ماهان شبکه ایرانیان

منع فروش خودروهای بنزینی تا ۲۰۳۵

این مقررات خودروسازان را وادار خواهد کرد معرفی اتومبیل‌های پاکیزه‌تر به بازار را تسریع کنند.

منع فروش خودروهای بنزینی تا 2035

ممنوعیت موتورهای تمام احتراقی

دولت کالیفرنیا پنجشنبه هفته قبل – 25 اوت – اعلام کرده بود که از سال 2035 فروش اتومبیل‌های کاملا احتراقی را ممنوع خواهد کرد؛ تصمیمی که دارای پیامدهای جدی برای صنعت خودروسازی خواهد بود.

این مقررات خودروسازان را وادار خواهد کرد معرفی اتومبیل‌های پاکیزه‌تر به بازار را تسریع کنند.

کالیفرنیا با 39 میلیون نفر ساکن، پرجمعیت ترین ایالت آمریکا است و اگر یک کشور مستقل بود از نظر تولید ناخالص داخلی پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آمد.

براساس این مقررات، که هیات منابع هوای کالیفرنیا تهیه کرده، 35 درصد وسایل نقلیه جدید در این ایالت باید تا سال 2026 الکتریکی، هیبریدی یا هیدروژنی باشد.

سهم این اتومبیل‌ها باید تا سال 2030 به 68 درصد و تا سال 2035 به 100 درصد برسد.

لِین راندولف، رئیس این هیات، گفت که سیاست تازه «یک لحظه تاریخی برای کالیفرنیا، برای ایالات‌های شریک و جهان در مسیر حرکت به سوی آینده‌ای بدون تصاعد خواهد بود.»

تسلا که خودروهای برقی تولید می کند از این خبر استقبال کرد اما «ائتلاف نوآوری صنعت اتومبیل» – که نماینده شرکت‌هایی مثل جنرال موتورز، فولکس واگن و تویوتا است – گفت که باید برای علاقه‌مند کردن مصرف کنندگان به خریداری اتومبیل‌های برقی بیشتر تلاش کرد.

مقررات تازه در مورد خودروهای برقی پیش از آنکه به اجرا درآید باید به تصویب دولت فدرال برسد.

با این حال اتحادیه تجاری «تولیدکنندگان سوخت و پتروشیمی آمریکا» از رئیس جمهور آمریکا و سازمان حفاظت از محیط زیست خواستند درخواست کالیفرنیا برای ممنوع کردن اتومبیل‌های بنزین‌سوز که آن را «غیرقانونی» خواند را رد کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در ماه اوت یک قانون بزرگ اقلیمی را امضا کرد که 370 میلیارد دلار طی یک دهه در منابع انرژی پاکیزه سرمایه گذاری می‌کند.

تخمین زده می‌شود که این برنامه تصاعد گازهای گلخانه‌ای آمریکا را تا سال 2030 حدود 40 درصد – نسبت به 1990 – کاهش دهد که کمتر از هدف تعیین شده این کشور یعنی کاهشی 50 درصدی است.

با این حال دولت گفته که اگر ایالت‌ها و دولت های شهری هم تدابیری برای مهار گازهایی مثل دی اکسید کربن و متان اتخاذ کنند، آمریکا می‌تواند به هدف مورد نظر برسد. مصوبات مجلس ایالتی کالیفرنیا گامی در این جهت است.

اما کارشناسان می‌گویند اجرای این طرح‌ها دشوار خواهد بود.

دنی کالِنوارد مدیر سیاستگذاری «کربن پلن»، یک گروه غیرانتفاعی که برنامه‌های اقلیمی را ارزیابی می کند، به نیویورک تایمز گفت که کالیفرنیا امروز حتی در مسیر تحقق اهداف 2030 نیست.

او گفت که به عقیده او ناظران مقررات در کالیفرنیا هنوز یک طرح واقع‌بینانه برای اجرا ندارند.

با این حال برخی از این گام‌ها ملموس خواهد بود. برای نمونه این ایالت قرار است ظرف پنج سال 6.1 میلیارد دلار صرف افزایش شمار وسایل نقلیه برقی کند، از جمله خریداری اتوبوس های مدرسه که با باتری کار می‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان