مراقب آلرژی بهار باشید!

بزرگ‌ترین عامل ایجاد آلرژی بهار، گرده است. ذرات بسیار ریزی که توسط درختان، چمن‌زارها و گل‌ها در هوا پخش می‌شوند، وقتی که به بینی فرد مبتلا به آلرژی می‌رسند، به سیستم ایمنی بدن او آسیب می‌رسانند.

مراقب آلرژی بهار باشید!

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

اغلب مردم بر این باورند که فصل بهار، فصل آلرژی است. درختان شروع به شکوفایی می‌کنند و گرده‌ها در هوا پخش می‌شوند و افرادی که دچار حساسیت فصلی هستند، شروع به عطسه کردن می‌کنند. هر سال میلیون‌ها نفر، از آلرژی‌های فصلی،‌ رنج می‌برند و معمولا به بیماری تب یونجه نیز دچار می‌شوند.

متاسفانه تاکنون راه‌هایی برای مقابله با این حساسیت‌ها پیشنهاد نشده (از دارو درمانی گرفته تا روش‌های خود درمانی)، و هیچ داروی معجزه‌آسایی برای درمان آلرژی‌های فصل بهار یافت نشده است. 

عوامل ایجاد آلرژی‌های بهاری

بزرگ‌ترین عامل ایجاد آلرژی بهار، گرده است. ذرات بسیار ریزی که توسط درختان، چمن‌زارها و گل‌ها در هوا پخش می‌شوند، وقتی که به بینی فرد مبتلا به آلرژی می‌رسند، به سیستم ایمنی بدن او آسیب می‌رسانند. این گرده های ریز از نظر سیستم ایمنی بدن، مهاجمان خارجی محسوب می‌شوند؛ بنابراین بلافاصله شروع به ترشح پادتن (موادی که باکتری‌ها و ویروس‌ها را شناسایی کرده و به مقابله با آنها می‌پردازند) می‌کند.

پادتن‌ها به مواد آلرژی‌زا حمله می‌کنند و همین امر موجب ترشح نوعی ماده شیمیایی به نام هیستامین در خون می‌گردد. هیستامین سبب آبریزش بینی، التهاب، خارش چشم و سایر نشانه‌های آلرژی می‌شود. گرده‌ها می‌توانند تا مسافت‌های طولانی پخش و در مسیر خود موجب عذاب مبتلایان به آلرژی شوند. هرچه تعداد گرده‌ها بیشتر باشد، مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند.

تعداد گرده‌ها، میزان مواد آلرژی‌زای موجود در هوا در هر مترمربع را نشان می‌دهد. شما می‌توانید با پیش‌بینی وضعیت هوا در منطقه‌ای که سکونت دارید، پی به میزان گرده‌های موجود در هوا ببرید. در فصل بهار، برخی درختان مهم‌ترین عامل ایجاد آلرژی در افراد هستند؛

مثل درخت توسکا، درخت سرو، درخت بید، درخت توت، درخت گردو، درخت افرا و... علائم و نشانه‌های آلرژی در روزهای بادی بیشتر می‌شود، زیرا جریان باد گرده‌های بیشتری را در هوا پخش می‌کند. برعکس، در روزهای بارانی، کمترین نشانه‌های آلرژی دیده می‌شود، چرا که باران بیشتر عوامل آلرژی‌زا را می‌شوید و از بین می‌برد. 

مهم‌ترین علائم آلرژی فصل بهار

 آبریزش بینی

 اشک آلودی چشم‌ها

 عطسه

 سرفه

 خارش چشم و بینی

 کبودی دور چشم

عوامل آلرژی‌زای موجود در هوا، سبب بروز بیماری آسم نیز می‌شود. در این حالت، فرد مبتلا به راحتی نمی‌تواند تنفس کند و به خاطر تنگ‌تر شدن ریه‌ها مرتبا سرفه می‌کند و نفس‌هایش بسیار کوتاه می‌شود. 

چگونه عوامل آلرژی‌زا را تشخیص دهیم؟ 

اگر تا به حال به طور دقیق به آلرژی‌های بهاری و عوامل آن توجه نکرده‌اید، اما متوجه شده‌اید که با شروع فصل بهار، چشمان و بینی‌تان دچار خارش می‌شود و آبریزش بینی نیز دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. متخصصان آلرژی احتمالا از شما یک آزمایش پوستی می‌گیرند که در واقع نمونه‌برداری از بخش کوچکی از پوست ناحیه بازو یا کمر است.

اگر شما به ماده‌ای آلرژی داشته باشید، نوعی ورم یا برآمدگی قرمز روی پوست‌تان به وجود می‌آید. راه دیگر تشخیص آلرژی، تست RAST است. در این تست خونی، میزان آنتی‌بادی مورد نیاز برای مقابله با عامل آلرژی‌زا مشخص می‌شود. 

راه‌های درمانی آلرژی‌های فصل بهار 

برای این منظور، پزشکان برخی داروهای خاص را تجویز می‌کنند. بیشتر این داروها در افراد مختلف مفید واقع می‌شوند و آنها بهبود می‌یابند. این داروها عبارتند از:

آنتی‌هیستامین‌ها: کاهش‌دهنده سرفه، عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم و بینی.

داروی رفع احتقان (دکانگستانت):  ماده مخاطی موجود در حفره‌های بینی را از بین برده و گرفتگی بینی را برطرف می‌کند؛ بنابراین تنفس و خوردن غذا آسان می‌شود.

آنتی‌هیستامین دکانگستانت: ترکیبی از هردو داروی بالاست.

اسپری بینی دکانگستانت: گرفتگی بینی را از بین برده و راه عبور هوا را در حفره‌های بینی باز می‌کند.

اسپری بینی کرومولین سدیم: از افزایش تب جلوگیری می‌کند و قبل از تشدید علائم آلرژی‌زا، میزان هیستامین موجود در بدن را کاهش می‌دهد.

داروی چشم: سبب از بین رفتن خارش چشم و اشک آلود شدن آن می‌شود.

به هر حال بهتر است پیش از استفاده از این داروها با پزشک خود نیز مشورتی داشته باشید. برخی از آنتی‌هیستامین‌ها موجب خواب آلودگی می‌شوند و باید نسبت به استعمال آنها دقت شود. اگر هیچ کدام از این داروها به بهبودی شما کمکی نکردند، احتمالا پزشک‌تان از آمپول آلرژی برای درمان شما استفاده خواهد کرد. آمپول آلرژی نشان می‌دهد که بدن شما تا چه میزان عامل آلرژی‌زا را می‌تواند تحمل کند. این آمپول‌ها در همه افراد به یک اندازه مفید واقع نمی‌شوند و در صورتی که به بهبودی فرد کمک کنند، اثر آن تا چند سال حفظ خواهد شد. 

چگونه آلرژی‌های بهاری را مدیریت کنیم؟ 

هیچ یک از ما نمی‌توانیم به طور کامل با آلرژی‌های فصل بهار مقابله کنیم؛ خصوصا اگر در منطقه‌ای زندگی کنیم که در آن گل و چمن و درختان بیشتری باشد؛ اما به هر حال می‌توانیم با انجام دستورالعمل‌های زیر نشانه‌های آلرژی مثل عطسه و آبریزش بینی را کاهش دهیم:

در روزهای بادی سعی کنید در محیط خانه بمانید.

درها و پنجره‌ها را، خصوصا در هفته‌های نخستین بهار ببندید.

درون خانه تهویه‌های هوا نصب کرده و مرتبا فیلتر آنها را تمیز کنید.

پس از بازگشت به خانه موهای خود را بشویید، زیرا گرد و خاک معمولا در لابه‌لای موها رخنه می‌کند.

لااقل هفته‌ای 2 بار محیط اطراف خود را گردگیری و فرش‌ها را جارو کنید و حین کار کردن از ماسک استفاده نمایید تا گرده‌های موجود تا حدود زیادی از بین بروند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان