مهربانی نوش داروی آرامش

پروردگار در فطرت هر موجودی، عشق ذاتی سیر به سوی کمال خود را پدید آورده است و هر شیوه محبت در تربیت، بر این حقیقت وجودی متکی است. محبت عامل با اهمیتی در سلامت روانی و اعتدال روحی انسان است.

مهربانی نوش داروی  آرامش

اعظم حاجی یوسفی - بنیانگذار خیریه کود‌کان نیکوکار موعود‌ ایرانیان

 

تحریریه زندگی آنلاین : پروردگار در فطرت هر موجودی، عشق ذاتی سیر به سوی کمال خود را پدید آورده است و هر شیوه محبت در تربیت، بر این حقیقت وجودی متکی است. محبت عامل با اهمیتی در سلامت روانی و اعتدال روحی انسان است. استواری شخصیت و صحت کردار آدمی تا حد زیادی به محبتی وابسته است که در زندگی مشاهده می‌کند. محیط خانوادگی آکنده از مهر، موجب تلطیف عوامل رشد در افراد می‌شود. کسانی که در محیطی مهرآمیز پرورده می‌شوند، به ارجمندی می‌رسند و می‌آموزند، دیگران را دوست بدارند و در اجتماع رفتاری انسانی داشته باشند. با گرمای محبت است که زندگی معنا می‌یابد و استعدادهای انسان شعله می‌کشد و انگیزه تلاش و خلاقیت فراهم می‌شود، بنابراین چه خوب است که به طور ماهانه اصول اخلاقی را اولویت‌بندی و رعایت کنیم تا فرزندان‌مان هم از ما بیاموزند.

بیشتربخوانید:

گام به گام با مهربانی

 

مهربانی با خود

صادق و رو راست باشید. اول با خودتان و بعد با آدم‌های پیرامون‌تان.

صداقت و راستگویی نکته بسیار حائز اهمیتی است. صداقت و راستگویی، هدیه‌ای است که بسیاری از انسان‌ها ندارند. یکی از دلایلی که انسان‌ها همیشه دروغ می‌گویند این است که می‌خواهند فرد دیگری باشند. با خود صادق باشید. اگر با خود صادق نباشید، نمی‌توانید با دیگران نیز صادق باشید. پس تغییر دهید چیزهایی را که باعث دروغ گفتن شما می‌شوند، به عنوان مثال؛ اگر در مورد سیگار کشیدن دروغ می‌گویید، این عادت خود را تغییر دهید. این کار سخت است و شهامت می‌خواهد، اما شجاع باشید و خود واقعی‌تان را از زیر نقاب بیرون بکشید تا نیات و مقاصد حقیقی‌تان پیدا شود. اگر رفتاری ناشایست است، به جای پنهان‌کاری آن رفتار را تکرار نکنید که مجبور به دروغگویی و نقاب زدن نباشید. هر انسانی فقط خودش و در تنهایی‌اش می‌داند که هست و به چه چیزهایی فکر می‌کند. انسان‌ها فقط خودشان می‌دانند چه در سرشان و در قلب‌شان می‌گذرد. پس بهتر است که به ندای درونی‌تان گوش بدهید و به خاطر داشته باشید صداقت جاده‌ای کمتر تردد، ولی سخت است، اما بی‌شک تنها راهی است که ارزش عبور کردن و رد شدن از آن را دارد.

شما دقیقاً همان چیزی هستید که در نبود دیگران و در تنهایی خود هستید (ابیگل ون بورن).

 بیشتربخوانید:

ضرورت آموزش مهربانی و صلح دوستی در کودکان

 

مهربانی با غریبه‌ها

یک دسته بادکنک درست کنید و آنها را در خیابان به دیگران هدیه بدهید. شاید به نظرتان بادکنک دادن به دیگران باعث خنده شود، اما چه بهتر بگذارید با حرکت زیبای شما خنده به لب‌های بقیه بنشیند. شما با این کار می‌توانید خاطرات کودکی را مرور کنید. در زمان‌های شادی مثل تولدها برای خوشحال کردن افراد بیشتر، هر چه بیشتر بادکنک باد کنید تا دیگران به شما و بادکنک‌های‌تان خیره شوند و آنها هم به یاد بیاورند که روزی کودک بوده‌اند و انگار در این لحظه، باز کودک شده‌اند و این حس شادی در وجود آنها بنشیند و شما هم از شاد کردن آنها شاد شوید.

مطمئن باشید کودکان با دیدن رفتارهای شما بهتر می‌آموزند، تا با پند و نصیحت.

شک نکنید که همین کارهای کوچک تاثیر قابل توجهی روی کودکان و جامعه دارد و تکرار آن امکان دارد مهربانی را به عادت تبدیل کند و مهربانی نه تنها بر سلامت شما و فرزندتان تاثیر‌گذار است، بلکه به تقویت تندرستی افرادی که با آنها در ارتباط هستند، نیز کمک می‌کند.

یک قلب مهربان و دلسوز چشمه شادی و خوشحالی است و می‌تواند هر چیزی را در مجاورت خودش طراوت ببخشد و به لبخند تبدیل کند (واشنگتن ایرونیک).

 بیشتربخوانید:

کودکم نوروز پیام آور مهربانی و همدلی است

 

مهربانی با محیط

برای مهربانی در محیط و با طبیعت نیازی به انجام کارهای سخت و پیچیده نیست، فقط کمی فکر و خلاقیت لازم است. هنگام سفر به جای لیوان پلاستیکی از لیوان‌های شیشه‌ای استفاده کنید، زباله‌های خود را در کیسه نگهدارید تا به اولین سطل زباله برسید و برای کودک‌تان نیز توضیح دهید که چرا نباید هرگز زباله و به خصوص مواد پلاستیکی را در طبیعت رها کند. هنگام دوش گرفتن و مسواک زدن نیز مراقب باشید تا آب هدر نرود و هنگام نظافت منزل کمتر از مواد شیمیایی استفاده کنید. هدف مهم این است که اصول اخلاقی وارد زندگی روزمره انسان‌ها و به خصوص کودکان شده و این مهم برایشان درونی شود، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که والدین پیوسته علاوه بر انجام رفتارهای اخلاقی کودکان خود را نیز به اعمال این گونه رفتارها راهنمایی و ترغیب کنند و به فعالیت‌های مشترک با آنها بپردازند، چرا که انجام فعالیت‌های مشترک والدین با کودکان بهتر از صحبت کردن در مورد ارزش‌ها تاثیرگذار است.

زمین همچون آینه می‌تواند بازخورد رفتارها و کنش‌های ما باشد (حکیم ارد بزرگ).

 

مهربانی با خویشاوندان

به اقوام و خویشاوندان خود سر بزنید و اگر متوجه شدید مشکلی دارند به حل آن کمک کنید. این امکان وجود دارد که در نزدیکی شما و یا یکی از افراد خانواده‌تان کسی باشد که بخواهد کار جدیدی را شروع کند یا اینکه بخواهد به دنبال رویای خود برود. شما به راحتی می‌توانید او را تشویق کنید تا با سرعت بیشتری به سمت جلو حرکت کند. به گونه‌ای صحبت نکنید که ترس‌های شما باعث دلسرد شدن او شود و یا از تصمیمش منصرف شود.

وقتی که تصمیم گرفتم شغل آموزشگری را بعد از 7 سال تجربه فوق‌العاده رها کنم و به ماموریت تازه‌ام برای گسترش دادن و پخش مهربانی و محبت در دنیا بپردازم، همه فکر می‌کردند که دیوانه شده‌ام. تجربه‌ای نداشتم، اما رویایی و به اندازه کافی شور و عشق در سرم داشتم تا بتوانم به دنبال جواب تمام چراهایم باشم. می‌دانستم و آگاه بودم که اگر در راه درست قرار گرفته باشم، حتما قلبم مرا هدایت می‌کند و راه را نشانم می‌دهد. گاهی اوقات کلمات دلسردکننده ما نشان می‌دهند که فرد توانایی لازم برای عملی کردن رویاهایش را ندارد. اگر کسی باور نداشته باشد که روزی می‌تواند به رویایش برسد، چگونه می‌تواند دیگران را به این رویا برساند.

کمی حمایت و کمی حرف‌های امیدوار کننده و روحیه‌دهنده گاه می‌تواند غیر ممکن‌ها را ممکن کند. شاید گاهی اوقات فکر کنید که فلانی رویاپرداز است و نمی‌تواند آن را تحقق ببخشد، اما با کمی حمایت می‌توان مسیر را عوض کرد. همه ما به جایی و مکانی برای زندگی کردن نیاز داریم، اما در واقع خانواده است که حمایت می‌کند و یک خانه حقیقی را می‌سازد (آنتونی کوئین).

 

مهربانی‌های بی‌دلیل

انسان‌های مهربان از یاری‌رسانی به دیگران لذت می‌برند و با شادی آنها شاد می‌شوند. سعی کنید نمونه کاملی از رفتار و اخلاق در جامعه باشید تا کودک‌تان هم اینگونه تربیت شود. اگر کتابی دارید و دیگر آن را نمی‌خواهید، آن را در یکی از اماکن عمومی مانند مترو، اتوبوس و یا رستوران جا بگذارید و یادتان باشد روی کتاب بنویسید «کتاب را خوانده و شما هم برای دیگران آن را در مکانی جا بگذارید».

قبل از آنکه کلاس یا محل کار خودتان را ترک کنید، از معلم و یا همکاران‌تان تشکر و قدردانی نمایید. باور کنید دو کلمه ساده «تشکر می‌کنم» تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

یک «متشکرم» بسیار ساده و مختصر تاثیر زیادی دارد و می‌تواند روزهای سخت و طاقت‌فرسا را راحت و حتی لذت‌بخش کند، طوری که هر روز صبح با انرژی تازه از خواب بیدار شویم و با صمیمیت بسیار و از اعماق جان و دل در محل کار و یا کلاس، حضور یابیم. مطمئن باشید همین کارهای کوچک تاثیر قابل توجهی روی زندگی شما و دیگران در جامعه می‌گذارد. برای انجام مهربانی‌های کوچک دنبال دلیل نباشید.

جملات مهربانانه می‌توانند کوتاه‌ترین جملات باشند، ولی به راحتی بیان شوند، اما بازتاب آنها بی‌نهایت است (مادر ترزا). ادامه دارد..

 

لطفا بعد از مطالعه هر مقاله در برگه‌ای مهربانی‌هایی را که طی یک ماه به همراه کودک‌تان انجام می‌دهید، یادداشت و برای ما ارسال نمایید (واتس‌آپ 09391287850) و به قید قرعه جایزه بگیرید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان