قدیس به خاک سپرده شده‌اند. جواهرات سلطنتی و تاج‌گذاری بوهمی نیز در جنوب غربی کلیسا و پشت یک درب مستحکم قرار دارند که امروزه در معرض نمایش مردم قرار می‌گیرند.

کاخ سلطنتی قدیمی

Old Royal Palace

Old Royal Palace

یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های قلعه پراگ، کاخ سلطنتی قدیمی (Old Royal Palace) نام دارد که سازه‌ای به سبک معماری رنسانس و گوتیک است و در قرن سیزدهم تا شانزدهم میلادی کاخ مخصوص پادشاه بوده است. این کاخ به دستور پادشاه ولادیسلاو یاگیلو (Vladislav Jagiello) ساخته شده و تالار بزرگ آن نیز به نام همین پادشاه نام‌گذاری شده است، تالاری که در نوع خود در کل پراگ قرون وسطایی بزرگترین بوده است. نکته جالب‌توجه در مورد این تالار،‌ پنجره‌های ایتالیایی آن است که قدیمی‌ترین معماری رنسانسی خارج از ایتالیا محسوب می‌شوند.

کلیسای سنت جورج

St. George's Basilica

St. George’s Basilica

کلیسای سنت جورج (St. George’s Basilica) دومین کلیسای قدیمی پراگ و احتمالا مهم‌ترین بنا به سبک معماری رمانسک است. این سازه در سال 920 میلادی توسط وراتیسلاوس بوهمی (Vratislaus of Bohemia) ساخته شده بود اما در سال 1142 میلادی دچار آتش‌سوزی شد و سپس بازسازی گردید. امروزه آثار هنری گوتیک بوهمی و همچنین آثار هنری به سبک باروک نیز درون این کلیسا دیده می‌شوند.

برج بزرگ جنوبی

Great South Tower

Great South Tower

برج بزرگ جنوبی (Great South Tower) کلیسای سنت ویتوس در قرن چهاردهم میلادی ساخته شد اما در قرن‌های شانزدهم و همچنین هجدهم مورد بازسازی قرار گرفت. این برج حدود 100 متر ارتفاع دارد و از بالای آن نیز می‌توان شاهد مناظری خیره‌کننده از شهر پراگ بود اما برای رسیدن به بالای آن باید 290 پله را پشت سر گذاشت. جدا از نمایی زیبا، این برج محل ناقوسی 15 تنی است که بزرگترین ناقوس در جمهوری چک محسوب می‌شود. ورودی این برج در حیاط سوم قلعه پراگ قرار دارد.

خیابان طلایی

Golden Lane

Golden Lane

خیابان طلایی (Golden Lane) یکی از خیابان‌هایی است که درون مجموعه قلعه قرار گرفته و در زمان ساخت دیوار شمالی قلعه ساخته شده است. این خیابان و ساختمان‌های آن در ابتدا برای سکونت نگهبانان قلعه ساخته شده بودند اما در ادامه زرگرها در آن ساکن شدند و به همین دلیل نیز به آن خیابان طلایی می‌گویند. یکی از افراد مشهور و برجسته‌ای که در این خیابان زندگی کرده، رمان‌نویس و داستان‌نویس برجسته فرانز کافکا (Franz Kafka) بوده است که به مدت 2 سال و در طی جنگ جهانی اول در اینجا سکونت داشته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان