سه شب با عوامل اغتشاش در خیابان؛

جوکرها در تهران به دنبال چه می‌گردند؟ / آسیب‌شناسی اراذل‌ و اوباش روی پل پارک‌وی! + تصاویر

عملیات «فتح خیابان» توسط سرویس‌های اطلاعاتی در خارج از مرز کدگذاری شده و توسط عوامل آموزش‌دیده در داخل بارگذاری و درنهایت توسط اراذل‌واوباش پیاده سازی می‌شود.

سرویس سیاست مشرق- شیب سوگواری برای مهسا امینی با رادیکال شدن فضا به سمت اغتشاش و آشوب‌های خیابانی تغییر جهت داده است، اگر تا همین دیروز تعداد دختر و پسر نوجوان با دادن چند شعار ساختارشکنانه سعی در بر هم زدن نظم عمومی بودند، حالا با خرج شدن آن‌ها از صحنه اراذل‌واوباش صحنه را در دست گرفته و معدود افراد را به‌سوی شورش‌های کور، آسیب به اموال مردم و هرج‌ومرج شهری هدایت می‌کنند.

هدف این اوباش خیابانی آن است که به‌تدریج فضا متشنج شده و اعتراض به سمت راهزنی، سرقت و قتل‌های مرموز هدایت شود. آنچه در شب گذشته در تهران و تعداد محدودی از شهرها روی داد نمایانگر آن است که به طرز قابل‌لمسی جنس آشوب سازی‌ها تغییر کرده و از مدل سانتی ماتالیستی در برخی نقاط در مرکز و بالای شهر به‌سوی تخریب گری تغییر کرده است.

این تغییر مسیر البته برخی نوجوانان هیجانی را نیز با خود همراه ساخته و آن‌ها را با دسته اوباش هم مسیر کرده است. بررسی‌های میدانی «مشرق» نشان از آن دارد که عوامل آشوب با الگوسازی‌های ملیشیایی برای برخی افراد حاضر در میدان آن‌ها را به‌سوی تخریب اموال عمومی تشویق کرده و پس از عبور موج اول؛ دسته اغتشاش‌گران سازمان‌یافته و آموزش‌دیده به صحنه آمده و با آتش زدن سطل آشغال‌ها، درگیری با پلیس؛ توهین به پرچم مقدس کشورمان و نیز عملیات روسری تکانی در شهر موج شکل‌گرفته را به مناطق دیگر هدایت می‌کنند.

بررسی فراخوان‌های صورت گرفته نشان می‌دهند که عملیات «فتح خیابان» توسط سرویس‌های اطلاعاتی در خارج از مرز کدگذاری شده و توسط عوامل آموزش‌دیده در داخل بارگذاری و درنهایت توسط اراذل‌واوباش و برخی دسته‌های تحریک‌شده اجرایی می‌شود.

جوکرها در تهران به دنبال چه می‌گردند؟ / آسیب‌شناسی اراذل‌ و اوباش روی پل پارک‌وی! + تصاویر

جوکرها در تهران به دنبال چه می‌گردند؟ / آسیب‌شناسی اراذل‌ و اوباش روی پل پارک‌وی! + تصاویر

در اغتشاشات تهران چه گذشت؟

روز گذشته هسته‌های اولیه تجمعات از ساعت 17 در دسته‌های 10 - 12 نفره در محدوده خیابان ولیعصر (عج)، ‌ بلوار کشاورز، میدان انقلاب، پارک لاله، میدان ولیعصر (عج)، پل پارک‌وی و کوچه‌ها و خیابان‌های منتهی به این معابر شکل گرفت. نکته قابل‌توجه آن‌که در هیچ‌یک از تجمعات امشب تهران، جمعیت در یک نقطه به 50 نفر نمی‌رسید.

به دلیل شکل نگرفت موج اغتشاش تعدادی از اوباش اقدام به سنگ‌پرانی بی‌هدف کردند که این اقدام باعث شکستن شیشه خودروهای پارک شده در خیابان‌های فرعی منتهی به میدان ولیعصر (عج) شد که با اقدام به‌موقع نیروی انتظامی، تعدادی از این افراد بازداشت شدند. تعدادی از تجمع‌کنندگان نیز پس از حضور در بلوار کشاورز و خیابان‌های منتهی به خیابان انقلاب وارد پارک لاله شدند.

از برخی لیدرهای آشوبگر این تجمعات که توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند، سلاح گرم، ‌ شوکر، ‌ باتوم کشف و ضبط‌شده‌اند. همچنین برخی تجمع‌کنندگان در حوالی میدان فردوسی اقدام به کندن نرده‌های خط ویژه اتوبوس‌های «بی آر تی» کردند که این اقدام برای دقایقی سبب اخلال در عبور و مرور شد، این اقدام با نارضایتی شدید مردم شده و افراد حاضر درصحنه به‌صورت خودجوش به اغتشاش‌گران واکنش نشان می‌دادند.

تحلیل وضعیت میدانی تجمعات برگزارشده نشان می‌دهد که میزان «خشونت رفتاری» معترضان و اقداماتی نظیر حمله به اماکن دولتی به‌شدت افزایشی بوده و همچنین افزایش درگیری‌ها میان معترضان محسوس بوده است. مقایسه میان روند اغتشاشات در سراسر کشور نشان‌دهنده این گزاره است که درگیرترین نقاط به ترتیب استان تهران، تهران بزرگ، مازندران، گیلان، خراسان رضوی و اصفهان بوده است.

جوکرها در تهران به دنبال چه می‌گردند؟ / آسیب‌شناسی اراذل‌ و اوباش روی پل پارک‌وی! + تصاویر

جوکرها به صحنه می‌آیند!

سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی از ترفندهای متعددی برای بحران‌سازی و آشوب‌آفرینی در یک استفاده می‌کنند. یکی از مدل‌های مرسوم به‌کارگیری خشونت و بزرگ‌نمایی، کُشته‌سازی و قهرمان‌سازی است که هرکدام در مرحله خاص خود به بحرانی کردن اوضاع کمک می‌کنند، اما نهایتاً آنچه برای استفاده از اغتشاشگران ضرورت دارد، معرفی نمادی است که بتواند میان آن‌ها اتحاد ایجاد کند. این ترفندها تاکنون بارها توسط آمریکایی‌ها در ایران آزمایش شده است و آخرین مورد از این آزمون‌های شکست‌خورده در اغتشاشات بنزینی در سال 98 بود که به‌سرعت به خشونت کشیده شد و اگرچه نتیجه مطلوب آمریکایی‌ها را به دست نداد، اما متأسفانه صدمات جانی و مالی به کشور وارد کرد.

خوشبختانه در اغتشاشات اخیر مدافعان امنیت چنان با سرعت عمل کردند که ابتکار عمل از دست آمریکایی‌ها خارج شد. به‌علاوه، انتقال بی‌سابقه از شبکه جهانی اینترنت به شبکه ملی اطلاعات نیز توان عملیات سایبری گردانندگان آشوب را تا اندازه زیادی فلج کرده است.

بااین‌حال، این عکس‌العمل سریع و حساب‌شده را می‌توان نتیجه درس - تجربه اغتشاشات سال 88 دانست، جایی که نمادسازی به قوی‌ترین شکل خود توسط موساد و سیا در ایران اجرا شد. آن سال، با الهام از نماد «مشت گره‌کرده» (نمادی که توسط سازمان برانداز «آتپور» صربستان تحت حمایت مستقیم «موقوفه ملی دموکراسی» و «آژانس توسعه بین‌المللی» رواج یافت) نمادی به رنگ «سبز» مختص اغتشاشات در ایران طراحی شد تا بلکه معترضان بیش‌تری فریب‌خورده و به‌صف اغتشاشگران بپیوندند.

جوکرها در تهران به دنبال چه می‌گردند؟ / آسیب‌شناسی اراذل‌ و اوباش روی پل پارک‌وی! + تصاویر

این مدل‌سازی در سال 2018 توسط آمریکایی‌ها در عراق و لبنان نیز مورداستفاده قرارگرفته و گریم جوکر مورداستفاده قرار گرفت و برخی افراد باهدف تهییج و اقدامات رادیکال سعی داشتند در خیابان یارگیری بیشتری انجام دهند.

در مدل اغتشاشات اخیر در تهران نیز جوکرها این بار با هویت اراذل‌واوباش درصحنه حاضرشده و دست به تخریب دست جمعی می‌زنند، هدف آن است که با افزایش خشونت فضا رادیکال‌تر شده و هزینه اقدام علیه این گروهک‌ها بالاتر برود! به‌زودی مردم با عمل انقلابی بساط اخلال در خیابان را جمع خواهند کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان