مهربانی پیش‌شرط آرامش

مهربانی به معنای انجام اعمال خوب و نیک در حق دیگران بدون انتظار به دست آوردن منفعت شخصی است. افراد مهربان علاوه بر اینکه به دیگران احترام می‌گذارند، قلبا به آنها علاقه‌مند هم هستند.

مهربانی پیش‌شرط آرامش

اعظم حاجی یوسفی - بنیانگذار خیریه کود‌کان نیکوکار موعود‌ ایرانیان

 

تحریریه زندگی آنلاین : مهربانی به معنای انجام اعمال خوب و نیک در حق دیگران بدون انتظار به دست آوردن منفعت شخصی است. افراد مهربان علاوه بر اینکه به دیگران احترام می‌گذارند، قلبا به آنها علاقه‌مند هم هستند. مهربان‌ها همانقدر که از کمک کردن به خویشاوندان و دوستان‌شان خوشحال می‌شوند، از کمک کردن به افراد کاملا غریبه هم شاد می‌گردند، بنابراین مهربان باشیم و با عمل مهربانانه خویش کودک را نیز ترغیب کنیم. یادگیری مهارت مهربانی تاثیرات مهمی بر  زندگی شخصی و آینده کودکان خواهد گذاشت.

 بیشتربخوانید:

ضرورت آموزش مهربانی و صلح دوستی در کودکان

 

مهربانی با خویشاوندان و دوستان

برای تبریک تولد یک کارت هدیه با دستان خودتان درست کنید و کودک‌تان را هم با خود همراه سازید و سپس آن را به یکی از دوستان و اطرافیان‌تان بدهید، حتی می‌توانید از دیگران هم بخواهید که آن را به رسم یادگاری امضا کنند. در واقع جشن گرفتن و تبریک گفتن به دوستان و اطرافیانی که دوست‌شان داریم، یک نوع نعمت است. دادن یک کارت هدیه به کسی که تولدش است، نه چندان هزینه‌بردار می‌باشد و نه کاری زمان‌بر، اما نشان می‌دهد که شما به روز تولد او چقدر اهمیت داده‌اید. در واقع این کارت فرصتی را فراهم می‌سازد تا به ما یادآوری کند دوستی‌ها همچنان ادامه دارد و ما هنوز خیلی چیزها را می‌توانیم با هم قسمت کنیم و شکرگزار بسیاری از ارزش‌ها باشیم. من هیچ کاری را به اندازه انتخاب یک کارت تبریک دست‌ساز برای تولد دوستان، دوست ندارم. سعی می‌کنم کارتی را انتخاب کنم که بهترین جمله‌بندی‌ها را داشته باشد، پر از احساس باشد و این امید را دارم که دوستم نیز آن را دوست بدارد و با این کار من ،روزش روشن‌تر و زیباتر شود. در نظر بگیرید که مهربانی به دیگران زحمت زیادی ندارد و محبت کردن روش‌های مختلفی دارد که با کمی توجه به اطراف می‌توانید به آنها دست یابید. مطمئن باشید مهربانی نه تنها بر سلامت شما تاثیر می‌گذارد، بلکه بر تقویت سلامت افرادی که با آنها در ارتباط هستید هم کمک می‌کند.

من برای دوستی که همیشه در تقویمش برای من وقت و جایی دارد، ارزش بسیاری قائلم، ولی حتی دوستی را هم که به خاطر من درگیر تقویم نمی‌شود، گرامی می‌دارم. (رابرت برالت)

 بیشتربخوانید:

گام به گام با مهربانی

مهربانی با غریبه‌ها

با مهربانی زندگی خود را متحول کنید، چون زمانی که انسان باعث آزار کسی شود، در حقیقت باعث آزار خود شده و زمانی که کاری جهت حمایت از دیگری انجام می‌دهد، در حقیقت از خودش حمایت کرده است. پس شروع کنید. هنگام استفاده از مترو یا وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس جای خود را به سالمندان و افراد ناتوان بدهید یا اینکه شجاعت به خرج دهید و از کسی دعوت کنید تا یک آخر هفته را با او سپری کنید؛ کسی که معمولا زیاد با او وقت نمی‌گذرانید. از محدوده آرامش و امن خود بیرون بیایید، البته این کار شهامت می‌خواهد و ممکن است این سوالات در ذهن شما ایجاد شود که اگر تماس بگیرم چه خواهد شد؟ و اگر نه بگوید چه؟ اگر نخواهد و قبول نکند چه؟ یا اینکه اگر مرا احمق بپندارد چه می‌شود؟ این مسایل را کنار بگذارید. شما کار خود را انجام دهید و از او دعوت کنید. شاید شما بتوانید برای هم دوستان جدید و خوبی بشوید. اگر ارتباط برقرار کنید، امکان دارد دوستی و رابطه شما سالیان سال ادامه یابد. باید گاهی دل را به دریا بزنید.

شادابی و نشاط دوستی‌ها بستگی به پذیرفتن تفاوت‌ها و احترام گذاشتن به آنها دارد، نه اینکه  فقط در پی لذت بردن از شباهت‌ها باشید. (جیمز فردریکز)

 

مهربانی در محیط و جامعه

سعی کنید با محیط پیرامون و در جامعه مهربان باشید. اصلا به نژادها، اقلیت‌ها، ادیان و ملیت‌های مختلف بی‌احترامی نکنید. شما می‌توانید کتاب‌های قدیمی خود را به یک کتابخانه اهدا کنید. این امکان وجود دارد که کتاب قدیمی شما، کتاب مورد علاقه یکی دیگر هم باشد. شما با این کار او را از هر نژاد، اقلیت و دینی که باشد، به خواسته‌اش رسانده‌اید. یک کتاب در وهله اول، مجموعه‌ای از چند صفحه است که از اطلاعات، دانش و داستان پر شده، اما در میان خطوط آن فرصت‌های بی‌پایان فراوان و آرزوها و رویاهای بسیاری از خوانندگان ناشناخته آن نهفته است. یک کتاب خوب می‌تواند بزرگ‌ترین الهام‌بخش فرد برای تغییر در زندگی‌اش باشد و تغییرات اساسی دنیا از همین اتفاقات کوچک در افراد شروع می‌شود.

بیایید به ذهن بسپاریم که یک کتاب، یک مداد، یک کودک و یک معلم می‌توانند دنیایی را عوض کنند. (مالالا یوسافزی)

 

مهربانی با خود

برای خودتان فرصتی ایجاد کنید تا طعم و لذت بودن در جایی را که مورد علاقه‌تان هست و دوستش دارید، تجربه کنید. سپس تمام حواس‌تان متمرکز لذت‌ها شود و آنها را تجربه ‌کنید. فرقی نمی‌کند آنجا کجا باشد. ممکن است در پارکی پیاده‌روی کنید یا به یک کتابفروشی بروید یا بسیاری از جاهای دیگری را که دوست داشته باشید. مهم این است که بتوانید به جایی بروید که در آنجا خوشحالید و می‌توانید با آرامش تجدید قوا کنید. ما انسان‌ها هر روز از یک کار فارغ نشده، بلافاصله سراغ کار بعدی می‌رویم و دائما در حال جنگ و تلاش بی‌وقفه‌ایم. ما بیشتر لحظه‌های ناب زندگی‌مان را جهت برنامه‌ریزی برای آینده از دست می‌دهیم، در حالی که ثانیه‌ها با شتاب در حال گذرند و ما حتی به اندازه لحظه‌ای به خودمان فرصت لذت بردن از چیزهایی را که دوستش داریم، نمی‌دهیم.

بعد از یک ماه کار سخت بالاخره تصمیم گرفتم به جایی که دوست دارم بروم؛ ساحل. با هر قدمی که روی شن‌ها برمی‌داشتم، زندگی را احساس می‌کردم و انرژی بسیاری به تک‌تک سلول‌های بدنم و روحم باز می‌گشت. نگرانی‌ها و تشویش‌ها باعث نمی‌شوند که فردایی بدون سختی و دردسر داشته باشیم، بلکه انرژی شما را از شما می‌گیرند. (کوری تن بوم)

 

مهربانی با دیگران

 تعدادی ساندویچ تهیه کنید و از خانه بیرون بزنید و در مسیر به هر کسی که به نظرتان می‌رسد بی‌سرپناه و بی‌بضاعت هست، ساندویچ تعارف کنید. این کار مثل یک بازی دومینو می‌باشد که شما، آن را شروع کرده‌اید و مطمئن باشید تاثیر مهربانی‌تان را به زودی می‌بینید. افرادی که بی‌سرپناه هستند دیده نشدن، فراموش شدن و مورد غفلت قرار گرفتن را هر روز تجربه می‌کنند. همه ما انسانیم هر کدام با هر پیشینه‌ای که داریم، با امیدها و آرزوهای‌مان، با رویاها و تمام چیزهایی که منحصر به خودمان است. ما انسانیم و حق انتخاب داریم. بیایید شکل انتخاب‌مان را بهتر کنیم. سرمان را پایین نگیریم و تظاهر نکنیم که آنها را نمی‌بینیم، حتی به اندازه یک ارتباط کوچک، اما معنادار قدم برداریم. داشتن روابط انسانی سالم گاهی حتی از کمک مالی که به آن‌ها می‌کنید، بیشتر خوشحال‌شان می‌کند. یک ساندویچ فقط یک وعده غذایی‌شان را تامین می‌کند، اما به آنها نشان می‌دهد که فراموش نشده‌اند، از یاد نرفته‌اند و هنوز دیده می‌شوند.

اگر نمی‌توانید صد نفر گرسنه را سیر کنید، فقط یک نفر را سیر کنید. (مادر ترزا)

ادامه دارد...

لطفا بعد از مطالعه هر مقاله در برگه‌ای مهربانی‌هایی را که طی یک ماه به همراه کودک‌تان انجام می‌دهید، یادداشت و برای ما ارسال نمایید (واتس‌آپ 09391287850) و به قید قرعه جایزه بگیرید.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان