سیستم کنترل پایداری الکترونیک (Electronic Stability Control)

سیستم کنترل پایداری، یک سیستم پیشرفته کامپیوتری در خودروست که از طریق تشخیص و کاهش هرزگردی چرخ ها، کنترل و پایداری اتومبیل را افزایش می دهد

سیستم کنترل الکترونیک پایداری (ESC) که با نام‌های دیگری مثل ESP یا Asp در خودروهای مختلف نیز شناخته می‌شود، از جدیدترین دستاوردهای ایمنی خودروست که با تلفیقی از سیستم ABS و توزیع نیروی ترمز و محاسبات رایانه‌ای، کنترل خودرو در مقابل سُر خوردن در شرایط لغزندگی یا بارندگی با را بر عهده می‌گیرد و باعث می‌شود که در شرایط خطر، خودرو بتواند به کمک راننده بیاید و وی را از خطر چپ شدن یا خارج شدن از جاده نجات دهد. تا حدود دو تا سه سال آینده، نصب این سیستم پیشرفته در تمام خودروهای تولید آمریکا و اروپا الزامی‌خواهد بود؛ چرا که تحقیقات نشان می‌دهد که ESC قادر است از بسیاری تصادفات منجر به فوت جلوگیری کند. ESC مهم‌ترین فن‌آوری حفظ جان انسان‌ها پس از کمربند ایمنی، ABS و ایربگ به حساب می‌آید.

متاسفانه هیچ خودروی تولید داخل کشورمان(یعنی دقیقا صفر درصد)، مجهز به ESC نیست و فقط در بعضی خودروهای وارداتی می‌توان آن را یافت. ضمن آنکه ESC برای خودروهای شاسی بلند اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که خودروهای شاسی بلند اصولا ایمنی کمتری از سواری‌ها دارند و جالب این است که هر روز در خیابان‌ها بیشتر به چشم می‌خورند! این نشان می‌دهد که مردم ما بیش از آنکه به سلامتشان فکر کنند، به جلوه خودرویشان اهمیت می‌دهند. سایر سیستم‌های ایمنی خودرو که در اینجا صحبت از آن‌ها به میان نیامده و تعدادی از آن‌ها در کشورهای مختلف جزو استانداردها هستند، عبارتند از سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم هشدار فاصله دنده عقب و جلو، سیستم‌های هشدار خروج از فاصله بین دو خط جاده، کنترل کروز، سیستم کمک ترمز و ترمز اورژانس و ترمز در پیچ‌ها، سیستم هشدار برخورد با خودروی جلویی و بسیاری از موارد دیگر که نشان از رشد فن‌آوری‌های ایمنی خودرو در سال‌های اخیر دارد.



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان