بانک مرکزی شعب ۴ بانک را برای تهیه ارز توافقی معرفی کرد

لوکیشن رسمی خرید دلار

شماره روزنامه: ۵۵۸۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۸/۱۶ ...

p06 copy

پس از ارائه بسته سه‌وجهی بانک مرکزی که از ابتدای هفته عملیاتی شد و در نظر داشت التهابات ارزی را کنترل کند، حال بانک مرکزی در یک بخشنامه، علاوه‌بر معرفی شرایط خرید اسکناس، شعب اصلی بانک‌ها را معرفی کرده است. بانک مرکزی نشانی شعب این بانک‌ها را در یک فایل پی‌دی‌اف ارائه کرده است.

روز گذشته، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای ترتیبات تامین تقاضای ارز را به صورت اسکناس به بانک‌های ملی، تجارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ملت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و صادرات ابلاغ کرد. این اقدام بانک مرکزی پس از التهابات اخیر در بازار ارز و نوسان در قیمت اسکناس‌های خارجی صورت گرفته است. بانک مرکزی در این بخشنامه اعلام کرده فروش اسکناس به متقاضیان حداکثر به میزان 2000 یورو یا معادل آن به دلار با نرخ توافقی انجام خواهد شد. بر این اساس فروش ارز با نرخ توافقی از تاریخ پانزدهم آبان تا اطلاع ثانوی و صرفا با ارائه کارت ملی امکان‌پذیر خواهد بود.

 همچنین بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد حجم عرضه ارز در سامانه نیما در روز شنبه 14 آبان سه‌برابر میزان تقاضا بود و دو‌سوم ارزهای عرضه‌شده مشتری نداشت. بر این اساس، مجموع عرضه ارز در سامانه نیما در روز شنبه 14 آبان معادل یک‌میلیارد و 74میلیون دلار و مجموع ارز معامله‌شده در این سامانه معادل 358میلیون دلار بوده است. این تاکتیک بازارساز به دنبال جهش نرخ ارز در ابتدای هفته جاری بوده است و سیاستگذار امیدوار است در روزهای آینده از التهاب بازار کاسته شود.

اعلام شرایط خرید ارز توافقی

بانک مرکزی در راستای کاهش التهابات بازار ارز، در بخشنامه‌ای به چهار بانک ملی، تجارت، ملت و صادرات، ترتیبات تامین تقاضای ارز به‌صورت اسکناس را ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه که جهت اجرا به این چهار بانک ابلاغ شده است، فروش ارز به‌صورت اسکناس به متقاضیان حداکثر به مبلغ 2000یورو یا معادل آن به دلار و به نرخ اعلامی توسط اداره صادرات این بانک خواهد بود. در این بخشنامه آمده است که فروش ارز به‌صورت اسکناس در سرفصل خدماتی سایر صرفا به اشخاص حقیقی بالای 18 سال امکان‌پذیر است.

این بخشنامه درخصوص محل تامین ارز نیز اعلام کرده تامین ارز از محل منابع داخلی آن بانک، بازار متشکل معاملات ارزی و اسکناس خریداری‌شده بابت ارز حاصل از صادرات مجاز خواهد بود. البته بانک مرکزی در تبصره‌ای اعلام کرده درصورت نیاز، تامین ارز مربوطه توسط بانک مرکزی نیز انجام خواهد شد. البته در این ارتباط بانک‌ها باید هماهنگی لازم را با اداره صادرات بانک مرکزی به ‌عمل آورند.

در این بخشنامه آمده است فروش ارز از تاریخ 15 آبان 1401 تا اطلاع ثانوی با ارائه کارت ملی متقاضی امکان‌پذیر بوده و همچنین شناسایی مشتری باید برحسب ضوابط ابلاغی این بانک صورت گیرد و علاوه بر ضوابط مذکور، فروش ارز صرفا از طریق پرداخت معادل ریالی با کارت بانکی به نام متقاضی و استعلام شماره تلفن همراه به نام متقاضی از سامانه شاهکار امکان‌پذیر است.

بانک‌های ذکرشده در این بخشنامه مکلف هستند قبل از فروش ارز، نسبت به ثبت مشخصات متقاضی (شماره ملی) در «سامانه نظارت ارز (سنا)» تحت عنوان «سرفصل خدماتی‌- سایر» (کد سرفصل 24) اقدام کرده و پس از اخذ تاییدیه از سامانه سنا، نسبت به فروش ارز به متقاضی اقدام کنند. بانک مرکزی تاکید کرده ارز در بانک‌های مورد اشاره با نرخ توافقی از ساعت 10 صبح تا 15:30 به متقاضیان عرضه می‌شود. در پایان این بخشنامه نیز شعب منتخب عرضه ارز توافقی بانک‌های ملی، صادرات، ملت و تجارت به‌تفکیک نام، کد و نشانی شعبه آورده شده است.

عرضه ارز 3 برابر تقاضا در سامانه نیما

بانک مرکزی در یک خبر نیز آخرین شرایط عرضه دلار را به تصویر کشیده است. به گزارش بانک مرکزی، حجم عرضه ارز در سامانه نیما در روز شنبه 14 آبان سه برابر میزان تقاضا بود و دوسوم ارزهای عرضه‌شده مشتری نداشت. بر این اساس از مجموع یک‌میلیارد و 74میلیون دلار ارز عرضه‌شده در سامانه نیما، تنها 358میلیون دلار تقاضا برای ارز وجود داشت و معامله شد. به این ترتیب، مجموع عرضه ارز در سامانه نیما (حواله) در روز شنبه 14 آبان، معادل یک‌میلیارد و 74‌میلیون دلار و مجموع ارز معامله‌شده در این سامانه معادل 358میلیون دلار بوده است. همچنین مجموع معاملات در سامانه نیما در روز پنجشنبه 12 آبان معادل 60میلیون یورو بود. همچنین در بازار متشکل ارزی (اسکناس) در روز شنبه 14 آبان، 03/ 20میلیون دلار با میانگین نرخ 34هزار و 135تومان و 799هزار و 100یورو با میانگین نرخ 34هزار و 273تومان به صورت توافقی معامله انجام شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان