کیفیت زندگی چیست و شاخصه‌های آن چه هستند؟

کیفیت زندگی، یک معیار ذهنی شادی است که جزء ضروری بسیاری از تصمیمات، اعم از تصمیمات مالی محسوب می‌شود. عواملی که در کیفیت زندگی نقش دارند با توجه به ترجیحات شخصی متفاوت است، اما اغلب شامل امنیت مالی، رضایت شغلی، زندگی خانوادگی، سلامتی و ایمنی است.

کیفیت زندگی چیست و شاخصه‌های آن چه هستند؟

کیفیت زندگی، یک معیار ذهنی شادی است که جزء ضروری بسیاری از تصمیمات، اعم از تصمیمات مالی محسوب می‌شود. عواملی که در کیفیت زندگی نقش دارند با توجه به ترجیحات شخصی متفاوت است، اما اغلب شامل امنیت مالی، رضایت شغلی، زندگی خانوادگی، سلامتی و ایمنی است.

تصمیمات مالی اغلب می‌تواند شامل نوعی سبک و سنگین کردن باشد که در آن کیفیت زندگی برای پس انداز پول یا کسب درآمد بیشتر، کاهش می‌یابد. برعکس، کیفیت زندگی را می‌توان با صرف پول بیشتر افزایش داد.

درک کیفیت زندگی

کیفیت زندگی یک مؤلفه غیر مالی است که با رضایت شغلی و رضایت زندگی مرتبط است. در رابطه با کار، کیفیت زندگی اغلب به زمان و توانایی انجام کاری که از آن لذت می برید اشاره دارد. اگر در یک شغل پول زیادی دریافت می‌کنید، اما به ساعات کاری زیادی نیاز دارد که شخص نتواند از هیچ یک از پول به دست آمده لذت ببرد، کیفیت زندگی‌اش پایین است. اگر در یک شغل، زمانی برای لذت بردن از زندگی فراهم است اما باعث می‌شود که شخص بیش از حد خسته، آسیب دیده و استرس داشته باشد، یا نتواند از درآمد خود لذت ببرد، این یک آسیب دیگر به کیفیت زندگی است. امروزه معمولاً هنگام در نظر گرفتن اینکه یک شغل خوب یا بد است، هم حقوق و هم کیفیت زندگی سنجیده می‌شود. کیفیت زندگی، همچنین در هنگام ایجاد یک برنامه پس انداز شخصی، مسئله‌زا است. در این مورد، مبادله شامل قربانی کردن کیفیت زندگی فعلی برای بهبود کیفیت زندگی آینده است. این می‌تواند شامل محدود کردن هزینه‌های ضروری با خرید اقلام ارزان‌تر به جای خرید اقلام با قیمت بالاتر و ممتاز باشد.

عوامل کیفیت زندگی

رفت و آمد به محل کار، نمونه خوبی از کیفیت زندگی است. می‌توان با زندگی در خانه‌ای دورتر از مراکز شغلی محبوب ولی با اجاره کمتر، در هزینه مسکن صرفه جویی کرد. با این حال، افراد به دلیل زمان اضافی صرف معطل شدن در ترافیک یا استفاده از حمل و نقل انبوه، زمان زیادی برای گذراندن با خانواده یا سرگرمی‌ها را نداشته باشند.

مناطق مسکونی ارزان‌تر نیز معمولاً دورتر از هنر، فرهنگ و سرگرمی قرار دارند. برخی افراد این معاوضه را ارزشمند می‌دانند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند کیفیت زندگی خود را با صرف پول بیشتر برای زندگی نزدیک‌تر به کار و فرهنگ به حداکثر برسانند.

برخی از مشاغل می‌توانند کارکنان را در معرض خطرات بالقوه‌ای مانند مواد شیمیایی مضر، ماشین آلات سنگین و خطرات بالای زمین خوردن یا آسیب دیگر قرار دهند. احتمال آسیبی که می‌تواند بر لذت بردن آنها از زندگی تأثیر بگذارد، با دریافت حقوق بالاتری که توسط یک شغل ناخوشایند ارائه می‌شود سنجیده می‌شود تا نوع سبک زندگی مورد نظر کارگر/کارمند برای خود و اعضای خانواده‌اش فراهم شود.

ساعات سپری شده در محل کار، در مقابل وقت آزاد می‌تواند معیار دیگری برای سنجش کیفیت زندگی باشد. برخی ممکن است مشاغل پردرآمدی را انتخاب کنند که به طور منظم به ساعات کاری طولانی برای کسب درآمد مورد نظر نیاز دارند. این ممکن است شامل سفرهای کاری طولانی مدت برای جلسات حضوری در مکان‌های دور باشد. در حالی که چنین انتخاب‌هایی می‌تواند پول را برای تامین مالی زندگی خصوصی‌شان افزایش دهد، ساعت‌های در دسترس برای گذراندن تعطیلات یا سایر کارهای شخصی، و اساساً چیزهایی که برای آنها پس‌انداز می‌کنند، را محدود می‌کند.

شرایط محیط کار جنبه دیگری از کیفیت زندگی است. مشاغل مختلف ممکن است به کارگرانی نیاز داشته باشند که تحت فشار شدید مانند بلند کردن اجسام سنگین یا کارهای مکرری باشند که می‌تواند باعث استهلاک بدن در طول زمان شود و احتمالاً منجر به اختلالات فیزیکی طولانی مدت شود.

برعکس، یک شغل ممکن است به دلیل فضای محدود برای انجام وظایف خود، مانند کارمندان یک باجه عوارض یا ایستگاه نگهبانی، حرکات کارگر/کارمند را به شدت محدود کند.

کشورهایی با بهترین کیفیت زندگی

طبق گزارش سالانه “اخبار و گزارش جهان” با مشارکت مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا، شش کشور برتر در سال 2021 که ساکنان آن از بهترین کیفیت زندگی در سراسر جهان برخوردار هستند، شامل کانادا، دانمارک، سوئد، نروژ، سوئیس و استرالیا است. دلایل آن عبارتند از ثبات اقتصادی، سیستم آموزشی عمومی قوی، برابری درآمد، سیاست‌ها و قوانین دوستدار خانواده، ثبات سیاسی، و یک سیستم بهداشت عمومی کاملاً مقرون‌به‌صرفه. ایالات متحده در رتبه بسیار پایین‌تر از این شش کشور‌ها قرار دارد و از نظر کیفیت زندگی در رتبه 20 جای گرفته است. ایران نیز در رتبه 85 ام قرار دارد.

چگونه کیفیت زندگی را افزایش دهیم؟

اگر احساس می‌کنید کیفیت زندگی شما در برخی زمینه‌ها ضعیف است، بررسی نحوه تعریف کیفیت زندگی خوب، اولین گام عالی به سمت بهبود است. در حالی که تصور افراد از زندگی با کیفیت بالا متفاوت است، برخی از شاخصه‌های جهانی برای تشخیص بهتر وجود دارد.

این شاخصه‌ها شامل دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی خوب، روابط عاشقانه، کار معنادار یا داوطلبانه، وقت گذاشتن برای سرگرمی‌هایی که از آن لذت می‌برید، استراحت خوب، غذای سالم و توانایی انجام یک شکل لذت‌بخش از ورزش، همگی به بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کنند.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که تمرین قدردانی و مدیتیشن نیز می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

کارشناسان همچنین خواب کافی (حداقل هفت ساعت در شب) را برای بهبود کیفیت زندگی و کنترل بهتر خلق و خو و سطح انرژی توصیه می‌کنند.

چگونه دولت‌ها می‌توانند کیفیت زندگی را بهبود بخشند؟

راه‌های زیادی وجود دارد که دولت می‌تواند کیفیت زندگی شهروندان خود را بهبود بخشد. از تأمین مالی مدارس دولتی خوب، ارائه دسترسی مقرون به صرفه به مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا حمایت از سیاست‌های دوستدار خانواده، مانند مرخصی استحقاقی برای مراقبت از اعضای بیمار خانواده، نوزادان یا فرزندانی که به تازگی به سرپرستی گرفته شده‌اند، که به رشد خانواده‌ها کمک می‌کند.

بسیاری از دولت‌ها در کشورهای دارای کیفیت زندگی بالا، خدمات و برنامه‌هایی را به شهروندان خود ارائه می‌دهند تا به آنها در بهبود زندگی‌شان کمک کنند. این‌ها شامل دسترسی به مشاغل با دستمزد بالا، آموزش عالی مقرون به صرفه یا رایگان، قوانین بهتر کنترل اسلحه، و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا و مقرون به صرفه است.

کیفیت زندگی در ایالات متحده به دلیل کاهش ایمنی شخصی، مراقبت‌های بهداشتی و دسترسی نابرابر به آموزش عمومی با کیفیت بالا، پایین‌تر از اکثر کشورهای توسعه یافته است.

شاخص‌های اولیه کیفیت زندگی چیست؟

برخی از شاخصه‌های اولیه کیفیت زندگی عبارتند از درآمد و شغل، مسکن، تحصیلات، تعادل زندگی و کار، روابط بین فردی، زیرساخت‌ها و خدمات، دسترسی به فعالیت‌های فرهنگی و اوقات فراغت.

چگونه می‌توانیم کیفیت زندگی را ارتقا دهیم؟

اگر به دنبال بهبود کیفیت زندگی خود هستید، بر روی بهبود تعادل کار و زندگی، روابط، خانه و سلامت خود، با خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی، استراحت کافی و یافتن راه‌هایی برای ورزش کار کنید. دولت‌ها می‌توانند کیفیت زندگی در کشورهای خود را با ارائه خدمات درمانی مقرون‌ به ‌صرفه و قابل دسترس، سرمایه‌گذاری در آموزش در سطوح ابتدایی و متوسطه، تهیه مسکن ارزان‌قیمت، ارائه سیاست‌های دوست‌دار خانواده، و وضع قوانینی برای کارگران برای کسب دستمزدهای قابل قبول زندگی، بهبود بخشند.

کیفیت زندگی چگونه محاسبه می شود؟

کیفیت زندگی را می‌توان به روش‌های مختلفی محاسبه کرد. اگر بخواهید یک تعریف رسمی در این مورد داشته باشید، سازمان بهداشت جهانی آن را اینگونه توصیف می‌کند: کیفیت زندگی، درک شخصی از موقعیت فرد در زندگی در چارچوب فرهنگ و سیستم‌های ارزشی است که در آن، او با اهداف، انتظارات، استانداردها و نگرانی‌های خود در ارتباط است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان