نگاهی به خواص روغن مورچه و کاربردهای آن

برخی از مردم بر این باورند که روغن مورچه باعث برطرف شدن موهای زائد می شود، این موضوع تا کنون به اثبات نرسیده است. روغن مورچه دارای خواص مختلفی است که باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

نگاهی به خواص روغن مورچه و کاربردهای آن

روغن مورچه یکی از انواع روغن های طبیعی است که از گذشته برای حذف موهای زائد از آن استفاده می نمایند، این روغن همچنین دارای خاصیت های دیگری است که برای آشنایی با خواص روغن مورچه در ادامه این مطلب می توانید همراه ما شوید.

آشنایی با خواص روغن مورچه

روغن مورچه از له شدن چندین هزار مورچه و یا تخم مورچه به دست می آید. این روغن اینطور تهیه می شود که بعد از خشک کردن تخم مورچه ها، آنها را آسیاب می نمایند و روغن آن را در طی فرایندی در دمای 50 درجه سانتی گراد خارج می کنند. این روغن مایعی است قهوه ای و قرمز رنگ. در زمان های گذشته از این روغن بر روی پوست استفاده می شده است تا موهای زائد را بین ببرند. در گذشته مورچه های زیادی را جمع آوری می نموده اند و سپس آنها را می سابیده اند و از آن برای مالش پوست استفاده می کرده تا موهای زائد از بین بروند. این موضوع تا کنون از نظر علمی اثبات نشده و در تحقیقات انجام شده بر روی عده ای تاثیر مثبت داشته و برای برخی نیز بی تاثیر بوده است. در ادامه خواص این روغن را مرد بررسی قرار می دهیم.

خاصیت های مختلف روغن مورچه

  •  بلیط کیش
  •  چکاد بام

نسخه سنتی برای موهای زائد

در برخی از متون سنتی به این موضوع پرداخته شده که استفاده از مورچه های کشته شده بر روی پوست و مالش آنها (طلا کردن مورچه) می تواند باعث از بین رفتن موهای زائد در پوست شود. با توجه به این متون در زمان های قدیم افراد مورچه های کشته را برای از بین بردن موهای زائد بدن خون استفاده می کرده اند و مورچه های کشته شده و سابیده شده را روی پوست قرار داده و مالش می داده اند. البته این روش برای افرادی مناسب است که قبل از این از هیچ روشی برای از بین بردن موهای زائد خود بهره نبرده باشند، البته این مورد نیز در کتب طبی گذشته آمده و اثبات نشده است. کسانی که از روش های دیگری استفاده نموده اند، با تکرار این عمل یعنی استفاده از روغن مورچه ممکن است موهای زائد خود را از بین ببرند و مانع از رشد آنها شوند.

روغن مورچه و خاصیت های آن

به منظور حذف موهای زائد روش های مختلف و محصولات شیمیایی مختلفی در حال حاضر وجود دارد که دارای آهک و زرنیخ می باشند و تهیه آنها خیلی مقرون به صرفه تر از روغن مورچه و محصولاتی است که از روغن مورچه تهیه شده اند. یافتن مورچه در تعداد بالا منطقی نیست و برای به دست آوردن مقدار کمی روغن مورچه به هزاران مورچه نیاز است. در برخی از عطاری ها این روغن به شکل سنتی به دست می آید، اما برخلاف تصور عموم این روغن برای حذف موهای زائد کارساز نیست و طبق کتوب طب قدیم برای حذف موهای زائد باید از روش طلا کردن مورچه روی پوست استفاده شود.

انواع خواص روغن مورچه

نظریه متخصصان طب سنتی در مورد روغن مورچه

متخصصین طب سنتی بر این باورند که استفاده از روغن مورچه تنها ممکن است ساقه مو را از بین ببرد و رشد موها را به تعویق بیاندازد ولی نمی تواند موهای زائد را به طور کامل و دائمی از بین ببرد و ریشه موها همچنان بعد از استفاده از این روغن سالم می مانند. در روغن مورچه اسید فرمیک وجود دارد، این ماده باعث می شود تا تغذیه پیاز مو دچار مشکل شود و رشد موها کمتر شود. ولی بعضی از متخصصین بر این باورند که استفاده از این روغن هیچ تاثیری در کاهش موهای زائد ندارد. طب سنتی خود مورچه و طلا کردن و ماسک کردن آن بر روی پوست را باعث از بین رفتن موهای زائد می دانند نه روغن آن را !

خواص مختلف روغن مورچه

خاصیت روغن مورچه برای بهبود شنوایی

یکی دیگر از خواص روغن مورچه بهبود شنوایی است. روغن مورچه که از جوشاندن مورچه در روغن زیتون حاصل می شود، باعث درمان و بهبود وز وز گوش و افزایش شنوایی برای کسانی می شود که مشکل کاهش شنوایی دارند. متخصصان طب سنتی برای درمان بیماران خود به آنها توصیه می کنند که میزان مشخصی از این روغن را در گوش خود بچکانند تا درمان شوند.

خاصیت های روغن مورچه

مضرات استفاده از روغن مورچه

با وجود خواص ذکر شده برای روغن مورچه, استفاده از آن دارای مضراتی است، امکان دارد برخی از افراد نسبت به این روغن حساسیت داشته باشند و موجب بروز واکنشهای آلرژیک در پوست شود، ترکیبات شیمیایی زیادی موجود در روغن مورچه که مستقیما بر روی پوست استفاده می شود، در برخی افراد موجب بروز قرمزی، خارش و التهاب خواهد شد، بنابراین قبل از استفاده این محصول، حتما آن را روی قسمتی از پوستتان تست کنید.

ضمن اینکه توجه داشته باشید از این روغن بر روی پوست خشک و تمیز استفاده نمایید، بنابراین از مصرف هر گونه مرطوب کننده، لوسیون یا خوشبو کننده بر روی پوست و پیش از استفاده از این محصول خودداری کنید.

نکته : به هنگام استفاده از این روغن، نباید بیشتر از 15 دقیقه بیشتر بر روی پوست بماند و باید بعد از این مدت زمان فوراً آن را بشویید.

روغن مورچه دارای ترکیبات شیمیایی با غلظت بالایی می باشد و مصرف مداوم و زیاد آن می تواند تحریک و حساسیت پوستی ایجاد نماید، بنابراین برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی و آسیب پوست باید به مقدار کم و به نسبت سبک استفاده شود. در زیر با برخی از این آسیب ها آشنا می شوید :

خاصیت روغن مورچه

ممکن است با قرار گرفتن پوست در معرض اشعه های خطرناک فرابنفش منجر به سوختگی های ناشی از آن شود.

در ترکیب آن برخی سلول های سرطان زا وجود دارند، بنابراین می تواند موجب ظهور سلولهای سرطانی در بدن شود.

مصرف این روغن توسط خانم های باردار ممکن است از طریق خون وارد بدن جنین شود و خطراتی را برای وی به همراه داشته باشد، از این رو زنان باردار باید از مصرف این محصولات خودداری کنند.

همچنین روغن مورچه می تواند خطراتی برای چشم به همراه داشته باشد، ایجاد مشکل در سیستم عصبی بینایی، آسیب به کلیه ها و کبد که به دلیل قرار گرفتن در معرض بخار اسید های روغنی که دارای مقدار اتانول بالایی است، از مضرات دیگر روغن مورچه هستند.

استفاده بیش از حد از روغن مورچه در گوش ممکن است باعث بروز زخم یا پارگی کوچک و نامحسوس در گوش شود، همچنین امکان دارد بروز عفونت و آلودگی نماید و یا اختلال های شنوایی در گوحکش فبه وجود آورد.

به طور کلی استفاده خودسرانه از داروهای طبیعی و گیاهی باعث بروز مشکلاتی خواهد شد، پس بدون مشورت با متخصص طب سنتی یا پزشک به سراغ هیچ دارویی نروید.

روغن مورچه و خاصیت های مختلف آن

روغن مورچه خارجی یا ایرانی

مردم بر این عقیده هستند که روغن مورچه خارجی تاثیر بیشتری دارد. روغن مورچه در بین زنان اروپایی و آمریکایی معروف و شناخته شده می باشد و آنها از خواص این روغن برای از بین بردن موهای زائد خود استفاده می کنند. بر طبق نظر سنجی های انجام شده در این مورد مشخص شد که افرادی که برای 4 یا 5 بار از این روغن استفاده کرده اند نتایج خوبی را در از بین رفتن موهای زائد داشته اند. روغن مورچه خارجی از تخم مورچه استخراج می شود. این روغن به کمک اسانس های طبیعی خوشبو می گردد و مورد استفاده قرار می گیرد.

برای آشنایی با خواص انواع روغن در اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان