لوازم پارچه ای: تاریخ دیرپای این سرزمین همیشه با هنر عجین بوده و این هنر بوده که ماندگاری سرزمینی به نام ایران را رقم زده است. هرگاه پیکر این سرزمین از ستم اغیار رنجور شد، جوانه هنر ایرانی بود که با دمیدن روح به چوب، خاک، سنگ، گیاه و... نشاط و امید جوانی را به این سرزمین هدیه کرد و با رنگینکمان زیبایی از هنر زشتی و غبار را از چهره آینهگونه این سرزمین زدود و در و دیوار را تجلی هنر و روح ایرانی ساخت. حال دستان جوان هنرمند ایرانی میخواهد با تلفیقی از تاریخ هنر ایران، از معماری گرفته تا نقاشی و چرم، یادآور عظمت و فرهنگ هویت ایرانی باشد.
برند گالری ثریا
گاهی حتی خاطره و یاد بزرگان دلیلی میشود برای شروع و اینگونه شد که برند گالری ثریا شکل گرفت و همچون دری تا ثریا درخشید. بانوی هنرمند فاطمه حقشناس در رشته معماری داخلی تحصیلات خود را به پایان رسانده و پس از 13 سال دوری از وطن به ایران بازگشته است. او قبلا در زمینه رشته خود و حتی طراحی جواهر هم فعالیت داشته است اما با بازگشت به ایران این بار راه جدیدی را در حوزه طراحی در پیش گرفت و آن طراحی تنپوشهایی سنتی و مملو از حس هنر ایرانی بود.
مانتو ثریا گالری طرح دردانه
نام برند به یاد و احترام مادربزرگش که احساس نزدیکی زیادی به وی داشت و در حال و هوای کارهایش از او ایده و راهنمایی میگرفت به نام گالری ثریا نامگذاری شد. طرحهای مورد استفاده در این تنپوشها از المانهای ایرانی و نقوش اسلیمی ایرانی الهام گرفته شده و سعی شده است برای گروه سنی بانوان جوان طراحی شود که اتفاقا با سبک و سیاق این مخاطبان بسیار همخوان واقع شده و افراد زیادی را جذب خود کرده است.
مانتو ثریا گالری طرح یلدا
هر کدام از محصولات این برند با توجه به ایدههای ذهنی با اسامی که برگرفته از اشعار و ادبیات ایرانی است نامگذاری شده و خانم حقشناس عقیده دارد با این کار هر طرح هویت و شخصیتی ویژهای پیدا میکند که این کار با استفاده از سریالها و کدهایی که امروزه در بازار رایج شده است، میسر نیست. این تنپوشهای زیبا و منحصربهفرد در کارگاههای نیمهصنعتی طراحی و دوخته شده و از طریق شبکههای اجتماعی به مخاطبان عرضه میشود اما لازم به ذکر است که چندی پیش برند گالری ثریا توانست اولین شعبه خود را در شیراز بگشاید که جای بسی خوشحالی است.
مانتو ثریا گالری طرح ایلناز
شغل و حرفه اصلی این بانوی هنرمند، معماری داخلی است و بسیار علاقهمند است تا در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشد؛ در همین راستا هدفش برای آینده کاری این برند خلق یک شیوه زندگی و نوعی برخورد هنرمندانه با زندگی است که با طراحی فضای داخلی خانه و پوشاک و وسایل دکوراتیو و... میسر خواهد شد. در نهایت او امیدوار است انشعابهای آثاری که در آینده مدنظر است همچون تنپوشها مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار بگیرد.
برند زین
بانو الهه خستو، فارغالتحصیل رشته معماری است که در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی و بازنمایی و عمومی کردن المانهای فرهنگ ایرانی هم فعالیت داشته اما در نهایت با توجه به اهمیت کارآفرینی و سابقهای که در حوزههای معماری، عکاسی و نقاشی داشته برند «زین» را به معنای زینت و نوعی محصول که از چرم ساخته میشود در کارگاه خود در عظیمیه کرج بنیان نهاده است. در این برند کیفهایی که تلفیقی از هنر معماری و چرم است طراحی و تولید میشود و بر اساس کانسپتی که در روند طراحی در ذهن بوده است، نامگذاری میشود.
با توجه به مدت کوتاهی که این فعالیت شروع شده مورد توجه بسیار مردم قرار گرفته است و علاوه بر فروش حضوری در بازارهای ایرانی به صورت آنلاین و اینترنتی و ارائه کالا در منزل پارسی در بازارهای خارجی نیز مورد استقبال خوبی قرار گرفته است. در نهایت ایشان امیدوار هستند بتوانند با ایدههای ناب و ایرانی خود فرهنگ ایرانی را تحکیم بخشند و بهسوی فردایی روشنتر گام بردارند.
سالها دل طلب جامجم از ما میکرد آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
برند هور
طلوع میکند آن آفتاب پنهانی از جنوب این پهنه آریایی...
باز هم هنر ایرانی که همچون آفتاب جنوب ایران زیبا و نورانی میدرخشد. این بار نقوش سنتی گلیم و فرش و کاشیکاری ایرانی که بر چرم طبیعی نقش بسته و محصولی متفاوت را به عرصه مد معرفی کرده است.
بانو فروغ کرد، هنرمندی از خطه خوزستان بنیانگذار برند «هور» است. هور نامی ایرانی به معنای آفتاب و خورشید است و ایشان هور را همچون خورشیدی برای درخشش زندگی خودشان میداند. علاقه این بانو به احیای نقوش سنتی به کار رفته در گلیم و فرشهای دستبافت ایرانی و همچنین نقوش استفاده شده در کاشیکاری ایرانی سبب شد تا به فکر خلق محصولی باشد و در نهایت نوعی کیف چرمی با استایل مدرن اما تزیینات و نقوش سنتی خلق کند که مورد توجه عموم جامعه قرار بگیرد.
ایشان استفاده از هنر تزیینی و نهراسیدن از انجام کارهای پرزحمت و زمانبر را عامل موفقیت خود میداند و توانسته بهاندازه خود سهمی در درخشش هنر ایرانی در عرصه مد هم داشته باشد. این بانو تمایل دارد در راستای تولید محصول از ابتدا تا انتهای فرآیند تولید با مشتری ارتباط مستقیم داشته باشد و از رضایت قلبیشان مطمئن باشد و تاکنون کارهای خود را در قالب فروش اینترنتی عرضه کرده و امیدوار است با حفظ یگانگی محصولات خود بتواند همچنان در عرصههای جهانی نیز خوش بدرخشد.
برند مناژه
منا و مژده خرمگلمولایی 2 خواهر هنرمندی هستند که در رشتههای معماری و نقاشی تحصیلکرده و با دستان توانمندشان بر چرم طبیعی نقش عشق میکشند و سپس میدوزند و به شانهها و دستهای هموطنانشان کیفهای منحصربهفردی هدیه میدهند.رابطه خواهرانه این دو بانوی هنرمند حتی در نامگذاری برندشان هم بیتاثیر نبوده است. مناژه درواقع ترکیبی از 2 اسم آنهاست که این روزها جایگاه خوبی نیز در میان برندهای دیگر یافته است.
محصول آنها کیف دستدوز چرم است که سبکی کاملا سنتی دارند و درواقع این کیفها همچون بوم نقاشی در نظر گرفته میشوند که رویشان نقاشیهای ثابت، دستی، تکهدوزی و شمارهدوزیهایی معمارانه انجام میشود.هدف این دو بانوی هنرمند این بوده که رشته تحصیلیشان را بهگونهای دیگر در بازار کار به منصه ظهور بگذارند. درواقع تولید این محصولات علاقه و هنر درونیشان بوده و آنها سعی داشتهاند ایدههای ذهنی خود را در قالب یک محصول هنری و با هویت به بازار عرضه کنند و در نهایت کاری که علاقه دارند و از آن لذت میبرند را ارائه دهند.
کیف چرم دستدوز مناژه,کدW.307
نحوه ارائه محصولات این دو خواهر از طریق شبکههای اجتماعی است و همچنین آنها در نمایشگاههای خیریه و بیماران خاص و زنان سرپرست خانوار هم حضورداشتهاند که در معرفی برندشان بیتاثیر نبوده است. آنها اعتقاد دارند هر کاری که انجام میدهید و مد نظر دارید را باانرژی مثبت و انگیزه شروع کنید و هرگز زمان گرانبهای خود را به بطالت سپری نکنید. برای یک کارآفرینی خوب باید به دنبال خلق محصولی باشید که هویت شما را داشته و خاص شما باشد. در نهایت این دو خواهر هنرمند امیدوارند برند مناژه به جایی برسد که محصولاتش را در دست تمامی هموطنان ببینند و از کیفیت و زیبایی آن احساس رضایت وصفنشدنی داشته باشند.
شما هم اگر دستی در هنر و تولید محصولات خاص و جذاب دارید، می توانید با فرستادن نمونه کارهای خود به شماره تلگرام 09388547140 ما را در معرفی خلاقانی و هنردوستانی مثل خودتان همراهی کنید.
منبع: مجله منزل ؛ نویسنده: بهاره قدیر