مشرق بررسی می‌کند؛

گزارش نشریه آمریکایی درباره پهپاد آرش-۲/ تل‌آویو و حیفا چگونه با خاک یکسان خواهند شد؟ + عکس و فیلم

یک نشریه آمریکایی ضمن اذعان به قدرت مرگ‌بار پهپادهای ایرانی، تهدید اخیر ایران درباره استفاده از پهپاد انتحاری دوربرد آرش-۲ برای حمله به تل‌آویو و حیفا را راستی‌آزمایی کرده است.

سرویس جهان مشرق - ایران که طی سال‌های اخیر تبدیل به یکی از برترین قدرت‌های پهپادی جهان شده، طی روزهای قبل از پهپاد جدیدی به نام «آرش-2» رونمایی کرد که توجه جهان را به خود جلب کرده است. دلیل این توجه، نه‌تنها تبدیل شدن ایران به تولیدکننده‌ی دوربردترین پهپاد انتحاری جهان، بلکه هدفی است که تهران برای این پهپاد تعیین کرده است: حمله به تل‌آویو، پایتخت رژیم صهیونیستی، و همچنین حیفا، شهری در ساحل مدیترانه، تقریباً در منتهاالیه غربی فلسطین اشغالی، کم‌تر از 1000 کیلومتری مرز ایران.

معرفی «پایگاه پهپادی راهبردی 313»؛ یکی از شهرهای پهپادی متعدد ارتش جمهوری اسلامی ایران در عمق زمین و زیر کوه [دانلود]

پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی «1945» طی گزارشی تحت عنوان «ایران می‌گوید پهپادهایی دارد که می‌توانند اسرائیل را هدف قرار دهند: آیا ممکن است چنین چیزی صحت داشته باشد؟» به همین مسئله پرداخته است. اگرچه این گزارش پاسخ روشنی به سؤال مطرح‌شده در عنوانش نمی‌دهد، اما تلویحاً اشاره دارد که توانایی‌های پهپادی ایران پیشاپیش اثبات شده‌اند و بنابراین داشتنِ پهپادی که بتواند از خاک ایران دورترین نقاط فلسطین اشغالی را هدف بگیرد، دور از انتظار نیست.

معرفی بخشی از پهپادهای مستقر در «پایگاه پهپادی راهبردی 313»، یکی از شهرهای پهپادی متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› همکاری‌های جدید تهران-مسکو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، فرمانده‌ی نیروی زمینی [ارتش] این کشور ادعا کرد تهران یک پهپاد انتحاری دوربرد ساخته که می‌تواند به سواحل مدیترانه‌ای اسرائیل [و دورترین نقطه‌ی فلسطین اشغالی از خاک ایران] حمله کند. سرتیپ «کیومرث حیدری» اعلام کرد «آرش-2» (جدیدترین نوع پهپاد از نسل آرش-1) به طور خاص برای هدف قرار دادن منطقه‌ی حیفا در کشور یهودی ساخته شده است[1]. حیدری با افتخار گفت: «ما [ایران] منتظر دستور برای به‌کارگیری این پهپاد هستیم»، و افزود که ایران «توانمندی‌های خود را در رزمایش‌های آینده آشکار خواهد کرد.» لفاظی‌های تهاجمی تهران در تهدید اسرائیل، جدیدترین حلقه در زنجیره‌ی تنش‌آفرینی‌ها[2] در بحبوحه‌ی «جنگ سایه» میان ایران و اسرائیل است.

گزارش نشریه آمریکایی درباره پهپاد آرش-2/ تل‌آویو و حیفا چگونه با خاک یکسان خواهند شد؟ + عکس و فیلم

تصویر منتسب به پهپاد انتحاری «آرش-2» مجهز به جست‌وجوگر اپتیکی. ایران می‌گوید این پهپاد را با برد 2000 کیلومتری برای هدف قرار دادن تل‌آویو و حیفا ساخته است. (+)

مستند «جنگ سایه» درباره‌ی نقش شهید سلیمانی در پیروزی ایران در مبارزه با آمریکا بر سر کنترل خاورمیانه [جزئیات بیش‌تر[دانلود با حجم ~ 200 مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› روایت مستند آمریکایی از حاج قاسم و «جنگ سایه» با آمریکا

 

چرا پهپاد به سلاح موردعلاقه‌ی ایران تبدیل شده است؟

جنگ کنونی روسی با اوکراین بیش‌ازپیش اثبات کرده است که پهپادها روزبه‌روز نقش وسیع‌تری در جنگ‌های مدرن ایفا می‌کنند. این سلاح‌های کوچک، نسبتاً ارزان، و به‌راحتی قابل‌استفاده، برای کاربری توسط کشورهای سرکش ایده‌آل هستند. چنان‌که [روزنامه‌ی اسرائیلی] «جروزالم‌پست» نیز توضیح می‌دهد[3]، از آن‌جایی که پهپادها لزوماً راداری ندارند که نقطه‌ی پرتاب آن‌ها را افشا کند، منشأ [و بازیگر به‌کارگیرنده‌ی] آن‌ها ممکن است مشخص نشود. همین ویژگی به محور راهبرد تاکتیکی منطقه‌ای ایران تبدیل شده است. رژیم این کشور در سال‌های اخیر توانسته مسئولیتش در قبال ده‌ها حمله‌ی پهپادی را، به دلیل ابهام درباره‌ی منشأ سلاح‌های به‌کاررفته، انکار کند. از زمان کشته شدن قاسم سلیمانی، ژنرال مورداحترام ایرانی، در عملیاتی به رهبری آمریکا در سال 2020، تهران عملیات‌های پهپادی‌اش از طریق گروه‌های نیابتی را به طور قابل‌توجهی افزایش داده است. ظرفیت‌های مرگ‌بار و پیشرفته‌ی ایران طی دو سال اخیر به‌شدت افزایش یافته‌اند.

پهپاد در ازای سوخو-35/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه/ چشم روسیه دنبال کدام پرنده‌های ایرانی است؟ +عکس و فیلم

 یک فروند پهپاد «شاهد-191 صاعقه 2» در نمایشگاه «اقتدار 40». صاعقه یکی از پهپادهای ساخت ایران است که طبق گزارش‌های رسانه‌ای، روس‌ها به دنبال خرید آن برای برگرداندن ورق جنگ پهپادی در مبارزه با اوکراین هستند. (+)

[پایگاه خبری یهودی] «جوئیش نیوز سیندیکت» طی مقاله‌ای اذعان کرد که از پهپادهای ایرانی [نه لزوماً توسط خود ایرانی‌ها] «در طیف گسترده‌ای از عملیات‌ها، از جمله انتقام علیه پایگاه‌های داعش، حمایت میدانی از نیروهای رژیم اسد در کارزارشان برای بازپس‌گیری کنترل اراضی در سوریه، حمله به شهرها، زیرساخت‌های ملی، و اهداف نفتی در عربستان، و ترور هدفمند افسران عالی‌رتبه و مقامات دولتِ به‌رسمیت‌شناخته‌شده‌ی بین‌المللی یمن، استفاده‌ی وسیعی شده است[4].» در سال‌های اخیر، گروه‌های نیابتی وابسته به ایران در عراق و سوریه شروع به استفاده از پهپادهای حامل مواد منفجره برای حمله به پرسنل و دارایی‌های نظامی آمریکا در منطقه کرده‌اند[5]. ماه اکتبر گذشته، دست‌کم پنج پهپاد مسلح به مواد منفجره به پایگاه «التنف» در عراق [در حقیقت، در سوریه] که پرسنل ارتش آمریکا در آن مستقر هستند، اصابت کردند.

گزارش اولیه‌ی سی‌ان‌ان از درون پایگاه عین‌الاسد پس از حمله‌ی موشکی ایران [دانلود]

گزارش سی‌ان‌ان درباره‌ی تجربه‌ی نیروهای آمریکایی از حمله‌ی موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› آمریکایی‌ها چه واقعیتی را در عین‌الاسد مخفی می‌کنند؟

›› تا الآن 69 نفر/ موشک‌باران عین‌الاسد هنوز از آمریکایی‌ها تلفات می‌گیرد!

›› «ابابیل» ایران بلای جان «پاتریوت» آمریکا/ یمنی‌ها با پهپاد چنددلاری پدافند چندمیلیارددلاری شکار می‌کنند

خانواده‌ی پهپادهای «آرش»

رسانه‌های دولتی ایران گزارش می‌دهند که پهپاد جدید رژیم، که گفته می‌شود می‌تواند حیفا را هدف قرار دهد، نسخه‌ای از یک پهپاد موجود به نام «آرش-1» است. [پایگاه خبری ایرانی] «ایران‌پرس» آرش-1 را «دوربردترین پهپاد انتحاری جهان با دقت بالا[6]» توصیف می‌کند. دریادار «محمود موسوی» [سخنگوی رزمایش پهپادی اخیر ایران در سال 1401] اعلام کرد: «با تلاش جهادگران ارتش جمهوری اسلامی ایران مداومت پروازی پهپادهای انتحاری ارتش به صورت مستمر تا 2000 کیلومتر افزایش یافته است. رسیدن به برد 2000 کیلومتری در پهپادهای انتحاری ضدرادار، جمهوری اسلامی ایران را صاحب دوربردترین پهپادها از این نوع در جهان کرده است.» آرش-2 ظاهراً از آرش-1 نیز بهتر است، اگرچه که تهران سابقه‌ی خوبی درباره‌ی اغراق در توانایی‌های واقعی تولیداتش ندارد.

گزارش نشریه آمریکایی درباره پهپاد آرش-2/ تل‌آویو و حیفا چگونه با خاک یکسان خواهند شد؟ + عکس و فیلم

پهپاد انتحاری «آرش-1» که پهپاد پیشرفته‌تر «آرش-2» بر مبنای آن ساخته شده تا به طور خاص، تل‌آویو و حیفا را هدف قرار دهد (+)

گزارشی درباره‌ی بخشی از دستاوردهای نظامی جدید ایران، از جمله پهپاد «آرش-2»؛ پهپادی که ایران می‌گوید آن را مخصوصاً برای حمله به اسرائیل ساخته است [دانلود]

مدتی قبل، یک خبرگزاری اوکراینی مدعی شد ایران موشک ضدتانک «اسپایک» اسرائیل را کپی‌برداری کرده[7] و آن را روی یک پهپاد نصب نموده. گزارش‌ها حاکی از آن است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کپی اسپایک را روی پهپاد «مهاجر-6[8]» سوار کرده است؛ یکی از سامانه‌هایی که گفته می‌شود این رژیم به مسکو نیز فروخته. تابستان گذشته، مقامات آمریکایی فاش کردند که ایران قرار است صدها پهپاد را برای کمک به کارزار جنگی روسیه در اوکراین، به کرملین تحویل دهد. به گفته‌ی مقامات کاخ سفید، نیروهای روسیه در ماه آگوست در ایران دوره‌ی آموزش کار با پهپادها را آغاز کردند. نیویورک‌تایمز [اواخر ماه آگوست] گزارش داد[9] که پهپاد مهاجر-6[10] ایران از جمله تسلیحاتی است که به مسکو تحویل داده شده است. این پهپاد تجسسی-تهاجمی، توانایی شلیک چهار موشک هدایت‌شونده‌ی نقطه‌زن را دارد[11].

گزارش نشریه آمریکایی درباره پهپاد آرش-2/ تل‌آویو و حیفا چگونه با خاک یکسان خواهند شد؟ + عکس و فیلم

سه فروند پهپاد «مهاجر-6» که گفته می‌شود ایران مشابه آن‌ها را به روسیه تحویل داده است (+)

توضیحات «ویلیام برنز» رئیس سی‌آی‌ای، در کنفرانس «انجمن امنیتی اَسپِن» وابسته به اندیشکده‌ی آمریکایی «مؤسسه‌ی اَسپِن» درباره‌ی فروش پهپادهای ایرانی به روسیه [جزئیات بیش‌تر[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› پهپاد در ازای سوخو-35/ چشم روسیه دنبال کدام پرنده‌های ایرانی است؟

›› سفر پوتین به تهران و ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن»

›› گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره گسترش روابط ایران و روسیه

چرایی زمان‌بندی انتشار بیانیه‌ی اخیر ایران

با توجه به این‌که ایران آشکارا در تلاش است تا پیشرفته‌ترین پهپادهایش را به روسیه بفروشد (تا اندازه‌ای با هدف تقویت روابطش با متحدی که مانند خودش سرکش است)، رونمایی از آرش-2 در مقطع کنونی را می‌توان در همین چارچوب تفسیر کرد. پهپاد «بیرق‌دار تی‌بی2[12]» ترکیه تبدیل به یک صادرات سودآور برای اردوغان و ستون اصلی زرادخانه‌ی پهپادی اوکراین شده است. رژیم تهران نیز احتمالاً می‌خواهد از این جنگ برای جلب مشتریان خارجی جهت خرید پهپاد جدیدش سوءاستفاده کند. علاوه بر این، از آن‌جایی که گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند تلاش‌های مداوم برای نجات «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» (برجام) میان ایران و آمریکا با شکست مواجه شده[13]، ممکن است رژیم ایران با معرفی آرش-2 به دنبال استفاده از ظرفیت‌هایش برای اعمال قدرت علیه اسرائیل یا هر یک از متحدان دیگر آمریکا با هدف ترساندن کاخ سفید و وادار کردن واشینگتن به اعطای امتیازات بیش‌تر به تهران باشد.

گزارش نشریه آمریکایی درباره پهپاد آرش-2/ تل‌آویو و حیفا چگونه با خاک یکسان خواهند شد؟ + عکس و فیلم

یک فروند پهپاد «بیرق‌دار تی‌بی2» ساخت ترکیه متعلق به نیروی هوایی اوکراین. این پهپادها در مقطعی از جنگ اوکراین توانستند خسارت‌های زیادی به ارتش روسیه وارد کنند و مسکو را به این نتیجه رساندند که چاره‌ای جز استفاده از پهپادی پیشرفته ندارد. بخشی از انگیزه‌ی روسیه به روی آوردن به پهپادهای ایرانی نیز از همین مسئله ناشی می‌شود. (+)

پهپاد در ازای سوخو-35/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه/ چشم روسیه دنبال کدام پرنده‌های ایرانی است؟ +عکس و فیلم

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی، در کنفرانس امنیتی مونیخ سال 2018 قطعه‌ای را در دست دارد که ادعا می‌کند متعلق به یک فروند پهپاد «شاهد-191 صاعقه 2» ساخت ایران است. سال 2018، رسانه‌ها خبر دادند یک پهپاد صاعقه‌ی ایرانی موفق شده تا عمق آسمان فلسطین اشغالی نفوذ کند، بدون این‌که پدافند رژیم صهیونیستی موفق به شناسایی یا سرنگونی آن شود. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ایران، یک - آمریکا، هیچ؛ بلوف‌های سازنده RQ-4 درباره جنگ با ایران 

›› ایران تنها شکارچی پهپاد آمریکایی گلوبال‌هاوک

›› آیا «شاهین» آمریکایی که شکار ایران شد تله سایبری بود؟


[1] Iran able to strike Tel Aviv, Haifa with Arash 2 drone: commander Link

[2] Iran’s Armed-Drone Prowess Reshapes Security in Middle East Link

[3] Iran’s attacks are finally shining a spotlight on its deadly drones Link

[4] Iran’s UAVs tip the balance of power in the Middle East Link

[5] Officials: Iran behind drone attack on US base in Syria Link

[6] Iran's Arash; world's longest-range suicide drone with high precision Link

[7] Did Iran copy Israeli missiles for its drone production? - analysis Link

[8] Iran conducts drone exercise involving surveillance and reconnaissance Link

[9] The first shipment of Iranian military drones arrives in Russia. Link

[10] The Drones Russia Is Reportedly Receiving From Iran For Its Ukraine War Link

[11] Putin Is Angry: Russia Received First (Faulty) Batch Of Iranian Drones Link

[12] Bayraktar TB2: The Drone Ukraine Unleashed Against Russia Link

[13] Nuclear Deal Delay: Is Iran Using The Extra Time To Build A Nuclear Bomb? Link

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان