با جذاب‌ترین معابد در هندوستان آشنا شوید

هند به عنوان کشور معابد شناخته می‌شود و طیف گسترده‌ای از معبدها را می‌توان در این کشور مشاهده کرد. برخی از این معابد بسیار مشهور و طلاکاری شده هستند و برخی دیگر نیز ظاهری متواضعانه و کوچک دارند. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی جذاب‌ترین معابد هند بپردازیم.

با جذاب‌ترین معابد در هندوستان آشنا شوید

هند به عنوان کشور معابد شناخته می‌شود و طیف گسترده‌ای از معبدها را می‌توان در این کشور مشاهده کرد. برخی از این معابد بسیار مشهور و طلاکاری شده هستند و برخی دیگر نیز ظاهری متواضعانه و کوچک دارند. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی جذاب‌ترین معابد هند بپردازیم.

10. معبد راماناتاسوامی

Ramanathaswamy Temple

Ramanathaswamy Temple

معبد رامانانتاسوامی (Ramanathaswamy Temple) به خدای شیوا تعلق دارد و در جزیره رامسواوارم (Rameswaram Island) در ایالت تامیل نادو (Tamil Nadu) قرار گرفته است. این معبد به عنوان یکی از چهار مقصد زیارتی Char Dham شناخته می‌شود و باور بر این است که هر کسی از هر چهار معبد بازدید کند، تمام گناهان گذشته‌اش پاک خواهد شد.

در پیرامون معبد بسیار بزرگ «راماناتاسوامی» دیوارهای مرتفعی دیده می‌شود که بر روی آن‌ها نیز چندین برج قرار دارد. در داخل این معبد نیز 22 چاه آب مقدس وجود دارد و طولانی‌ترین راهرو در تمام معابد هندو در سراسر هندوستان در این معبد به چشم می‌خورد. هندوها قبل از ورود به معبد باید در آب‎های این چاه‌های مقدس غسل کنند.

9. معبد ماهابودی

Mahabodhi Temple

Mahabodhi Temple

معبد ماهابودی (Mahabodhi Temple) مکان بسیار مهم و مقدسی برای بودایی‌ها به شمار می‌رود که در بودگایا (Bodhgaya) قرار دارد. باور بر این است که این معبد در مکانی ساخته شده که در آن، سیدارتا گوتاما بودا به روشنگری رسیده است. همین نیز باعث شده تا این منطقه و معبد در بین بوداییان از قداست بسیار زیادی برخوردار باشد.

این معبد در اواخر دوره گوپتا ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های آجری در شرق هندوستان به شمار می‌رود و در درون آن نیز مجسمه نشسته‌ای از بودا به اندازه‌ای بسیار بزرگ و طلاکاری شده به چشم می‌خورد. گفته می‌شود که در این معبد، نهال‌هایی از درخت اولیه بودی (Bodhi Tree) وجود دارد، درخت انجیری که بودا در زیر آن به روشنگری دست پیدا کرد.

8. معبد راناکپور

Ranakpur Temple

Ranakpur Temple

معبد راناکپور (Ranakpur Temple) یکی از بزرگترین و مهم‌ترین معابد آیین جین به شمار می‌رود که از سنگ مرمر روشن در ساخت آن استفاده شده و 29 سالن و 80 گنبد دارد. در این معبد خارق‌العاده همچنین 1444 ستون مرمرین نیز به چشم می‌خورد که همگی آن‌ها به طور منحصربه‌فردی کنده‌کاری شده‌اند به طوریکه هیچ کدام شبیه به دیگری نیستند.

رنگ ستون‌های معبد «راناکپور» نیز بسته به نور خورشید و زاویه تابش آن از طلایی به آبی روشن تغییر پیدا می‌کنند. کنده‌کاری نفیس و پیچیده این ستون‌ها که شامل گل و نقوش هندسی هستند، باعث جذاب‌تر شدن این بنا شده‌اند. موقعیت مکانی معبد نیز در روستایی به همین نام و در دره‌ای سرسبز، زیبایی‌های آن را دو چندان نیز کرده است.

7. معبد آکشاردام

Akshardham Temple

Akshardham Temple

معبد آکشاردام (Akshardham Temple) در سال 2005 میلادی ساخته شده و در مقایسه با دیگر معابد برجسته هندوستان، تقریبا جدید محسوب می‌شود. این معبد در حومه شرقی شهر دهلی نو قرار دارد و بزرگترین معبد هندو در سراسر جهان به شمار می‌رود که در ساخت آن از تکنیک‌های باستانی استفاده شده است.

از دور که به تماشای معبد «آرکشاردام» می‌نشیند، بنایی مرتفع را مشاهده می‌کنید که مشرف به مجموعه ساختمان‌های اطراف خودش قرار دارد و تماشایی و خیره‌کننده به نظر می‌رسد. در کنار این معبد نیز رودخانه یومونا (Yamuna River) جاری است که جذابیت این مکان را برای گردشگران دو چندان می‌کند.

6. معبد کایلاسا

Kailasa Temple

Kailasa Temple

معبد کایلاسا (Kailasa Temple) در الورا (Ellora) واقع شده و واقعا یکی از شگفت‌انگیزترین سازه‌های باستانی دست بشر به شمار می‌رود که در سال 760 پس از میلاد توسط شاه کریشنای اول و درون سنگ بسیار بزرگی و با استفاده از کنده‌کاری‌های دستی با چکش ساخته شده است. همین نیز سبب شده تا هر بازدیدکننده‌ای از تماشای این معبد حیرت‌زده شود.

بخش داخلی معبد «کایلاسا» پر از طرح‌ها و نقش برجسته‌های پیچیده و ستون‌هایی تراشیده از سنگ‌های بزرگ است. این معبد تنها یکی از 34 غار ساخته بشر در این منطقه به شمار می‌رود که شامل 12 معبد بودایی، 17 معبد هندو و 5 معبد جین است.

5. معبد لوتوس

Lotus Temple

Lotus Temple

معبد لوتوس یا نیلوفر آبی (Lotus Temple) در شهر دهلی نو قرار دارد که از آن به عنوان معبد مشرق الاذکار فرقه بهایی نیز یاد می‌شود. این معبد در سال 1986 میلادی ساخته شده و ظاهری جالب‌توجه و برجسته دارد که به شکل گل نیلوفر آبی است. از آنجا که فرقه بهاییت به یگانگی خدا، یگانگی ادیان و یگانگی بشریت اعتقاد دارد، تمام افراد از مذاهب و ادیان مختلف در اینجا اجازه ورود دارند.

معبد لوتوس به عنوان یک سازه ساختمانی و از لحاظ معماری بسیار برجسته و خیره‌کننده به نظر می‌رسد که توسط طراح ایرانی فریبرز صهبا طراح شده و شامل 27 گلبرگ مرمرین است که ظاهری به شکل گل نیلوفر را به این معبد داده است.

4. معابد خاجوراهو

 Khajuraho Temples

Khajuraho Temples

مجموعه معبدهای خاجوراهو (Khajuraho Temples) با مجسمه‌هایی صریح و عجیب از انسان‌ها و عشق میان آن‌ها تزیین شده‌اند که ممکن است باب میل هر بازدیدکننده‌ای نباشند. در هر صورت، این معابد خیره‌کننده و تماشایی هستند و در بین سال‌های 900 تا 1130 میلادی توسط سلسله چاندلا ساخته شده‌اند و در مادیا پرادش قرار گرفته‌اند.

باور بر این است که بیش از 85 معبد در این منطقه وجود داشته‌اند اما امروزه تنها 25 عدد از آن‌ها باقی مانده‌اند. در حال حاضر علت وجود این مجسمه‌ها و کنده‌کاری‌های تحریک‌آمیز در این معابد هندو و جین چیست اما آن‌ها دارای جزییات بسیار ریزی هستند.

3. معبد ویروپاکشا

Virupaksha Temple

Virupaksha Temple

معبد ویروپاکشا (Virupaksha Temple) در کنار رودخانه تونگابادرا (Tungabadra River) قرار گرفته و قدیمی‌ترین معبد فعال در کشور هندوستان محسوب می‌شود. این معبد زمانی بخشی از شهر سلطنتی ویجایاناگار بوده و از قرن هفتم میلادی به کار خود همچنان ادامه می‌دهد. با اینکه این معبد تا به امروز تقریبا دست نخورده باقی مانده اما خود شهر تقریبا به ویرانه تبدیل شده است.

مجموعه باستانی معبد ویروپاکشا شامل سه برج است که به خدای شیوا اختصاص داده شده‌اند، خدایی که به نام ویروپاکشا نیز شهرت دارد. به هنگام بازدید خود از معبد ویروپاکشا حتما از فیل حاضر در این مکان نیز دیدن کنید. هر روز صبح، مراسم شستشوی این فیل نیز برگزار می‌شود که تماشای آن می‌تواند جالب‌توجه باشد.

2. معبد میناکشی امان

Meenakshi Amman Temple

Meenakshi Amman Temple

بسیاری از معابد مهم و برجسته هندوستان رنگ و لعاب بسیار زیادی ندارند اما معبد میناکشی امان (Meenakshi Amman Temple) این گونه نیست و در آن طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها به چشم می‌خورند. این معبد در تامیل نادو و در سواحل رودخانه ویگای (Vaigai River) قرار دارد و 14 برج در آن به چشم می‌خورد که همگی آن‌ها با 33000 مجسمه رنگارنگ تزیین شده‌اند.

در این مکان، از قرن ششم قبل از میلاد معبدهایی وجود داشته اما سازه‌های اصلی موجود در این مکان در قرن چهاردهم میلادی توسط ژنرال مالک کافور تخریب شدند چراکه او تلاش داشت تا مردم این منطقه به اسلام روی بیاورند. با این حال، در سال 1559 میلادی بار دیگر این معابد ساخته شدند.

1. معبد طلایی

Golden Temple

Golden Temple

معبد طلایی (Golden Temple) در میانه دریاچه‌ای کوچک و مقدس قرار گرفته و مقدس‌ترین معبد در میان تمام معابد آیین سیک به شمار می‌رود. پنل‌های طلا کاری شده بیشتر نمای بیرونی و گنبد این معبد را پوشانده‌اند و همین نیز سبب شده تا به عنوان معبد طلایی شهرت پیدا کند. این معبد در شهر آرمیستار (Amritsar) پنجاب قرار دارد و داستانی خارق‌العاده پشت آن است.

بنابر گفته‌ها، بودا اوقاتی را در این مکان سپری کرده و سپس دو هزار سال بعد، گورو ناناک که موسس آیین سیک است، در نهایت در اینجا در کنار دریاچه زندگی کرده است. همین نیز سبب شده تا پیروان آیین سیک معبدی را در این مکان بنا کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان