بهترین فیلم‎‌‌های ژان لوک گدار، کارگردان فقید سینمای فرانسه

ژان لوک گدار (Jean Luc-Godard) یکی از بزرگترین نام‌ها در موج نوی سینمای فرانسه به شمار می‌رود و به تازگی و در سن ۹۱ سالگی از دنیا رفته است. او آخرین کارگردان زنده موج نوی سینمای فرانسه محسوب می‌شد و در این مطلب نیز قصد داریم به معرفی بهترین فیلم‌های او بپردازیم. همراه با ما باشید.

بهترین فیلم‎‌‌های ژان لوک گدار، کارگردان فقید سینمای فرانسه

ژان لوک گدار (Jean Luc-Godard) یکی از بزرگترین نام‌ها در موج نوی سینمای فرانسه به شمار می‌رود و به تازگی و در سن 91 سالگی از دنیا رفته است. او آخرین کارگردان زنده موج نوی سینمای فرانسه محسوب می‌شد و در این مطلب نیز قصد داریم به معرفی بهترین فیلم‌های او بپردازیم. همراه با ما باشید.

فیلم از نفس افتاده

Breathless (1960)

Breathless (1960)

فیلم از نفس افتاده (Breathless) محصول سال 1960 میلادی از آن دسته آثار به شمار می‌رود که برای دستاوردهای خودش کمتر مورد تحسین و قدردانی قرار گرفته است. این فیلم اولین تجربه کارگردانی لوک ژان گدار به شمار می‌رفت و با این اثر توانست قوانین جدیدی را در دنیای سینما به جای بگذارد. ژان پل بلموندو (Jean-Paul Belmondo) و جین سیبرگ (Jean Seberg) در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

فیلم دسته جداافتاده‌ها

Band of Outsiders (1964)

Band of Outsiders (1964)

فیلم دسته جداافتاده‌ها (Band of Outsiders) محصول سال 1964 میلادی است که در آن، کارگردان ژان لوک گدار توانست فن‌ها و حیله‌های شیکی را از خود به نمایش بگذارد. این فیلم داستان زوجی با بازی سمی فری (Sami Frey) و کلود براسر (Claude Brasseur) را دنبال می‌کند که یک زن جوان با بازی آنا کارینا (Anna Karina) را وارد نقشه خودشان برای سرقت می‌کنند. دوستی این سه نفر در میان خیابان‌های شهر پاریس بسیار جذاب به نظر می‌رسد و تماشای فیلم را بسیار لذت‌بخش کرده است.

فیلم تحقیر

Contempt (1963)

Contempt (1963)

فیلم تحقیر (Contempt) اقتباسی از رمانی ایتالیایی نوشته آلبرتو موراویا (Alberto Moravia) به شمار می‌رود که در سال 1963 میلادی روی پرده سینماها اکران شد. این فیلم داستان مشکلات ساخت یک فیلم را به تصویر می‌کشد و داستان یک نویسنده با بازی میشل پیکولی (Michel Piccoli) را روایت می‌کند که وظیفه نگارش فیلم‌نامه اثری اقتباسی را برعهده دارد، اثری که در هنگام تولیدش با مشکلات بسیار زیادی مواجه است. فیلم «تحقیر» یک اثر عاشقانه و غمگین، انتقادی از صنعت سینما، نقدی بر اقتباس از آثار ادبی و همچنین نامه‌ای عاشقانه به دنیای فیلم است و همین نیز این اثر را بسیار جذاب و تماشایی کرده است.

فیلم گذران زندگی

Vivre Sa Vie (1962)

Vivre Sa Vie (1962)

فیلم گذران زندگی (Vivre Sa Vie) محصول سال 1962 میلادی با بازی آنا کارینا در نقش یک زن اهل شهر پاریس به نام نانا است که به شدت به پول نیازمند است. این فیلم در طی دوازده فصل و به سبکی مستند مانند و سیاه‌وسفید، داستان نانا در تلاش برای پیدا کردن پول را به نمایش می‌گذارد. تدوین‌های مشهور ژاک لوک گدار، حرکات دوربین و بسیاری دیگر از روش‌های کارگردانی او باعث جذاب‌تر شدن این فیلم شده‌اند.

فیلم پی‌یرو خله

Pierrot Le Fou (1965)

Pierrot Le Fou (1965)

فیلم پی‌یرو خله (Pierrot Le Fou) محصول سال 1965 میلادی است و ژاک لوک گدار با استفاده از نقش‌آفرینی بسیار جذاب ژان پل بلموندو و آنا کارینا توانسته اثری دلنشین و تماشایی را خلق کند. موسیقی بسیار دلنشین، سکانس‌های اکشن برجسته و شکستن دیوار چهارم مطمئنا باعث جلب رضایت هر بیننده‌ای می‌شود. موسیقی متن ساخته دیه‌‌گو بلاسکس (Diego Velázquez) نیز جذابیت این فیلم را دو چندان کرده است.

فیلم آلفاویل

Alphaville (1965)

Alphaville (1965)

ژان لوک گدار هیچ گاه خودش را محدود به ژانر خاصی نکرده است و همین نیز باعث شده تا او با فیلم آلفاویل (Alphaville) پا در ژانر علمی-تخیلی بگذارد. او در این فیلم، داستان لمی کاوتیون با بازی ادی کنستانتین (Eddie Constantine) را دنبال می‌کند که در شهر آلفاویل به دنبال پیدا کردن خالق برنامه کامپیوتوری دیکتاتوری آلفا 60 است. ژان لوک گدار توانسته در این فیلم، به شکلی جسورانه، آینده و گذشته را در کنار یکدیگر قرار بدهد و اثری جذاب و تماشایی را برای بیننده‌ها خلق کند. فیلم «آلفاویل» در سال 1965 میلادی روی پرده سینماها اکران شده بود.

فیلم مذکر مؤنث

Masculin Féminin (1966)

Masculin Féminin (1966)

فیلم مذکر مؤنث (Masculin Féminin) محصول سال 1966 میلادی است و داستان یک سیاست‌مدار ایدئال‌گرا و جوان با بازی ژان پیر لئو (Jean-Pierre Léaud) را دنبال می‌کند که به شدت شیفته یک خواننده مشهور پاپ با بازی شانتال گویا (Chantal Goya) می‌شود اما به سرعت متوجه می‌شوند که باورهای آن‌ها با یکدیگر تا چه اندازه متفاوت است. ژان لوک گدار توانسته در این فیلم، اضطراب و شادی زندگی جوانان را در کنار بررسی جنبش‌های سیاسی و فرهنگی آن دوره را به نمایش بگذارد.

فیلم آخرهفته

Weekend (1967)

Weekend (1967)

فیلم آخرهفته (Weekend) محصول سال 1967 میلادی، اثری پر هرج و مرج در میان نسخه‌ای پر از آشوب از سال 1967 میلادی در فرانسه است و در آن، داستان یک زوج بورژوازی با بازی میری دارک (Mireille Darc) و ژان یان (Jean Yanne) دنبال می‌شود که امید دارند بتوانند ارث بسیار خوبی از پدرسالار در حال مرگ خودشان بدست بیاورند. این فیلم ترکیبی بسیار جذاب و تماشایی از سورئال و فانتزی است و همین نیز آن را به اثری جالب‌توجه تبدیل کرده است.

فیلم چینی

La Chinoise (1967)

La Chinoise (1967)

فیلم چینی (La Chinoise) در سال 1967 میلادی روی پرده سینماها اکران شد. این فیلم بیشتر به سبک داستان‌سرایی سنتی آثار ژان لوک گدار تمایل دارد و بر محوریت گروهی از دانشجویان فرانسوی مائو خوان است که گفتگوهای سیاسی و فلسفی بسیار زیادی با یکدیگر دارند. در این فیلم، آن ویازمسکی (Anne Wiazemsky) و ژان پیر لئو نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند. فیلم «چینی» اثری برجسته به شمار می‌رود که در بین میان سیاست‌گرایی جدی و هیاهوی پوچ قدم بر می‌دارد.

فیلم شاه لیر

King Lear (1987)

King Lear (1987)

فیلم شاه لیر (King Lear) محصول سال 1987 میلادی اثری اقتباسی از نمایشنامه‌ای از شکسپیر به شمار می‌رود که در پایان، هیچ چیزی شبیه به نمایشنامه اصلی درآن دیده نمی‌شود. در عوض، این اثر رگباری بی‌امان از تصاویر عجیب، نقل‌قول‌ها و ارجاعات برون متنی است و نمی‌توان خلاصه داستانی مشخص را برای آن بازگو کرد. پیتر سلارز (Peter Sellars)، نورمن میلر (Norman Mailer) و مولی رینگوالد (Molly Ringwald) از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

فیلم خداحافظی با زبان

Goodbye to Language (2014)

Goodbye to Language (2014)

فیلم خداحافظی با زبان (Goodbye to Language) محصول سال 2014 میلادی، اثری برجسته به شمار می‌رود که ریشه آن در کارنامه هنری این کارگردان فرانسوی عمیق شده است. ژاک لوک گدار در این فیلم نیز سبک داستان‌سرایی سنتی خود را کنار گذاشته و با استفاده از مسائل بصری و فلسفی با کمترین داستان کلی، اثری را خلق کرده که جالب‌توجه به نظر می‌رسد. او در این فیلم، از سبک فیلم‌سازی سه بعدی استفاده کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان