بیانیه وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه منتشر شد

کشور در ماتم حادثه شیراز

شماره روزنامه: ۵۵۸۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۸/۷ ...

حمله تروریستی عصر روز چهارشنبه به صحن شاهچراغ شیراز با واکنش مقامات کشور و چهره‌های سیاسی مواجه شد. همزمان با این واکنش‌ها که بر رسیدگی و شناسایی عاملان این حمله مسلحانه تاکید دارد، چهره‌های سیاسی کشور نیز در پیام‌هایی خواستار نفی خشونت و گفت‌وگو و تلاش برای جلوگیری از تشدید اختلافات شدند. درهمین راستا روز گذشته معاون اول قوه‌قضائیه برای پیگیری پرونده عملیات تروریستی راهی شیراز شد. روز پنج‌شنبه نیز محمد‌جعفر منتظری دادستان کل کشور در پیامی خطاب به دادستان مرکز استان فارس دستور داد ابعاد مختلف حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ‌(ع) را بررسی و ضمن شناسایی عوامل پشت پرده، جنایتکاران را به سزای عمل خود برسانند. حوالی ساعت 17:43 عصر روز چهارشنبه، یک فرد مسلح تروریست با ورود به حرم مطهر شاهچراغ شیراز به سمت زائران تیراندازی کرد. در این حادثه تلخ تروریستی 13 نفر به شهادت رسیدند و 30 نفر هم مجروح شدند. شخص تروریست نیز پس از مجروح شدن دستگیر شد.

پیام‌های تسلیت مقام‌های رسمی چه بود؟

 ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در پیامی با تسلیت شهادت و زخمی شدن جمعی از زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام تاکید کرد: این شرارت، قطعا بی‌پاسخ نخواهد ماند و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با شناسایی عقبه‌های این جنایت کور، به آمران و طراحان آن پاسخ پشیمان‌کننده و عبرت‌آموزی خواهند داد. محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه‌قضائیه نیز بر شناسایی عاملان حمله تروریستی حرم شاهچراغ‌(ع) تاکید کرد.

محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی تاکید کرد این فاجعه دلخراش اتمام حجتی است با همه کسانی که در هفته‌های گذشته با ایجاد ناآرامی، زمینه را برای توطئه‌های دشمن فراهم کردند.  احمد وحیدی، وزیر کشور نیز نسبت به ادامه ناآرامی‌های اخیر در کشور هشدار داد و گفت: این جریان اغتشاشات که روزهای گذشته موجب اذیت مردم شد در شکل‌های دیگر توسط دشمن در حال رفتن به مسیرهای خطرناکی است. 

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز در توییتی با انتشار تصویری از آرتین، کودکی که خانواده خود را در حادثه تروریستی شیراز از دست داد، نوشت: برای ساختن آینده آرتین‌ها، یک ایران متحد خواهد بود. محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در پیامی نوشت: حامیان این عملیات کثیف و گروه‌های تکفیری پشت صحنه این جنایت هولناک باید بدانند که قطعا پاسخی محکم و کوبنده در انتظار آنان خواهد بود و قلب مردم و شیعیان عزیز بیش از پیش با مکتب اهل بیت(ع) گره خواهد خورد.  روز گذشته نیز محمدجواد حاج علی‌اکبری، خطیب نماز جمعه تهران، در خطبه‌های نماز جمعه با تسلیت شهادت تعدادی از هموطنان‌مان در حادثه تروریستی رخ داده در شاهچراغ شیراز با بیان اینکه به لطف الهی انتقام این خون‌های پاک از مسببین اصلی این حوادث یعنی استکبار جهانی گرفته خواهد شد، گفت: وقتی با امنیت کشور بازی می‌شود، این اتفاقات رخ می‌دهد و کسی نمی‌تواند با امنیت کشور بازی کند.

در واکنشی دیگر سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی پیامی با تسلیت حادثه تروریستی شیراز تاکید کرد: طراحان، عاملان داخلی و خارجی جنایت شیراز به سزای اعمالشان می‌رسند. تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم با انتشار یادداشت‌هایی جداگانه در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی، حادثه تروریستی حرم حضرت احمد بن‌موسی‌(شاهچراغ) را محکوم کردند. خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با تسلیت حادثه تروریستی هولناک و اندوه‌بار حرم مطهر احمد بن موسی‌(ع) و شهادت زائران بی‌گناه این مضجع شریف، بار دیگر بر ماهیت غیر انسانی و ضد اسلامی دشمنان این سرزمین تاکید کردند.

روسای جمهور و مقامات سابق چه گفتند؟

روز پنج‌شنبه چهره‌هایی چون حسن روحانی، محمد خاتمی و محمد‌جواد ظریف در پیام‌هایی خواستار نفی خشونت و گفت‌وگو و تلاش برای جلوگیری از تشدید اختلافات شدند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران در پیامی با محکومیت اقدام تروریستی در حرم حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) و همدردی با خانواده شهدا و مجروحان، تاکید کرد: این جنایت نباید سبب شکاف در ملت ایران و تشدید اختلافات دشمن‌خواسته شود.

به گزارش «ایسنا» او در بخشی از این پیام با بیان اینکه هدف از این قبیل اقدامات غیرانسانی، تهدید امنیت و آرامش مردم است، نوشت: امنیت ملی اما صرفا با توسل به ابزار نظامی و انتظامی حاصل نمی‌شود؛ همه اقشار و آحاد ملت در تامین و تضمین امنیت مسوول و موثرند؛ امنیتی که باید ضامن حفظ حیات، تامین معیشت و تضمین آزادی‌ها و حقوق اساسی مردم هم باشد. روحانی همچنین افزود: تک تک مردم ایران از هر نوع خشونت نفرت دارند و ما می‌توانیم با گفت‌وگو درون ایران اسلامی مشکلات خود را حل کنیم. وی تصریح کرد: افراطی‌گری نتیجه‌ای جز خشونت به بار نمی‌آورد و تشدید خشونت، انسجام و امنیت ملی را به خطر می‌افکند.

علی لاریجانی رئیس سابق مجلس هم در پیامی حادثه تروریستی در حرم امامزاده شاهچراغ‌(ع) را محکوم کرد. به گزارش «ایسنا»، سید محمد خاتمی نیز در بیانیه‌ای با نفی خشونت تاکید کرد که تقاضای زندگی خوب، امن و عادلانه از سوی مردم، تقاضای طبیعی است و اگر ببینند شرایط این زندگی فراهم نیست، حق دارند انتقاد و حتی اعتراض کنند. وی افزود: حکومت‌ها با شنیدن صدای انتقاد و اعتراض زمینه را برای فراهم آوردن رضایت مادی و معنوی مردم فراهم آورند. خاتمی همچنین تاکید کرد: در همه حال انتقاد و اعتراض باید متوجه نفی خشونت هم باشد و نباید خود به خشونت آلوده شود.

محمد‌جواد ظریف نیز در پیامی در صفحه اینستاگرام خود با بیان اینکه امروز خانواده‌های بسیاری سوگوار قربانیان بی‌گناه خشونت بزدلانه تروریستی در بارگاه شاهچراغ شیراز و جان‌باختگان خشونت‌های هفته‌های اخیر از تهران تا زاهدان و از مشهد تا کردستان‌اند نوشت: همه کسانی که دل در گرو این آب و خاک و این مردم دارند نگران فراگیری خشونت و نفرت و فراموشی گفت‌وگو و شفقت، همراه با آتش‌افروزی بدخواهان این مردم و این سرزمین‌اند. او همچنین ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده گفت‌وگو ادامه یابد.  آذری‌جهرمی، وزیر سابق ارتباطات نیز در کانال تلگرامی خود در واکنش به حادثه تروریستی شاهچراغ تاکید کرد که خشونت راه رسیدن به آرامش و صلح نیست.

بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه درباره ناآرامی‌های اخیر

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان