چرا سهامداران همچنان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشند؟

شماره روزنامه: ۵۵۶۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۷/۱۸ ...

بررسی رفتار بازیگران بورسی در ‌ماه‌های گذشته نشان می‌دهد اغلب گروه‌ها با خالی‌شدن سهامداران مواجه بوده‌اند. وضعیتی ناخوشایند که بر پرونده ناکامی‌های بازارمذکور افزوده است. برآیند اظهارات کارشناسان بازارسهام به‌وضوح بر اثرپذیری شدید تالارشیشه‌ای از متغیرهای خارجی حکایت می‌کند. به اعتقاد تحلیلگران بورسی، تشدید ضعف تقاضا که از چند عامل کلیدی بیرونی نشات می‌گیرد، بر سرعت حرکت نماگرهای بازار به سمت سطوح پایین‌تر افزوده است، اما چرا بازارسهام درمیان سایر بازارهای دارایی با نوسان منفی بیشتر و دلزدگی حداکثری سرمایه‌گذاران مواجه است؟ در همین رابطه علی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایمانی، کارشناس بازارسرمایه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گوید: بررسی روند معاملات روز گذشته نشان می‌دهد اغلب سهام بزرگ و کوچک از دایره توجه سرمایه‌گذاران خارج شده اما موضوع مهمی که باید به آن پرداخت، آن است که پول‌های خارج شده از بورس مامن جدیدی نیز پیدا نخواهند کرد.

هم‌اکنون اکثر بازارهای دارایی با نوسان منفی دست‌به‌گریبانند اما بازار سهام متاثر از متغیرهای اثرگذار بیرونی با بیش از بازارهای رقیب با چراغ قرمز سرمایه‌گذاران مواجه است. در به‌وجود آمدن این شرایط عجیب و غریب عوامل مختلفی دخیلند. طی ‌ماه‌های گذشته افزایش نا‌اطمینانی‌ها به وضعیت اقتصادی و غیر‌اقتصادی چشم‌انداز مبهمی از آینده بازارهای دارایی ترسیم کرده است. این نااطمینانی که در بازارهای دلار و طلا با نوسان روزانه خود را نشان داده، در بازارسهام نیز با خروج ادامه‌دار پول حقیقی نمود پیدا کرده است.  همزمان با خنثی‌شدن اخبارمرتبط با مذاکرات برجامی و ابهامات موجود در سیگنال‌های آزاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی منابع ارزی ایران، سرمایه‌گذاران به دلیل نبود چشم‌انداز مشخص از وضعیت اقتصادکلان کشور با احتیاط بیشتری وارد بازارهای سرمایه‌گذاری می‌شوند. 

او با اشاره به وضعیت بازار سهام در روزگذشته نیز اظهارکرد: رفتار معاملاتی سهامداران از ترس بزرگی خبر می‌دهد. قرارگرفتن شاخص‌کل این بازار در سطح یک‌میلیون و 305‌هزارواحد و در یک‌قدمی ازدست‌رفتن این ابرکانال می‌تواند بر ترس مضاعف سهامداران بیفزاید، به‌همین‌دلیل تداوم تکرار «استراتژی فروش» در روزهای پیش‌رو می‌تواند منجر به ازدست‌رفتن سریع‌تر سطح مذکور شود. این وضعیت در راستای فشار فروش حقیقی‌ها در هفته‌های گذشته صراحتا قابل پیش‌بینی بود.  این کارشناس بازارسرمایه در پایان خاطرنشان کرد: بررسی تکنیکالی بازار نشان می‌دهد، با درنظرگرفتن احتمال پایداری شرایط فعلی نماگر اصلی و برآورده‌نشدن انتظارت سهامداران، راه شاخص‌کل به سمت محدوده 2/ 1میلیون واحدی بازشود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان