ارتباط تیروئید با بیماری‌های قلبی عروقی

غده تیروئید در جلوی گردن واقع است که با هورمونی که به داخل خون ترشح می‌کند، تکامل سلولهای مغزی و نیز سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کند. اختلال در ترشح این هورمون به اشکال کم کاری و پرکاری

ارتباط تیروئید با بیماری‌های قلبی عروقی

به گزارش ایسنا، غده تیروئید در جلوی گردن واقع است که با هورمونی که به داخل خون ترشح می‌کند، تکامل سلولهای مغزی و نیز سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کند. اختلال در ترشح این هورمون به اشکال کم کاری و پرکاری می‌تواند اشکالات متعددی در سلامت افراد ایجاد کند.

بر این اساس  مطالعه‌ای تحت عنوان مطالعه تیروئید تهران در جمعیت تحت مطالعه قند و لیپید تهران در شرق تهران توسط مرکز تحقیقات غدد پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طراحی شده و در حال اجرا است که در مقدمه آن آمده است: با توجه به اینکه اختلالات عملکرد غده تیروئید از شایعترین بیماری‌های حوزه غدد درون ریز و متابولیسم به حساب می‌آید، دانستن محدوده طبیعی ترشح این هورمون، سیر طبیعی تغییرات آن در افراد عادی و نیز ارتباط میزان آن با بیماری‌های قلبی عروقی حائز اهمیت است.

بیشتربخوانید:

نشانه‌های کم کاری تیروئید در مردان

رابطه پشت میزنشینی طولانی و کم کاری تیروئید

اطلاعات ما در این حوزه مربوط به منابع خارجی و عمدتا غربی است که از روی پژوهش‌های انجام شده بر روی مردمان همان مناطق استخراج و در کتب مرجع درج شده است. اما آیا جمعیت ایرانی با توجه به تفاوت‌های وراثتی و اقلیمی نیز تابع همان مقادیر هستند؟

برای پاسخ دادن به این پرسش، مطالعه‌ای تحت عنوان مطالعه تیروئید تهران در جمعیت تحت مطالعه قند و لیپید تهران در شرق تهران توسط مرکز تحقیقات غدد پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طراحی شده و در حال اجرا است.

دکتر فریدون عزیزی، رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم ضمن تاکید بر اهمیت این موضوع اظهار کرد: بومی سازی حدنصاب‌ها در حوزه دانش پزشکی می‌تواند به بهبود سطح سلامت جامعه کمک کند. امروزه با توجه به تعداد قابل ملاحظه فارغ التحصیلان در حوزه علوم پزشکی، این توانمندی بصورت بالقوه در کشور جهت تطبیق معیارهای تشخیصی با جمعیت ایرانی وجود دارد.

وی به اطلاعات موجود در مطالعه قند و لیپید تهران به عنوان یک مطالعه مبتنی بر جمعیت با سابقه بیش از 20 سال اشاره کرد و از محققان دعوت کرد تا با ایده پردازی‌های ابتکاری و استفاده از این بانک عظیم اطلاعاتی درخصوص حل مسائل بهداشتی کشور به پژوهش بپردازند.

همچنین دکتر عطیه آموزگار، فوق تخصص غدد و از مجریان اصلی مطالعه تیروئید تهران توضیح داد که این مطالعه در چهار فاز، به بررسی تست‌های تیروئیدی می پردازد.

وی افزود: شیوع و بروز بیماری‌های تیروئید و ارتباط تست‌های تیروئید با بیماری‌های  قلبی-عروقی و عوامل خطر بوجود آورنده آن نظیر فشار خون از جمله اهداف این مطالعه بوده که بررسی و گزارش شده است.

بیشتربخوانید:

کم کاری و پرکاری تیروئید ؛ از علت تا درمان

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان