کمبود آهن چیست؟ (۲)

در این مقاله با مواردی از علائم کم خونی فقر آهن آشنا می‌شوید. در صورت مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه نمایید و از خود درمانی با مکمل‌های آهن خودداری کنید.

کمبود آهن چیست؟ (2)

کم خونی و ناخن‌‌های قاشقی شکل یا koilonychia

اگرچه ممکن است ناخن‌‌ها به سایر اعضای بدن شما ارتباطی نداشته باشند اما می‌‌توانند واقعا اطلاعات زیادی در مورد سلامت شما از جمله اینکه آیا شما مبتلا به کمبود آهن هستید یا نه را در خود جای دهند.

در کنار داشتن ناخن‌‌های ضعیف و نازک و شکننده، ناخن‌‌های قاشقی شکل نیز می‌‌توانند نشان دهنده مشکلات پنهانی مربوط به آهن باشند.

در مورد ناخن‌‌های قاشقی شکل باید گفت که در این موارد داخل ناخن‌‌های شما فرو رفته می‌‌شود، که برای شما یک ناخن شبیه قاشق را به وجود می‌‌آورد.

از آنجایی که ناخن‌‌های قاشقی شکل می‌‌توانند در اثر صدمه به ناخن انگشت، مواجهه با شوینده‌‌های با منبع نفت  و نیز سایر مشکلات - نیز ایجاد شوند، آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده به پزشکان توصیه می‌کنند که برای تشخیص کم خونی، زمانی که سایر علل به وجود آورنده ناخن قاشقی شکل، واضح و آشکار نباشند، آزمایش خون در خواست دهند.

کم خونی و لب‌‌های ترک خورده

با توجه به وجود زمستان‌‌های سخت، اتاق‌‌های دارای هوای خشک و عادت مکیدن لب‌‌ها، تقریبا همه ما درد لب‌‌های ترک خورده را تجربه کرده ایم.

اما حدود یک سوم افراد مبتلا به کمبود آهن در معرض نوع خاصی از ترک خوردن لب‌‌ها موسوم به angular cheilits (التهاب و ترک خوردگی گوشه لب‌‌ها) هستند که بر گوشه‌‌های لب‌‌ها در دهان تاثیر می‌‌گذارد و این ترک گوشه لب‌‌ها می‌‌تواند غذاخوردن، خندیدن و حتی فریاد زدن را با دشواری مواجه کند.

محققان در یک مطالعه بر روی افراد دارای لب‌‌های با گوشه‌‌های ترک خورده، دریافتند که 32 درصد بیماران کمبود آهن داشته‌اند. در این موارد، گفته می‌‌شود که درمان شکاف و ترک گوشه لب‌‌ها نمی تواند به خودی خود کمک کننده باشد.

در این موراد باید درمان علت ریشه‌‌ای کمبود آهن را درمان کرد  تا از عود و بازگشت مجدد ترک خوردگی لب‌‌ها جلوگیری کنید.

کم خونی و زبان متورم

یک علامت نه چندان واضح کمبود آهن آتروفیک گلوسیت یا زبان متورم و حساس است. بعضی مواقع به همراه گلوسیت یک زبان که آنقدر متورم شده است که برآمدگی‌‌های معمول روی سطح زبان ناپدید می‌‌شوند و باعث صاف به نظر رسیدن زبان می‌‌شود، وجود دارد. 

تورم زبان می‌‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در جویدن، بلع و صحبت کردن شود.

کم خونی و تمایل مداوم و شدید برای خوردن یخ

تمایل شدید به خوردن یخ یک شکل خاص از پیکا است که پاگوفاژی یا یخ خوری نامیده می‌‌شود. یخ خوری یکی از شایع‌ترین علایم کمبود شدید آهن است.

اگرچه دلایل این تمایل شدید به خوردن یخ، واضح نیست بعضی از پزشکان این‌طور می‌‌گویند که جویدن یخ زنگ خطر را در افراد مبتلا به کمبود آهن برای هوشیاری در این رابطه افزایش می‌‌دهد یا اینکه این امر،درد زبان متورم آنها را التیام می‌‌دهد. 

اما اگر دوست دارید با دندان‌‌های خود یخ باقی مانده در فنجان نوشیدنی خود را خرد کنید، نگران نباشید.

افرادی که پاگوفاژی دارند هرازچندگاهی و به میزان اندک به سمت خوردن یخ نمی روند، بلکه آنها تمایل شدید و زیاد برای خوردن قطعات زیادی از یخ (چندین قطعه تا چندین کیلوگرم) دارند.

کم خونی و پاهای مورمور یا سوزن سوزن شونده

اگر تا به حال بر روی یک صندلی نشسته‌اید اما نتوانسته‌اید آرام بگیرید، و این احساس را داشته‌اید که که باید مدام پاهای خود را تکان دهید، علائمی مشابه سندرم پای بی‌قرار داشته‌اید.

در این موارد افراد احساسی  مانند سوزش، سوزن سوزن شدن یا مواردی شبیه احساس حرکت کردن حشرات بر روی پای خود را توصیف شده‌اند.

درحالی که پزشکان هنوز به طور کامل مطمئن نیستند که چه عاملی این احساس را به وجود می‌‌آورد، تعدادی از تحقیقات ابتدایی پیشنهاد می‌‌کنند که کمبود آهن می‌‌تواند یک عامل زمینه‌ای در این امر باشد. 

زمان مراجعه به پزشک فرار سیده است

اگر شما یک یا چند تا از علایم بالا را تجربه کرده‌اید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به پزشک مراجعه کنید. اما به خاطر داشته باشید که این موارد تنها موارد نادر و عجیب هستند.

اگر احساس کردید که بیش از هر موقع خسته هستید، هنگام بالا رفتن از پله‌‌ها یا ورزش نفس کم می‌‌آورید، دچار سرگیجه می‌‌شوید، یا غالبا احساس ضعف می‌‌کنید، این‌‌ها علایمی هستند که می‌‌توانند نشان دهنده وجود مشکلی در سطوح آهن باشند.

اگر مشکوک هستید که کمبود آهن دارید یا نه، به پزشک مراجعه کنید و پزشک برای شما آزمایش خون خواهد نوشت که به این روش یا کمبود آهن شما را تایید یا تکذیب خواهد کرد.

خود درمانی با مکمل‌‌های آهن یا حتی داشتن یک رژیم غذایی سرشار از آهن می‌‌تواند به علت دریافت بیش از حد آهن خطرناک باشد، زیرا خود می‌‌تواند منجر به مشکلاتی مانند از دست رفتن توده استخوانی و آسیب‌‌های کبدی شود.

برای خواندن بخش اول -کمبود آهن چیست؟- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان