واکسن آنفلوآنزا؛ جلوگیری از عوارض شدید کرونا

واکسن آنفلوآنزا ممکن است فرد را در مقابل برخی مشکلات ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ محافظت کند. بنا بر این تحقیق، احتمال سکته در آن دسته از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که واکسن آنفلوآنزا نزده بودند، ۴۵ تا ۸۵ درصد بیشتر بود و ۴۰ درصد بیشتر در خطر ابتلا به لختگی خون بودند.

نتایج یک تحقیق گسترده نشان داده است، افرادی که واکسن آنفوآنزا زده‌اند ممکن است تا حدی از آثار شدید ابتلا به ویروس کرونا در امان باشند و احتمال اینکه در صورت ابتلا به کووید-19 به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا کنند، کاهش می‌یابد.

این پژوهش روی 75 هزار بیمار مبتلا به کووید-19 انجام شده و نشان داده است که کاهش سکته، لختگی خون و بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها از جمله تاثیر‌های واکسن آنفلوآنزا بر افراد است.

با آنکه این تحقیق ثابت نکرده است که واکسن آنفلوآنزا باعث کاهش آمار مرگ بر اثر کووید-19 می‌شود، اما بنا بر یک تحقیق دیگر، واکسن آنفلوآنزا ممکن است با تقویت سیستم ایمنی بدن مصونیت بهتری در مقابل ویروس کرونا ایجاد کند.

توضیح دیگر این است که مبتلایان به کووید-19 که قبلا واکسن آنفوآنزا زده‌اند، ممکن است نسبت به کسانی که این واکسن را نزده‌اند از نظر وضعیت کلی سلامتی در جایگاه بهتری قرار دا‌شته باشند، هرچند محققان نتوانستند مدرکی برای اثبات آن پیدا کنند.

به گزارش نشریه بریتانیایی گاردین، در صورتی که مطالعات بیشتر این یافته‌ها را تایید کند، ممکن است برای کشور‌هایی که نتوانسته‌اند همزمان با کشور‌های ثروتمندتر شهروندانشان را واکسینه کنند و بار مبتلایان به ترکیب آنفلوآنزا و ویروس کرونا نظام‌های بهداشت و درمانی‌شان را فرسوده کرده است، خبر خوبی باشد.

دانشمندانی که تحقیق اخیر را انجام داده‌اند، تاکید می‌کنند که یافته‌هایشان ابدا به این معنی نیست که واکسن آنفلوآنزا می‌تواند جایگزین واکسن کووید-19 شود.

محققان در این تحقیق، سابقه پزشکی 38 هزار بیمار مبتلا به کووید-19 در بریتانیا، ایالات متحده و جا‌های دیگر را بررسی کردند و با در نظر گرفتن تشابهات سنی، جنسیتی، سلامتی، رژیم غذایی و سیگارکشیدن آن‌ها را به دو گروه تقسیم کردند: کسانی که قبلا واکسن آنفلوآنزا زده بودند و کسانی که این واکسن را دریافت نکرده بودند.

یافته‌های این تحقیق حاکی است که واکسن آنفلوآنزا ممکن است فرد را در مقابل برخی مشکلات ناشی از ابتلا به کووید-19 محافظت کند. بنا بر این تحقیق، احتمال سکته در آن دسته از بیماران مبتلا به کووید-19 که واکسن آنفلوآنزا نزده بودند، 45 تا 85 درصد بیشتر بود و 40 درصد بیشتر در خطر ابتلا به لختگی خون بودند.
 
منبع: ایندیپندنت
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان