راهنمای بازدید از کولوسئوم در رم

شهر رم (Rome) به عنوان پایتخت ایتالیا شناخته می‌شود که در جنوب اروپا قرار گرفته و یکی از هیجان‌انگیزترین شهرهای جهان برای سفر به شمار می‌رود که سالیانه بیش از ۷

راهنمای بازدید از کولوسئوم در رم

شهر رم (Rome) به عنوان پایتخت ایتالیا شناخته می‌شود که در جنوب اروپا قرار گرفته و یکی از هیجان‌انگیزترین شهرهای جهان برای سفر به شمار می‌رود که سالیانه بیش از 7.6 میلیون گردشگر به آن وارد می‌شوند. این شهر بیشتر برای ویرانه‌های تاریخی و معماری‌های خیره‌کننده و آثار هنری فوق‌العاده خود شناخته می‌شود و یکی از این جاذبه‌های برجسته شهر رم، کولوسئوم (Colosseum) است. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی این جاذبه تاریخی برجسته بپردازیم.

کولوسئوم کجاست؟

کولوسئوم به عنوان نماد ماندگاری از دنیای روم شناخته می‌شود که ساختمانی بیضی شکل در ابعاد 620 در 513 فوت است. این بنا در محلی ساخته شده که قبلا یک دریاچه مصنوعی بوده است و برای ساخت آن نیز مجبور شدند این دریاچه را خشک کنند. این سالن آمفی تئاتر 60000 نفر را در خود جای می‌دهد و علاوه بر آن‎ها، 10000 نفر دیگر نیز می‌توانند به صورت ایستاده به تماشای رویدادهای مختلف آن بپردازند. لازم به ذکر است که گاهی اوقات و در رویدادهای بزرگ این بنا بیش از 70000 نفر را نیز درون خود جای می‌داده است.

نمای بیرونی کولوسئوم که معادل ساختمانی 12 طبقه است، ستون‌ها و طاق‌هایی دارد که با سبک‌های مختلف ساخته شده‌اند؛ بخش‌های پایینی به سبک توسکانی، بخش‌های میانی به سبک یونانی و بخش‌های بالایی نیز به سبک کورینتوسی بنا شده‌اند. طبقه چهارم نیز به جای طاق و ستون، پنجره‌های کوچکی دارد. در حالی که بقیه قسمت‌های کولوسئوم عمدتا سفید بوده‌اند، میدان این بنا با استفاده از بلوک‌های سنگی قرمز و سیاه ساخته شده‌اند. کف میدان نیز با کف‌پوش‌های چوبی و ماسه پوشانده شده‌اند تا از لیز خوردن جنگجویان جلوگیری شود و نظافت پس از مبارزه گلادیاتورها آسان‌تر باشد.

میدان یا آرنا کولوسئوم دارای بالابر، ماشین‌آلات خاص و درب‌های پنهان بوده است، درب‌هایی که با استفاده از آن‌ها حیوانات وحشی را به جان گلادیاتورها می‌انداختند. آن‌ها همچنین از سازه خاصی به نام هگماتا (Hegmata) برای بلند کردن حیوانات سنگین از هیپوژئوم (شبکه زیرزمینی از تونل‌ها و اتاقک‌ها) و آوردن آن‌ها به میدان مسابقه استفاده می‌کردند. دروازه‌ای که مبارزها از آن وارد میدان می‌شدند به نام دروازه زندگی شهرت دارد و دروازه مرگ نیز برای خروج گلادیاتورهای پیروز یا کشته شده‌ها استفاده می‌شد. بخش زیرزمینی و بخش بالایی کولوسئوم به نام Belvedere قبلا به روی عموم بسته بودند اما امروزه این فرصت در اختیار بازدیدکننده‌ها قرار دارد تا از این بخش‌های منحصربه‌فرد نیز دیدن کنند.

تاریخچه کولوسئوم

کولوسئوم توسط امپراتور وسپاسیان از سلسله فلاویان و به عنوان هدیه‌ای به مردم رم ساخته شد. شروع ساخت این سازه عظیم و برجسته به سال70 پس از میلاد باز می‌گردد و بیش از یک دهه نیز طول کشیده تا این شگفتی مهندسی تکمیل شود. پسر امپراتور وسپاسیان به نام تیتوس این سازه را در سال 80 پس از میلاد افتتاح کرد که لقب آمفی تئاتر فلاویان به آن داده شده و در افتتاحیه بزرگ آن نیز صد روز جشن برگزار شده که شامل بازی‌های گلادیاتوری و مبارزه با حیوانات وحشی بوده است.

در گذشت زمان، مردم رم از کولوسئوم برای میزبانی نمایش‎های درام، مبارزه‌های ساختگی و اجرای اعدام در ملاء عام استفاده کردند. باور بر این است که در دوره‌ای، از کولوسئوم به عنوان یک کلیسا و همچنین دژی نظامی استفاده شده است. با اینکه این بنا در دوران اوج امپراتوری روم بسیار رونق داشت تا در قرن بیستم میلادی و به دلیل خرابی‌های ناشی از زلزله، رعدوبرق و بی‌توجهی رو به نابودی رفت و تقریبا دو سوم این سازه عظیم نابود شد. به لطف بازسازی‌های شروع شده در دهه 90 میلادی، امروزه این بنا به عنوان میراثی گران‌بها شناخته می‌شود که گردشگران بسیار زیادی را به خود جلب می‌کند.

معماری کولوسئوم

کولوسئوم 189 متر طول دارد و عرض آن به 156 متر می‌رسد. ارتفاع این سازه عظیم نیز 50 متر است و مساحتی حدود 6 جریب را در بر می‌گیرد و تا به امروز نیز رکورد گینس بزرگترین آمفی تئاتر جهان را در اختیار دارد. برای ساخت کولوسئوم از سنگ تراورتن و ساروج به عنوان مواد اولیه استفاده شده و این سازه در زمان خودش، پیچیده‌ترین سازه ساخت دست بشر بوده است.

ستون‌ها و طاق‌های کولوسئوم نیز با مجسمه‌هایی از خدایان و امپراتورها تزئین شده‌اند که برجسته‌ترین ویژگی آن محسوب می‌شوند. طبقه‌های اول تا سوم این سازه به ترتیب به سبک توسکانی، یونانی و کرونتیوسی ساخته شده‌اند و طبقه چهارم نیز با ستون‎‌های مستطیل شده و پنجره‌های کوچک تزئین شده و طاق ندارد.

میدان یا محل برگزاری فعالیت‌ها و مبارزات نیز 36 درب مخفی دارد که از آن‌ها برای وارد کردن حیوانات به داخل میدان به هنگام مبارزه‌ها یا ورود خارق‌العاده و ویژه افراد به میدان استفاده می‌شد. در زیر میدان نیز شبکه‌ای زیرزمینی و دو طبقه از اتاق‌ها و دالان‌ها وجود دارد که به نام هیپوژئوم شناخته می‌شود. در این اتاق‌ها، گلادیاتورها و حیوانات قبل از اینکه به میدان فرستاده شوند، نگهداری می‌شدند.

سازنده‌های این بنای عظیم بای آنکه بتوانند ورود و خروج تماشاگران به کولوسئوم را کنترل کنند، 80 ورودی برای آن تعبیه کرده‌اند. کولوسئوم همچنین دارای سایبان‌هایی بوده که از تماشاگران در برابر نور خورشید و باران محافظت می‌کرده‌اند.

بهترین زمان بازدید از کولوسئوم

کولوسئوم یکی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی رم به شمار می‌رود و در فصل تابستان و در بین ماه‌های آوریل تا سپتامبر، گردشگران بسیار زیادی را به خود جلب می‌کند. پس اگر می‌خواهید از جمعیت بسیار زیاد دوری کنید، بهتر است در بین ماه‌های نوامبر تا مارس از کولوسئوم بازدید کنید. از سوی دیگر، در آخر هفته‌ها جمعیت بیشتری به سمت کولوسئوم می‌روند و پیشنهاد می‌شود بازدید خود را به روزهای میانی هفته موکول کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان