معرفی کتاب خوب برای کودکان (والدین حتما بخوانند)

کتاب های کار کومن یکی از بهترین کتاب های کار کودکان است که توسط انتشارات نردبان به چاپ رسیده است. این مجموعه علاوه بر این که کودکان را سرگرم و اوقات فراغت آن ها را پر می کند

چکیده : در این مقاله به معرفی معرفی کتاب خوب برای کودکان در قالب چهار مجموعه کتاب و دو جلد کتاب پرداخته ایم و خواندنش را به همه والدین توصیه میکینم.

 

معرفی کتاب خوب برای کودکان (والدین حتما بخوانند)

به گزارش عمو کتابی، مرجع خرید کتاب کودک در ایران، کتاب ها یکی از قدرتمندترین ابزار های تربیت هستند. هر کتاب داستان، یک درون مایه و پیام اصلی دارد که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به کودکان آموزش داده می شود. جالب است بدانید وقتی کودکان کتاب داستان می خوانند به یک دنیای خیالی لذت بخش سفر می کنند و زمانی که از انجام کاری لذت می برند یادگیری در آن ها عمیق تر است. کتاب های داستان تاثیر زیادی بر شخصیت کودکان می گذارد. در کنار کتاب های داستان، کتاب های کار و کتاب های آموزشی هم پیشنهاد خیلی خوبی برای توانمند کردن ذهن کودکان است. خوب است والدین با شناختن انواع کتاب کودک، با توجه به شخصیت، نیاز و علاقه کودکان خود بهترین کتاب ها را برای آن ها انتخاب کنند. در این مقاله با معرفی کتاب خوب برای کودکان ، سعی داریم والدین و مربیان را در استفاده از این ابزار تربیتی آشنا کنیم.

کتاب کار کومن

کتاب های کار کومن یکی از بهترین کتاب های کار کودکان است که توسط انتشارات نردبان به چاپ رسیده است. این مجموعه علاوه بر این که کودکان را سرگرم و اوقات فراغت آن ها را پر می کند، ذهن آنها را نیز توانمند می کند. مجموعه کتاب کار کومن در سه دسته برای سنین مختلف طراحی شده است. دسته اول مخصوص کودکان ۲ سال به بالاست. در این کتاب ها مهارت هایی مانند دست ورزی، رنگ آمیزی، برش زدن، تا کردن و چسباندن در کودکان تقویت می شود. دسته دوم کتاب های کار کومن برای سنین ۳ تا ۵ سال طراحی شده است. این دسته علاوه بر مهارت های دست ورزی، بازی های فکری ساده مانند ماز، مفاهیم پایه و مهارت های فکری را تقویت می کند. دسته سوم کتاب های کار کومن نیز برای بچه های ۴ سال به بالا و پیش دبستانی طراحی شده است و در آن مهارت های ماز، چسباندن، جورچین، ادراک دیداری فضایی، استدلال قیاسی، تفکر منطقی و علوم ساده به کودکان آموزش داده شده است. کتابهای کار کومن بر اساس یک شیوه ژاپنی برای آموزش ریاضیات علوم و زبان به کودکان طراحی شده است. هر کدام از این کتاب ها فعالیت های ویژه‌ای دارند که منجر به تقویت مهارت های ذهنی کودکان می شود.

کتاب کار کومن

مجموعه قهرمان من

در ادامه معرفی کتاب خوب برای کودکان مجموعه قهرمان من را پیشنهاد می کنیم. این مجموعه به همت انتشارات کتابک به چاپ رسیده است و پنج جلد دارد. در هر جلد از این مجموعه خاطرات کوتاه و متنوعی از زندگی یک بزرگمرد با زبانی روان و ساده برای کودکان نوشته شده است. هر یک از این کتاب ها نقاشی های متنوعی دارد و کودکان را با قهرمانان کشور ایران آشنا می کند. تربیت کودکان با استفاده از الگوها بسیار راحت تر می شود. کودکان قهرمان ها را خیلی دوست دارند و از آنها الگو برداری می کنند. آشنایی کودکان با قهرمان های ایرانی از دو جهت بسیار ارزشمند است. اول اینکه آن ها اسانه ای نیستند و شبیه شدن به آنها راحت است و دوم اینکه ارزش هایی که آنها را تبدیل به قهرمان کرده‌اند ارزش‌های اصیل هستند. والدین می‌توانند با استفاده از کتاب های مجموعه قهرمان من علاوه بر سرگرم کردن کودکان، مفاهیم عمیق اخلاقی را به آنها آموزش دهند. آقا معلم، عمو قاسم، داداش ابراهیم، آقام محسن و علی لندی اسم کتاب‌های این مجموعه هستند که به ترتیب خاطراتی از زندگی فیلسوف بزرگ شهید مرتضی مطهری، فرمانده نابغه جهان اسلام شهید قاسم سلیمانی، شهید جوانمرد ابراهیم هادی، رزمنده شجاع شهید دافع حرم محسن حججی و نوجوان قهرمان علی لندی عزیز را روایت می کند.

مجموعه قهرمان من

قصه های تصویری شاهنامه

قصه های تصویری شاهنامه یکی دیگر از پیشنهادات معرفی کتاب خوب برای کودکان است. یکی از ارزشمند ترین سرمایه های کشور عزیز ما ادبیات کهن آن است که به همت و تلاش بزرگ مردان علم و هنر کشورمان به یادگار مانده است. شاهنامه یکی از مهمترین میراث کهن ادبیات ایران است. آشنایی کودکان با شاهنامه مفاهیم ارزنده ای در اختیار آن‌ها می‌گذارد و آنها را با ادبیات و فرهنگ کشورمان آشنا می کند. سروده های شاهنامه برای کودکان و نوجوانان امروز قابل فهم نیست و باید بازآفرینی شود. یکی از بهترین بازآفرینی های قصه های شاهنامه مجموعه قصه های تصویری شاهنامه است که داستان های این کتاب را با زبانی روان و تصاویری زیبا برای کودکان و نوجوانان به چاپ رسانده است. این مجموعه ده ها داستان شاهنامه را با حجم کم و زبانی روان نگاشته است و می تواند پیشنهاد خوبی برای سرگرمی کودکان باشد. مجموعه قصه های تصویری شاهنامه، داستان های شیرینی از رستم و اسفندیار، زال و رودابه، رستم و سهراب، زال و سیمرغ، ضحاک و کاوه، سیاوش و... با زبانی روان و جذاب نقل می کند. انتشارات قدیانی، نشر کهنه کار و نام اشنای ادبیات کودک و نوجوان این مجموعه را با جنس گلاسه به چاپ رسانده است.

قصه های تصویری شاهنامه

زمزمه های مثبت ذهنی

در ادامه معرفی کتاب خوب برای کودکان مجموعه زمزمه های مثبت ذهنی را به شما پیشنهاد می کنیم. عزت نفس، یکی از بزرگترین مفاهیمی که باید در کودکان نهادینه شود. بسیاری از مسائل کودکان یا بزرگسالان از نداشتن عزت نفس ریشه می گیرد. اگر کودکان عزت نفس داشته باشند خود به خود در تمام ابعاد، رفتار بهتری بروز می دهند. مجموعه زمزمه‌های مثبت ذهنی پر از تلقینات مثبت و انرژی هایی است که کودکان با خواندن آن سرشار از عزت نفس می شوند. این مجموعه هشت جلد دارد و در هر یک از جلد های آن، یک نکته مهم و ارزنده به کودک آموزش داده می شود. تکرار پیام های مثبت ذهنی به صورت مستمر، آن پیام را از خود آگاه به ناخودآگاه کودک وارد می کند. نویسنده سعی دارد با تلقینات مثبت و تکرار عمدی آنها در این مجموعه به صورت ناخودآگاه رفتار کودک را کنترل کند و عزت نفس را در او تقویت کند. من هم شبیه تو هستم، من مراقب حالم هستم، من خودم را باور دارم، من از پسش بر میام، من به خودم افتخار می کنم، من مهم هستم، من بهترین رفتار را انجام می دهم و من امتحانش می کنم اسم کتاب‌های این مجموعه هستند که هر کدام با موضوع خاصی نوشته شده است. مجموعه زمزمه های مثبت ذهنی برای کودکان 5 تا 9 سال مناسب است.

زمزمه های مثبت ذهنی

بازی با نشانه های فارسی

یکی از پیشنهادات معرفی کتاب خوب برای کودکان ، کتاب کار بازی با نشانه های فارسی است. این کتاب یکی از کتاب های مجموعه سلام پیش دبستانی هاست که توسط انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسیده است. این کتاب که برای سنین ۴ تا ۶ سال مناسب است با بازی و رنگ آمیزی کودکان را با حروف الفبا آشنا می کند. بازی با نشانه های فارسی، آمادگی مقدماتی را جهت یادگیری حروف الفبای فارسی در کودکان ایجاد می کند. نحوه کار این کتاب بدین گونه است که کودکان باید تصاویر هر صفحه را با دقت نگاه کنند و آن کلماتی که در آن حروف مشخص شده ( مثلا چ) وجود دارد را رنگ بزنند. با این بازی کودکان به صورت شنیداری و دیداری با حروف الفبای فارسی آشنا می شوند. علاوه بر این رنگ آمیزی به دست ورزی کودکان پیش دبستانی کمک می کند و یافتن تصاویر به صورت غیرمستقیم صداهای الفبای فارسی را به آنها آموزش می دهد. هم چنین گشتن میان تصاویر نیز، قدرت توجه و تمرکز کودکان را افزایش می دهد. اگر تصمیم دارید مقدمات آموزش زبان فارسی را با کتاب برای کودک خود فراهم کنید، کتاب بازی با نشانه های فارسی پیشنهاد بسیار خوبی است. این کتاب در پیش دبستانی ها قابل استفاده است. والدینی که دوست دارند کودکان خود را در خانه آموزش دهند نیز می توانند از این کتاب استفاده کنند.

بازی با نشانه های فارسی

می می نی الهی بد نبینی

یکی از بهترین پیشنهادات معرفی کتاب خوب برای کودکان، کتاب کودک می می نی الهی بد نبینی است که با هدف دور کردن کودکان از وسایل خطرناک نوشته شده است. مجموعه می می نی، یکی از موفق‌ترین مجموعه های کتاب کودک است که در ایران طرفداران بسیاری دارد. این کتاب توسط استاد برجسته شعر کودک، آقای ناصر کشاورز بازآفرینی شده است. شعر های روان و جذاب این کتاب و خط داستانی زیبای آن از نقاط قوت این کتاب است. در این کتاب برای می می نی (بچه میمون بازیگوش) اتفاق جدیدی می افتد که از آن یک درس بزرگ می گیرد. می می نی یواشکی و دور از چشم مادرش دست به کبریت می زند و یک اتفاق وحشتناک را تجربه می کند. اگر دوست دارید کودکان خود را با کتاب آموزش دهید و آنها را سرگرم کنید این کتاب پیشنهاد بسیار خوبی می باشد که برای کودکان ۳ تا ۶ سال مناسب است. در انتهای کتاب نویسنده سوالاتی از کودک می پرسد که طرح این سوالات و پاسخ دادن به آن از جانب کودک بر روند یادگیری کودک تاثیر خوبی می گذارد. از دیگر نقاط قوت این کتاب جنس خوب و محکم کاغذ گلاسه است که زود خراب نمی شود.

می می نی الهی بد نبینی

سخن آخر

آشنایی با انواع کتاب کودک و تازه های نشر، به والدین کمک می کند بهترین انتخاب ها را برای خرید کتاب کودک داشته باشند. والدین می توانند با کسب اطلاعات در مورد انواع کتاب کودک برای آموزش و تربیت کودکان خود برنامه ریزی کنند. هم چنین خواندن مقاله معرفی 9 مورد از بهترین کتاب های کودک دنیا نیز کمک کننده است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر