آشنایی با دستگاه PET CT (قسمت دوم)

ایزوتوپ‌های تابش‌کننده پوزیترون نظیر کربن، نیتروژن، اکسیژن و فلورین همه از عناصر اصلی ترکیبات مختلف بدن هستند و لذا به راحتی در واکنش‌های متابولیک وارد می‌شوند.

آشنایی با دستگاه  PET CT (قسمت دوم)

بعضی از این رادیوایزوتوپ‌ها به صورت مستقیم و یا با برچسب شدن با داروها مصرف می‌شوند. پس از اینکه رادیودارو به صورت تزریق و یا به صورت گاز از طریق تنفسی به بیمار داده شد، بسته به خصوصیات ویژه دارو، این ماده در بخشی از بدن بیمار تجمع پیدا می‌کند.

این رادیو دارو جذب ارگان و یا محل مورد تصویربرداری می‌شود و با توجه به شرایط بیماری، در ارگان مورد بررسی توزیع و جذب می‌شود. این رادیو دارو از خود پوزیترون ساطع می‌کنند و پوزیترون‌ها با الکترون‌ها جفت شده و نابود می‌شوند که حاصل نابودی هر جفت پوزیترون و الکترون دو فوتون گاما با زاویه تابش 180 درجه است.

به وسیله دتکتورهایی که در اطراف بیمارقرار گرفته‌اند این دو فوتون آشکارسازی شده و سپس به کمک رایانه، از مجموعه این فوتون‌ها تصویری تشکیل می‌شود. این فوتون‌ها از ساختمان‌های عمقی در بدن ناشی شده و در اثر بافت‌های سطحی تضعیف شده‌اند. عامل تضعیف این فوتون ها، بیش از اینکه ناشی از بافت‌های اطراف منطقه تصویربرداری باشد، ناشی از پوست و بافت‌های سطحی است. این اثر پدیده تضعیف، در تصاویر تصحیح شده و تضعیف نشده به شمار نمی‌آید.

بلکه برای نشان دادن فعالیت بالا، نزدیک سطح و به همان نسبت برای فعالیت کم، نزدیک مرکز ظاهر می‌شود. علاوه بر به دست آوردن داده‌های آناتومیکی، سیستم تابش CT می‌تواند برای تولید طرح و نقشه تضعیف که برای اصلاح کردن اثر تضعیف استفاده می‌شود به کار برده شود.

به خاطر پایین بودن انرژی فوتون CT-Xray (140-100kvp) ضریب تضعیف CT معیاری برای منعکس کردن تضعیف فوتون پرانرژی kev511 است. این فرایند اصلاح، برای ارزیابی کمی بسیار ضروری است همان‌قدر که افزایش کیفیت تصویر مهم است. به دلیل اینکه محصول در طی این فرایند حاصل و معرفی می‌شود، هر یافته مشکوکی، می‌تواند با نگاه کردن تشخیص داده شود، اگر توده غیرعادی در تصویر خروجی اصلاح نشده، ظاهر شود، اغلب CT اسکن به دنبال اسکن تابشی PET حاصل می‌شود.

زیرا اسکنرها در همان کانتری که بیمار در آن قرار می‌گیرد، روی همان تخت و در همان حالت، هر دو نوع اسکن را بر روی بیمار انجام می‌دهند. بنابراین، آنها در یک تصویر ثبت و دیده می‌شوند. تصاویر در 3 سطح مطرح می‌شوند (کرونال، ترنس اکسیال، ساژیتال) البته به همان خوبی که در تصاویر سه بعدی MRI دیده می‌شوند.

تصاویر pet-ct می‌توانند در زمان نمایش بچرخند. تصاویر CT، چه اصلاح شده و چه اصلاح نشده، با اسکنرهای PET می‌توانند به صورت ترکیبی روی یک صفحه آورده شوند. در روش PET بخش عمده‌ای از مشکلات را نخواهیم داشت. در این روش تصحیح تضعیف که از مشکلات SPECT است به راحتی صورت می‌گیرد.

ایزوتوپ‌های تابش‌کننده پوزیترون نظیر کربن، نیتروژن، اکسیژن و فلورین همه از عناصر اصلی ترکیبات مختلف بدن هستند و لذا به راحتی در واکنش‌های متابولیک وارد می‌شوند. در این روش انواع مختلفی از پرتو داروها موجودند. همچنین عمل کولیماسیون به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و لذا دیگر احتیاج به کولیماتور مکانیکی نخواهد بود، در نتیجه حساسیت بسیار افزایش می‌یابد.

در ضمن تمامی تابش‌کننده‌های پوزیترون، فوتون‌هایی با انرژی kev511 تابش می‌کنند، لذا می‌توان سیستم را برای این انرژی تنظیم کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان