استفاده از V.D.Uدر مخاطرات چشمی (۲)

عواملی چون خستگی عمومی، وضعیت بد جسمانی، استفاده از داروها- مستعد به میگرن و فتونوپی از عوامل فیزیولوژیک هستند که در ایجاد آستنوپی موثرند.

استفاده از V.D.Uدر مخاطرات چشمی (2)

کمپانی‌های مختلف برای استفاده از کارکنانی که با V.D.U سر و کار دارند  عینک‌های رنگی طراحی کردند. هدف از طراحی این عینک‌ها: کاهش آستنوپی با کم کردن خیرگی ناشی از منابع نور سقف، پنجره‌ها یا صفحه V.D.U است و نیز ادعا شده است که این عینک‌ها کنتراست حروف و ارقام روی صفحه را افزایش می‌دهند برای مثال کمپانی American optical سه نوع رنگ متفاوت تولید کرده که این رنگ‌ها به میزان 60 درصد سبب کاهش انعکاس‌های درونی لنز شده و اکثرا اشعه‌های UV نور محیط را جذب می‌کند.

لنز قرمز magenta برای مشاهده V.D.Uهای با فسفر سبز، لنز خاکستری برای VDU سیاه و سفید، لنزهای آبی برای رنگ کهربایی طراحی شده‌اند.شرکت Rodenstoch نیز لنزی برای کار با VDU طراحی کرده که خیرگی را کم می‌کند. قسمت فوقانی لنز سبزرنگ است که نور مزاحم انعکاسی یا مستقیم را جذب می‌کند. (رنگ سبز به میزان 60 درصد قابلیت جذب دارد)

فاکتورهای فردی

عواملی چون خستگی عمومی، وضعیت بد جسمانی، استفاده از داروها- مستعد به میگرن و فتونوپی از عوامل فیزیولوژیک هستند که در ایجاد آستنوپی موثرند. پارامترهای روانشناختی مثل شخصیت اضطرابی میزان تنش و انگیزه و علاقه به کار عاملی‌اند که می‌توانند با خستگی چشم در ارتباط باشند ولی عوامل فیزیکی محیط کار و حرفه فردی از عوامل اصلی‌اند.

اپراتورهای تازه‌کار V.D.U به علت نیاز بیش از فعالیت سیستم بینائی، بیشتر از علائم آستنوپی شاکی‌اند البته پس از آشنای و صحیح بودن طراحی محل کار، این علائم کاهش می‌یابد.طراحی محل کار: روشنایی (Lighting) خیرگی (glure)، سوسو زدن، کنتراست رنگ، طراحی حروف و ارقام است؛ طراحی باید به گونه‌ای باشد که عوامل مقابل در حد مطلوب باشد.

میزان روشنایی

میزان روشنایی کافی برای عملکرد الزامی است. روشنایی زیاد در زمانی که حروف تیره در زمینه روشن قرار داشته باشند باعث خواناتر شدن متن می‌گردد.Optimum روشنایی وقتی است که خوانا بودن حروف و ارقام روی صفحه را تامین کند که طبق استاندارد CIBSE میزان روشنایی زمینه را 500-300 لوکس توصیه می‌کند.

حد پایین‌تر (300) برای کارهای صفحه نمایشگر و حد بالاتر (500) برای متون نوشتاری کاربرد دارد. جهت اپراتورهای مسن‌تر VDU که روشنایی بیشتری نیاز دارند می‌توان از نورپردازی موضعی کمک گرفت روشنایی باید طوری طراحی شود که خیرگی مستقیم و انعکاسی به حداقل برسد.

شایع بودن شکایت ناشی از مشکلات گردن و پشت می‌تواند به علت طراحی غلط محل کار با VDU باشد برای رفع مشکل فوق بایستی: صفحه نمایشگر اپراتور باید بین cm 60-35 (حداکثر cm 70) باشد در شرایط ایده‌آل چشم‌ها هنگام نگاه به صفحه VDU باید 20-15 درجه پایین‌تر از خط افق باشد. صفحه نمایشگر باید عمود بر خط نگاه اپراتور باشد و امکان چرخش جانبی آن باشد. صفحه کلید باید عمود بر خط نگاه اپراتور باشد و امکان چرخش جانبی آن باشد.

صفحه کلید (Keyboord) باید طوری باشد که دست‌های فرد در محل آرنج زاویه 90 درجه را تشکیل دهد و مچ دست‌ها کمی خم باشد. صفحه کلید نباید از لبه میز فاصله زیادی داشته باشد.

وضعیت نشستن

ارتفاع باید به‌گونه‌ای باشد که هنگام قرارگیری پا روی زمین زانوها در وضعیت 90 درجه قرار گیرند. در این وضعیت معمولا ارتفاع نشیمن‌گاه بین cm 52- 34 است و نیز بین زانو و میز فاصله مناسب وجود داشته باشد.

میز کار و تحریر

توصیه می‌شود که سطح میز کار حداقل cm 180 × 120 بوده و دارای پوشش مات باشد تا از ایجاد انکعاس مزاحم جلوگیری شود.

انعکاس دیوار: 50- 30 درصد

انعکاس کف: 20- 30 درصد

انعکاس سقف: 80- 60 درصد

شرایط محیطی

دکوراسیون دفتر کار باید از نظر بینایی آرامش‌بخش بوده و ایجاد خیرگی نکند. اگر سطوح دیوار سقف با کف انعکاس زیاد داشته باشد سبب خیرگی می‌شوند و از طرفی انعکاس خیلی کم باعث تاریک و دلگیر شدن می‌شود به همین دلیل در سطح‌های بزرگ باید از رنگ‌های ملایم یا خاکستری که انعکاس متوسط و کنتراست کم دارند استفاده شود.

وسایل پر سروصدا باید صداگیری شود،‌ سیستم تهویه باید مناسب باشد، بسیاری از اپراتورها از خستگی و خشکی چشم شاکی‌اند که علت اصلی آن کاهش میزان پلک زدن در اثر تمرکز روی کار و شرایط خشک دفتر کار است. بنابراین تهویه مناسب و رطوبت کافی برای جلوگیری از مشکلات فوق لازم است اما در این زمینه تهویه آن چنان نقش بسزایی ندارد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان