ماهان شبکه ایرانیان

«متفقین» Allied: عاشقانه‌های از زمان جنگ

سال ۱۹۴۲ و هنگامه جنگ جهانی دوم است. مَکس واتان (برد پیت) یک افسر اطلاعاتی کانادایی در شمال آفریقا (کازابلانکا) و ماریان بوسِژوق (ماریان کوتیار) یک مبارزی فرانسوی در طی یک مأموریت خطرناک پشت خطوط دشمن به همدیگر علاقه‌مند می‌شوند

سال 1942 و هنگامه جنگ جهانی دوم است. مَکس واتان (برد پیت) یک افسر اطلاعاتی کانادایی در شمال آفریقا (کازابلانکا) و ماریان بوسِژوق (ماریان کوتیار) یک مبارزی فرانسوی در طی یک مأموریت خطرناک پشت خطوط دشمن به همدیگر علاقه‌مند می‌شوند. پس از بازگشت به لندن آنها امیدوارند تمام این مسائل را پشت سر گذاشته و یک زندگی جدید را باهم شروع کنند. در عوض سوءظن و خطر زندگی مشترک آنها را احاطه می‌کند و هردو آنها را در برابر یکدیگر و در آزمونی کشنده قرار می‌دهد که عواقبی جهانی دارد…

«متفقین»  Allied یک تریلر عاشقانه محصول سال 2016 به کارگردانی رابرت زمکیس Robert Zemeckis و نویسندگی استیون نایت Steven Knight است. برد پیت Brad Pitt (در نقش مکس واتان)، ماریان کوتیار Marion Cotillard (در نقش ماریان بوسِژوق)، جرِد هریس Jared Harris (در نقش کلنل فرانک هسلوپ)، لیزی کاپلان Lizzy Caplan (در نقش بریجیت واتان خواهر مَکس)، آنتون لسر Anton Lesser، شارلوت هوپ Charlotte Hope، ماریان بیلی Marion Bailey، سایمون مک برنی Simon McBurney و… بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم‌برداری «متفقین» از مارس 2016 در کازابلانکا و لندن انجام شد و سپس توسط پارامونت پیکچرز Paramount Pictures در 23 نوامبر 2016 به نمایش درآمد.
استیون نایت فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان بریتانیایی، نویسنده فیلم‌نامه آثاری چون «چیزهای زیبای کثیف» (Dirty Pretty Things (2002، «قول‌های شرقی» (2007) Eastern Promises، «هفتمین پسر» (2014) Seventh Son و «تابو» (2017) Taboo است، فیلم‌نامه اورجینال «متفقین» را به رشته تحریر درآورده. او موفق شده برای فیلم‌نامه «چیزهای زیبای کثیف» در رشتهٔ بهترین فیلم‌نامهٔ غیر اقتباسی نامزد جایزه اسکار شود.
رابرت زمکیس کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده 65 ساله آمریکای، کارگردانی فیلم «متفقین» را بر عهده داشته. او از ابتدای شروع حرفه خود تاکنون کارگردانی حدود 21 فیلم بلند را در کارنامه کاری خود دارد که ازجمله آنها می‌توان به تریولوژیِ «بازگشت به آینده» (سال‌های 1985، 1989، 1990) Back to the Future، «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟» (1988) Who Framed Roger Rabbit، «فارست گامپ» (1994) Forrest Gump، «تماس» (1997) Contact، «دورافتاده» (2000) Cast Away، «بیوولف» (2007) Beowulf و «پرواز» (2012) Flight اشاره کرد. موفق‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فیلم او «فارست گامپ» (1994) با بازی تام هنکس است که در سالِ ساختِ آن (1994) از دو رقیب قدرتمند خود (فیلم‌های «پالپ فیکشن» Pulp Fiction از کوئنتین تارانتینو Quentin Tarantino و فیلم «رستگاری در شاوشنگ» The Shawshank Redemption از فرانک دارابونت Frank Darabont) جلو زد و 6 جایزهٔ اسکار، ازجمله بهترین فیلم سال و بهترین کارگردانی را نصیب زمکیس کرد.
زمکیس که به خاطر علاقه‌ و تخصصش در استفاده از جلوه‌های ویژه بصری مشهور است به همراه فیلم‌بردارِ فیلم دان برجِس Don Burgess در به تصویر کشیدن فضای جنگ جهانی دوم بسیار خوب عمل می‌کنند و جزئیات را نیز تا جای ممکن از قلم نمی‌اندازند. آنها تکنیک‌های جدید بصری را به کار گرفته‌اند که اجازه می‌دهد جلوه‌های ویژه کامپیوتری با صحنه‌های واقعی باظرافت تمام روی‌هم سوار شوند و تصویری هرچه بیشتر واقعی به مخاطبان ارائه دهند.

دان برجِس و رابرت زمکیس در پشت صحنه فیلم متفقین

فیلم «متفقین»نقدهای مختلفی از خوب تا ضعیف دریافت کرده، اگرچه تمام منتقدان بازی‌های برد پیت و به‌ویژه ماریان کوتیار را ستوده‌اند. سایت “روتِن تومیتو “ Rotten Tomatoes به فیلم رتبه قابل‌قبول 60 از صد را بر اساس دویست و هفت ری‌ویو با امتیاز میانگین 6٫2 از ده را داده و در بخش دیدگاه منتقد آن آمده:” متفقین لحظات خوب خود را دارد؛ اما به‌طور کامل به یک حماسه عاشقانه زمان جنگ تبدیل نمی‌شود و این ناامیدی به خاطر استعداد درخشانی که در هر دو سوی دوربین هستند عمیق‌تر می‌شود “. سایت “متاکریتیک “ Metacritic  رتبه نرمال 60 از صد را بر اساس چهل‌وچهار نقد را به این فیلم اختصاص داده است. فیلم در سایت “سینما اسکور “ CinemaScore امتیاز میانگین “B ” را از “A+” تا “F ” دریافت کرده.

ـ خبر جدایی برد پیت ستاره اصلی این فیلم و همسرش آنجلینا جولی Angelina Jolie باعث شد تا نام این اثر بسیار زودتر بر سر زبان‌ها بیفتد چراکه این بار رسانه‌ها پای ماریان کوتیار را وسط کشیدند. برخی رسانه‌ها در غرب پس از شنیدن خبر جدایی برد پیت از آنجلینا جولی، عنوان کردند که این جدایی به دلیل رابطه عاشقانه برد پیتو ماریان کوتیار در جریان فیلم شکل‌گرفته که این اظهارنظر با واکنش تند ماریان کوتیار مواجه شد که اعلام کرد عاشق همسرش است و ابداً چنین مسئله‌ای صحت ندارد.ـ برای گفت‌وگوهای محدود به زبان فرانسوی که توسط برد پیت بیان می‌شود، ماریان کوتیار به‌عنوان معلمش به او آموزش داده بود.
ـ الهام‌بخش طراحی لباس برای «متفقین»، فیلم‌های «کازابلانکا» (1942) Casablanca و «حالا، مسافر» (1942) Now, Voyager بودند که در هر دو فیلم لباس‌ها ترکیبی از سادگی و زیبایی ببودند.
ـ مزرعه‌ای که در فیلم برد پیت میخواست بگیرد (خارج از مدیسین هَت، آلبرتا، کانادا) در واقعیت متعلق به خود برد پیت است. او این مزرعه را سال‌ها پیش وقتی در فیلم «افسانه‌های پائیزی» (1994) Legends of the Fall بازی می‌کرد خرید و فیلم هم در همان‌جا فیلم‌برداری شد.
ـ این چهارمین فیلم با موضوع جنگ جهانی دوم است که برد پیت در آن بازی می‌کند، سه فیلم دیگر «فرای تمام مرزها» (2009) Beyond All Boundaries، «حرامزادگان لعنتی» (2009) Inglourious Basterds و «خشم» (2014) Fury هستند.
ـ اسمِ فامیل برد پیت در فیلم “واتان “ است که یک اسم ایرانی/ترکی است که “وطن “ تلفظ می‌شود.
ـ در فیلم هنگامی‌که واتان منتظر زنگ تلفن در تختخوابش است، مشغول مطالعه کتابی بانام “صخره برایتون “ Brighton Rock نوشته گراهام گرین Graham Greene است که داستان جنایتکاری است که نقشه می‌کشد تا با تنها شاهد جنایتش ازدواج کند که خیلی شبیه به تِم داستان درباره خیانت و فریب شریک است. گراهام گرین به همچنین برای رمان دیگری به نام “وزارت ترس “ The Ministry of Fear مشهور است. تریلر جاسوسی دیگری درباره جنگ جهانی دوم است که در آن یک شخص عادی پس از بُردن یک پای در یک مسابقه (که حاوی یک میکروفیلم درباره اسرار نظامی است) با یک جاسوس آلمانی اشتباه گرفته می‌شود.ـ این سومین فیلمِ رابرت زمکیس است که درجه “آر ” دریافت می‌کند (مخفف Restricted-Under 17 به معنی این‌که بچه‌های زیر 17 سال باید با والدین همراه باشند و یا شخص بزرگ‌تری سرپرست آنها باشد و به این معنی است که هیئت تشخیص داده است که موارد این فیلم‌ها برای بزرگ‌سالان است و والدین بیشتر از فرزندانشان ترغیب می‌شوند که این فیلم‌ها را ببینند. همچنین ممکن است رتبه R به معنی‌های دیگری باشد، فیلم حاوی کلمات رکیک، خشونت، صحنه‌های جنسی و نمایش استعمال مواد مخدر است). دو فیلم دیگر «ماشین‌های مستعمل» (1980) Used Cars و «پرواز» (2012) Flight هستند.
ـ این دومین فیلم با مضمون جنگ جهانی دوم است که ماریان کوتیار در آن بازی کرده. اولین فیلم «لیزا» (2001) Lisa نام داشت.
ـ این سومین فیلمی است که در آن برد پیت و جرِد هریس باهم هم‌بازی هستند. دو فیلم دیگر «دوازده یار اوشن» (2004) Ocean’s Twelve و «مورد عجیب بنجامین باتن» (2008) The Curious Case of Benjamin Button بودند.

تماشای این فیلم را در نماوا از دست ندهید و حتماً نظرات خود را با ما در اختیار بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان