گزارش مشرق از تحولات سیاسی عراق؛

دستور مقتدی صدر برای عقب نشینی طرفدارانش از خیابان/ افزایش آمار تلفات درگیری‌های عراق به ۳۰ کشته و ۷۰۰ زخمی +فیلم و تصاویر

پس از درخواست رسمی رهبر جریان صدر از طرفداران خود برای تخلیه خیابان‌ها، به تدریج وضعیت در بغداد و سایر شهرهای عراق رو به آرامش رفته و معترضین به منازل خود بازگشته اند.

سرویس جهان مشرق _ از روز گذشته و پس از اعلام کناره گیری رهبر جنبش صدر از دنیای سیاست، هواداران این جنبش با همراهی نمایندگان مستعفی جریان صدر در مجلس عراق، اقدام به تجمع در خیابان های بغداد و سایر شهرهای عراق نظیر بصره، العماره و سماوه کردند.

دولت عراق به دلیل شرایط فوق العاده امنیتی، در برخی مناطق اعلام حکومت نظامی کرده و در تمامی خاک کشور تعطیل رسمی اعلام شده است.

20 کشته و 300 زخمی در روز اول نا آرامی‌ها/ استفاده طرفداران جنبش صدر از خمپاره، RPG و تیربارهای سنگین +فیلم و تصاویر

معترضین به مانند تجمعات قبلی، بلافاصله حرکت خود را به سوی منطقه سبز بغداد و کاخ ریاست جمهوری و سایر اماکن اداری و دولتی عراق آغاز کردند که با واکنش پلیس و نیروهای امنیتی این کشور همراه شد که با استفاده گاز اشک آور تلاش کردند تا مهاجمین را متفرق کنند.

20 کشته و 300 زخمی در روز اول نا آرامی‌ها/ استفاده طرفداران جنبش صدر از خمپاره، RPG و تیربارهای سنگین +فیلم و تصاویر

در پاسخ برخی شبه نظامیان عضو جریان صدر شروع به استفاده از اسلحه و شلیک به سوی نیروهای امنیتی عراق کردند؛ متاسفانه در درگیری‌های عصر روز گذشته تا کنون 20 شهروند عراقی کشته و بیش از 300 تن زخمی شده اند. این در حالی است که پلیس و نیروهای امنیتی عراق تلاش می کنند تا بدون استفاده از سلاح گرم، آشوب های رخ داده را کنترل کنند اما از اواخر شب گذشته، آشوبگران رسما به استفاده از تسلیحات سنگین و نیمه سنگین در خیابان های بغداد روی آورده و چهره شهر را به جنگ خیابانی تمام عیار تبدیل کردند.

ویدئوهای متعددی از شلیک های مداوم با اسلحه های اتوماتیک در آسمان بغداد ثبت شده است؛ در برخی از ویدئوهای منتشر شده به وضوح استفاده از تیربارهای سنگین 12.7 میلی متری دوشکا و 14.5 میلی متری ضد هوایی در محیط شهری دیده می شود که مشخصا دیگر ارتباطی به حرکت خودجوش یک شهروند عادی نداشته و مستقیما از سوی سازمان نظامی وابسته به جنبش صدر انجام شده است.

در برخی تصاویر دیگر نیز شبه نظامیان طرفدار این جنبش با شلیک کور راکت اندازهای ضد زره RPG7 به سمت محیط شهری بغداد، جان غیر نظامیان عراقی را مستقیما به خطر می اندازند.

صبح امروز نیز تصاویر عجیبی از استفاده نیروهای صدر از خمپاره انداز برای حمله به منطقه سبز بغداد منتشر شده است؛ مشخصا چنین اقداماتی ارتباطی با درگیری میان گروه های سیاسی عراقی نداشته و اقدامی علیه نیروهای امنیتی عراقی محسوب می شود که برای تامین امنیت ساختمان های دولتی در منطقه سبز بغداد مستقر شده اند.

حمله به دفتر حزب الدعوه و حکمت ملی

هواداران جریان صدر نیمه شب گذشته دفتر حزب الدعوه و جریان حکمت ملی عراق را در منطقه الزعفرانیه جنوبی در بغداد را به آتش کشیدند.

از سوی دیگر، دفتر نخست وزیری عراق امروز سه شنبه در عراق را تعطیل رسمی اعلام کرده است.

درخواست دبیرکل سازمان ملل از عراقی ها

دبیرکل سازمان ملل نیز در سخنانی از همه طرف های عراقی خواست ضمن رعایت خویشتن داری از اقدام به خشونت خودداری کنند.

آنتونیو گوترش همچنین از جریان های عراقی خواست بدون درنگ، گفتگوهای سیاسی برای پایان دادن به بحران ایجاد شده در این کشور را آغاز کنند.

شمار کشته‌های درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد به 30 نفر رسید

الجزیره به نقل از منابع پزشکی خبر داد شمار کشته‌های درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد به 30 نفر رسیده است.

تعداد زخمی‌های درگیری‌های روز گذشته هم به 700 نفر افزایش یافته که 110 نفر از آن‌ها از نیروهای امنیتی هستند.

بیانیه بغداد درباره حمله راکتی به منطقه سبز

مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق وابسته به ارتش این کشور، صبح امروز (سه‌شنبه)، در بیانیه‌ای جزئیات حمله به منطقه سبز بغداد را اعلام کرد.

طبق اعلام این مرکز، منطقه سبز با چهار راکت هدف حمله قرار گرفته و هر چهار راکت به یک مجتمع مسکونی اصابت کرده‌اند.

مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق در ادامه این بیانیه اضافه کرد که این حمله راکتی خسارات مادی به همراه داشته و مبدأ حمله منطقه «الحبیبیه» و «البلدیات» در شرق بغداد بوده است.

حمله به مقر حشدالشعبی در میسان

تصاویری از مقر سازمان حشد شعبی در میسان که توسط طرفداران صدر تخریب شده است.

 دستور مقتدی صدر برای عقب نشینی طرفدارانش از خیابان/ افزایش آمار تلفات درگیری‌های عراق به 30 کشته و 700 زخمی +فیلم و تصاویر

 دستور مقتدی صدر برای عقب نشینی طرفدارانش از خیابان/ افزایش آمار تلفات درگیری‌های عراق به 30 کشته و 700 زخمی +فیلم و تصاویر

آغاز سخنرانی مقتدی صدر

از دقایقی پیش رهبر جریان صدر سخنان مهمی را در خصوص حوادث رخ داده در 24 ساعت گذشته در فضای سیاسی عراق بیان کرده است:

_ تحصن کنندگان یک ساعت فرصت عقب نشینی دارند؛ از مردم عراق عذرخواهی می‌کنم.

_ از مردم عراق که تنها کسانی هستند که از آنچه اتفاق می افتد ضرر می بینند، عذر خواهی می‌کنم.

_ قاتل و مقتول هر دو در آتش (جهنم) هستند. عراق هم اکنون اسیر فساد و خشونت است.

_ امیدوار بودم که اعتراضات مسالمت آمیز باقی بماند. از نیروهای امنیتی عراق که در این درگیری ها بی طرف ماندند تشکر می کنم.

_ به کسانی که در پارلمان و منطقه سبز بغداد اعتصاب کرده اند یک ساعت فرصت می‌دهم تا عقب نشینی کنند.

_ الحشدالشعبی با حوادث اخیر هیچ ارتباطی ندارد. ریختن خون مردم عراق حرام است.

_ اعلام کناره گیری من از سیاست که دیروز اعلام کردم کناره گیری نهایی است.

آغاز عقب نشینی طرفداران صدر از خیابان های بغداد

منابع عراقی تصاویری را از آغاز بازگشت طرفداران و شبه نظامیان وابسته به جریان صدر به منازل خود پس از دستور مقتدی صدر برای پایان آشوب خیابانی منتشر کرده اند.

واکنش الکاظمی به سخنان مقتدا صدر

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در واکنش به سخنان رهبر جریان صدر گفت:

اقدام مقتدی صدر برای توقف خشونت‌ها، بالاترین نماد از میهن دوستی و حفظ جان هموطنان است.

این سخنان مقتدا صدر همه طرف‌ها را در برابر یک مسئولیت اخلاقی و ملی جهت توقف تنش سیاسی و امنیتی و آغاز یک گفت‌وگوی سریع قرار می‌دهد.

 بغداد به حالت عادی بازگشت؛ پایان ممنوعیت رفت و آمد در تمامی استان‌های عراق

فرماندهی عملیات مشترک عراق امروز (سه شنبه) از پایان ممنوعیت رفت و آمد در تمامی استان‌های این کشور پس از سخنرانی سید مقتدی الصدر خبر داد.

پایان ممنوعیت رفت و آمد که از شب گذشته و درپی درگیری‌ها و تنش در بغداد آغاز شده بود، پس از آن صورت گرفت که مقتدی الصدر ساعتی پیش در یک کنفرانس خبری از حامیان خود خواست تا در عرض یک ساعت منطقه سبز را ترک کنند.

علاوه بر بغداد، قانون ممنوعیت رفت و آمد در دیگر استان‌ها نیز برقرار شده و امروز (سه شنبه) تمامی عراق تعطیل اعلام شده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان