ماهان شبکه ایرانیان

برای اولین بار صورت گرفت

ایمپلنت استخوان بیونیک برای درمان آرتروز و شکستگی‌های مزمن

محققان طی انجام یک پژوهش جدید موفق شدند تا با ایمپلنت یک استخوان بیونیک در آرنج دست یک بیمار که سال‌ها از مشکل آرتروز رنج می‌برد، وی را درمان کنند.

ایمپلنت استخوان بیونیک برای درمان آرتروز و شکستگی‌های مزمن

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، بیمارانی که به آرتروز شدید ناشی از شکستگی‌های درمان نشده دچار می‌شوند، گاهی ناچار به قطع اندام خود هستند.

بیونیک یا خلاقیت‌شناسی طبیعت‌الگو(Bionics) الگوگیری از سامانه‌ها، ساختارها و ساز و کارهای طبیعت و موجودات زنده برای انجام ابداعات و اختراعات است.

این عمل جراحی پیشگامانه شامل جایگزینی بخش‌های شکسته و متورم مفاصل استخوان با پروتز آلیاژ تیتانیومی است که به طور سفارشی ساخته شده و در آرنج و جایی که به شکل مفصل لولایی است قرار می‌گیرد.

اولین بیماری که این پیوند بر روی وی انجام شد، یک خانم 67 ساله بود که 19 سال از درد و ناتوانی آرنج که بر اثر تصادف در  سال 1998 به وقوع پیوسته بود رنج می‌برد.

وی که پیش از این حتی قادر به برداشتن یک چاقو یا یک فنجان چای نبود، در حال حاضر توانایی و قدرت آرنج و بازوی خود را به دست آورده است.

گرچه از این روش پیشتر در بیمارانی که به سرطان استخوان دچار شده بودند نیز استفاده شده اما این اولین بار است که از این روش برای درمان بیمارانی که از آرتروز و درد شکستگی‌های درمان نشده رنج می‌برند استفاده می‌شود.

سالانه حدود 850 هزار نفر بریتانیایی از شکستگی استخوان رنج می‌برند که نیمی از این شکستگی‌ها در ناحیه آرنج است.

هنگامی که آرنج شکسته می‌شود، غضروف آسیب دیده و در اثر سایش استخوان با استخوان، آرتروز ایجاد می‌شود.

این خانم مسن که جولی نام دارد، 18 ماه پس از تصادف تحت عمل جراحی ایمپلنت آرنج قرار گرفت اما متاسفانه به دلیل بروز عفونت در آن ناحیه ناچار به انجام چندین عمل شد.

وی پس از آن تحت 20 عمل جراحی، شامل عمل جراحی پیوند مجدد استخوان آرنج و پیوند پوست قرار گرفت.

با هر بار انجام عمل ایمپلنت، آسیب‌هایی به استخوان وی وارد شده و کار را برای انجام ایمپلنت بعدی سخت می‌کرد تا جاییکه این خانم به دلیل درد ناشی از رد پیوند استخوان و عفونت، در معرض خطر قطع عضو قرار گرفت.

سرانجام جولی در دسامبر سال 2015 در بیمارستانی در شفیلد انگلستان تحت یک عمل جراحی 7 ساعته قرار گرفت.

جولی در حال حاضر در سلامت کامل به سر برده و به ادعای خودش تمام کارهایش را به تنهایی انجام می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان