راهنمای بازدید از موزه باستان‌شناسی ملی آتن

موزه باستان‌شناسی ملی آتن (National Archaeological Museum of Athens) به عنوان یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان و همچنین بزرگترین موزه یونان شناخته می‌شود و در آن، مجموعه بسیار بزرگی از اشیاء جمع‌آوری شده از تاریخ و فرهنگ یونان باستان در معرض نمایش قرار گرفته‌اند.

راهنمای بازدید از موزه باستان‌شناسی ملی آتن

موزه باستان‌شناسی ملی آتن (National Archaeological Museum of Athens) به عنوان یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان و همچنین بزرگترین موزه یونان شناخته می‌شود و در آن، مجموعه بسیار بزرگی از اشیاء جمع‌آوری شده از تاریخ و فرهنگ یونان باستان در معرض نمایش قرار گرفته‌اند.

در ابتدا قرار بود این موزه تنها به آثار اکتشاف شده از آتیکا (Attica) و دیگر نقاط یونان اختصاص داشته باشد اما در ادامه، آثار مختلفی از سراسر یونان و دیگر نقاط جهان همچون مصر در آن نگهداری شدند. النی توسیتسا (Eleni Tositsa) کسی بوده که زمین لازم برای ساخت موزه «باستانی‌شناسی ملی آتن» در آن را اهدا کرده است.

خیرین دیگری همچون دمتریوس و نیکلاس ورنارداکیس نیز بودند که مبلغ بسیار زیادی را جهت تکمیل شدن موزه «باستان‌شناسی ملی آتن» کمک کردند. این موزه امروزه به عنوان سرویس ویژه منطقه‌ای وزرات فرهنگ فعالیت می‌کند و اهمیت بسیار زیادی برای درک فرهنگ و تاریخ یونان دارد و در آن 11000 شی در معرض نمایش گذاشته شده‌اند که نمایی از گذشته را برای مطالعات تاریخی و فرهنگی فراهم می‌آورند.

بهترین زمان برای بازدید از موزه باستان‌شناسی ملی آتن

ساعت 1 تا 2 بعدازظهر به طور معمول به عنوان شلوغ‌ترین زمان در موزه «باستان‌شناسی ملی آتن» شناخته می‌شود و اگر به دنبال آن هستید که در بازدید خود از این موزه با جمعیت کمتری روبه‌رو شوید، بهتر است صبح زود یا اواخر بعدازظهر را برای گردش خود انتخاب کنید.

بهترین زمان برای بازدید از موزه «باستان‌شناسی ملی آتن» نیز در طول هفته است چراکه در آخر هفته‌ها جمعیت بسیار زیادی تصمیم به بازدید از این جاذبه می‌گیرند. علاوه بر این، در نظر داشته باشید که بازدید از این موزه ملی بین 2 تا 4 ساعت زمان می‌برد.

موزه «باستان‌شناسی ملی آتن» در فضای بسته و داخل ساختمان قرار گرفته و از همین رو،‌ در هر موقع از سال می‌توان از آن بازدید کرد. با این حال، اگر به دنبال آن هستید تا زمان زیادی را صرف بازدید از این موزه کنید و از جمعیت بسیار زیاد گردشگران و بازدیدکنندگان بپرهیزید، بهتر است ماه مارس و نوامبر را برای بازدید خود انتخاب کنید.

ماه مارس و نوامبر به عنوان بهترین زمان بازدید برای هر کدام از موزه‌های شهر آتن در یونان شناخته می‌شود. در این موقع از سال، جمعیت بسیار زیادی در موزه‌ها حضور ندارند و علاوه بر آن، تعطیلات ملی در این ماه‌ها وجود ندارند که باعث بسته شدن موزه‌ها شوند. از سوی دیگر، جمعیت کمتر بازدیدکننده‌ها سبب می‌شود تا شما بتوانید به راحتی از بخش‌های مختلف موزه دیدن کنید.

چرا باید از موزه باستان‌شناسی ملی آتن دیدن کرد؟

موزه «باستان‌شناسی ملی آتن» آثار ارزشمندی از ماقبل تاریخ تا دوران باستان را درون خود جای داده که بدون شک آن را به مرکزی برای مطالعات و تحقیقات تاریخی و باستان‌شناسی تبدیل می‌کنند. از سوی دیگر، این موزه ملی با استفاده از آزمایشگاه‌های خود توانسته تلاش‌های بسیار برجسته‌ای برای بازیابی و حفاظت از آثار باستانی ارزشمندی همچون سازوکار آنتیکیترا (Antikythera Mechanism)، صورتک آگاممنون (Mask of Agamemnon)، مجسمه برنزی آرتمیشن (Artemision Bronze) و تعداد زیاد دیگری را انجام بدهد.

دو تا از جدیدترین اشیاء به نمایش درآمده در موزه «باستان‌شناسی ملی آتن»، تاج گل طلایی مراسم خاکسپاری و مجسمه مرمرین یک زن است که در سال 2007 میلادی به یونان آورده شدند. این دو قبلا در موزه گتی (Getty Museum) در کالیفرنیا قرار داشتند و دولت یونان برای بیش از یک دهه برای باز گرداندن این اشیاء تلاش کرده بود.

موزه «باستان‌شناسی ملی آتن» به لطف تلاش بی‌وقفه خودش برای حفاظت از این اشیاء باستانی، توانسته نیم نگاهی از تاریخ و فرهنگ یکی از برجسته‌ترین امپراتوری‌ها را برای بازدیدکننده‌ها به نمایش بگذارد. به دلیل همین تلاش بوده که به هنگام سال 1941 میلادی و زمانی که نیروهای آلمانی شهر آتن را به اشغال درآوردند و وارد موزه شدند، نتوانستند هیچ کدام از اشیاء آن را پیدا کرده یا به سرقت ببرند.

در حقیقت، مدت‌ها قبل از اشغال شهر به دست نیروهای آلمانی، دستور تخلیه صادر شده بود و کارکنان موزه برای بیش از 6 ماه شب و روز کار کردند تا بتوانند اشیاء موزه را بسته‌بندی و آن‎‌ها را در زیر موزه و در مکانی امان دفن کنند. حتی با وجود بازجویی‌های بسیار سرسختانه، هیچ کدام از کارکنان موزه مکان مخفی اشیاء را آشکار نکردند. همین تلاش‌های شجاعانه آن‌ها باعث شده تا امروزه موزه «باستان‌شناسی ملی آتن» سرشار از اشیاء یونان باستان باشد.

کتابخانه باستان‌شناسی

کتابخانه باستان‌شناسی (Library of Archaelogy) در درون موزه «باستان‌شناسی ملی آتن» قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین مخازن در زمینه دانش باستان‌شناسی به شمار می‌رود و در آن بیش از 20000 کتاب نگهداری می‌شود که قدیمی‌ترین کتاب آن به قرن هفدهم میلادی باز می‌گردد.

این کتابخانه همچنین دارای یادداشت‌های روزانه در مورد کاوش‌های انجام شده در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی همراه با یافته‌های باستان‌شناسی اصلی است. منابع درون این کتابخانه با کمک‌های سخاوتمندانه و مبادلات بین موسسات باستان‌شناسی خارجی و یونانی بسیار غنی شده و مکان بسیار خوبی برای انجام مطالعات و تحقیقات باستان‌شناسی محسوب می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان