سازمان برنامه یارانه ارزی را مستقیم پرداخت کند

طرح جدید داروسازان برای فرار از ورشکستگی

شماره روزنامه: ۵۵۸۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۸/۱۲ ...

فشار اقتصادی بر این واحدها، همزمان با بحران دارویی در کشور رقم خورد. بحرانی که با واردات 50 تن از هند، قرار شد حل شود. اما این توزیع که تنها تامین‌کننده نیاز دارویی یک هفته کشور است، هنوز انجام نشده است. داروخانه‌های کشور به دلیل انباشت مطالبات خود از سازمان تامین اجتماعی که به سه ماه رسید، در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند و وضعیت خود را به سازمان اعلام کردند. مقرر شده بود در صورت عدم پرداخت، آنها از پذیرش نسخ مرتبط با بیمه تامین اجتماعی اجتناب کنند تا بار بدهی تازه‌ای اضافه نشود. شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی، اعلام کرد که این سازمان، مطالبات داروخانه‌ها را طبق قرار پرداخت می‌کند. این قرار چنان بوده که افزایش قیمت دارو و اجرای طرح دارویار، فشار مضاعفی به داروخانه‌ها وارد کرده و طلب آنها را به سه ماه رسانده است.

رقمی میان 5 تا 6 هزار میلیارد تومان. در شرایطی که داروخانه‌ها اعلام کردند در وضعیت ورشکستگی قرار گرفته‌اند و دیگر نسخ سازمان تامین اجتماعی را نخواهند پذیرفت، هفته گذشته سه هزار میلیارد تومان از این طلب پرداخت شد، اما همچنان عمده طلب باقی ماند. دکتر فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: روز چهارشنبه، اعلام شد که دستور پرداخت شهریورماه صادر شده است. در صورت وصول این رقم، طلب مهرماه باقی می‌ماند. مشکل داروخانه‌ها از زمانی حاد شد که پرداخت یارانه‌های ارزی دارو نیز بر وظایف قبلی سازمان تامین اجتماعی اضافه شد. از تیرماه 1401 با اجرای طرح دارویار، دولت خود را موظف به پرداخت مابه‌التفاوت قیمت داروها با ارز شناور کرد.

این پرداخت در مرحله نخست توسط داروخانه با خرید دارو از شرکت‌های دارویی انجام شده و در مرحله بعد، زمانی که نسخ دارویی به تایید بیمه‌ها رسید به داروخانه‌ها پرداخت می‌شود. این موضوع طلب داروخانه‌ها از سازمان تامین اجتماعی را نسبت به سال قبل دو برابر افزایش داده است. اکنون آنها پیشنهاد داده‌اند که به‌طور مستقیم با سازمان برنامه‌وبودجه وارد معامله شده و یارانه ارزی به صورت مستقیم به حساب داروخانه‌ها واریز شود. به گفته دکتر فاطمی، پیش‌تر این پیشنهاد از سوی سازمان برنامه و بودجه ارائه شده بود. نیمی از طلب داروخانه‌ها مربوط به مطالبات یارانه ارزی است که در شرایطی که بیمه‌ها به موقع پرداخت نمی‌کنند، می‌تواند کمک مضاعفی به داروخانه‌ها باشد. سازمان برنامه اعلام کرده در صورت تمایل داروخانه‌ها می‌توانند ‌سازو‌کاری را طراحی کنند تا به‌طور مستقیم سهم ارزی به حساب آنها واریز شود.

دکتر فاطمی می‌گوید: «تنها شرط سازمان برنامه و بودجه آن است که نسخ بیمه توسط سازمان تامین اجتماعی تایید شده و پس از آن به سازمان برنامه برای پرداخت ارائه شود.‌» این اتفاقی است که در مورد بیمه سلامت افتاده و بدون زمان‌سوزی و ظرف یک هفته اسناد را بررسی و پرداخت می‌کند. به دلیل کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها در آستانه فصل سرما و شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا، محموله‌ای 50 تنی از هند وارد شد که قرار بود از شنبه گذشته در داروخانه‌ها توزیع شود. این اتفاق هنوز نیفتاده است و بیماران دست خالی باز‌می‌گردند. در نهایت بخشی از داروهای وارداتی قرار شد روز گذشته در استان‌های تهران و البرز با اولویت داروخانه‌های دولتی و بیمارستان‌ها توزیع شود. دکتر فاطمی می‌گوید: «حجم داروی وارداتی، از نظر عددی ممکن است چشمگیر باشد، اما این میزان کمتر از یک هفته نیاز دارویی کشور است که باید بین 14 هزار داروخانه خصوصی در سطح کشور توزیع شود. در نتیجه عدد قابل ملاحظه‌ای نیست.» به گفته او، گذشته از 7 قلم شربت آنتی‌بیوتیک که از هند وارد شده است، در کشور با کمبود شربت استامینوفن، سرماخوردگی، سرفه و شیاف معمولی برای تب مواجه هستیم که باید برای آنها فکری کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان