نقد فیلم Black Adam

گرچه فیلم بلک آدام (Black Adam) از خط داستانی تکراری و همچنین شخصیت‌های توسعه نیافته رنج می‌برد اما از عملکرد درخشان دوئین جانسون (Dwayne Johnson) در نقش اصلی بهره می‌برد و نوید آینده‌ای مهیج را می‌دهد. در ادامه همراه با نقد فیلم «بلک آدام» از دنیای سینمایی دی‌سی باشید.

نقد فیلم Black Adam

گرچه فیلم بلک آدام (Black Adam) از خط داستانی تکراری و همچنین شخصیت‌های توسعه نیافته رنج می‌برد اما از عملکرد درخشان دوئین جانسون (Dwayne Johnson) در نقش اصلی بهره می‌برد و نوید آینده‌ای مهیج را می‌دهد. در ادامه همراه با نقد فیلم «بلک آدام» از دنیای سینمایی دی‌سی باشید.

دنیای سینمایی دی‌سی تحت نظارت کمپانی برادران وارنر در سال‌های اخیر تغییرات شدیدی را تجربه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کنسل کردن فیلم بت‌گرل (Batgirl) اشاره کرد. با این حال، در طی این مدت دوئین جانسون مدام اصرار داشته که فیلم مورد انتظار او در دنیای سینمایی دی‌سی یعنی فیلم «بلک آدام» قرار است این دنیای سینمایی را برای همیشه دست خوش تغییر کند.

اثرات بلند مدت فیلم «بلک آدام» روی دیگر آثار دنیای سینمایی دی‌سی هنوز مشخص نیستند اما این فیلم مطمئنا با معرفی یکی از بزرگترین ضدقهرمان‌های کمیک‌های دی‎‌سی، کار بزرگی انجام داده است. طرفداران فیلم‌های دنیای سینمایی دی‌سی مطمئنا از تماشای این فیلم تازه لذت خواهند برد اما باید گفت کسانی که از فیلم‌های ابرقهرمانی خسته شده‌اند، چندان به فیلم پر از اکشن جدید دوئین جانسون جذب نخواهند شد.

فیلم «بلک آدام» به دنبال مقدمه‌ای از دوران باستان، تمرکز خودش را روی دوران معاصر و خیابان‌های کشور خیالی خندق قرار می‌دهد، جایی که سازمانی شرور به نام اینترگنگ شهروندان را تحت حکومت نظامی خودش نگه داشته است. باستان‌شناسی به نام آدریانا با بازی سارا شاهی (Sarah Shahi) به دنبال شیء ویرانگری است که به نام تاج سبک شناخته می‌شود و کسی که آن را بر سر می‌گذارد، قدرتی جهنمی را از آن خود خواهد کرد.

جستجوی او به مقبره‌ای ختم می‌‌شود که نه تنها تاج در آن دیده می‌شود بلکه تث آدام بسیار قدرتمند با بازی دوئین جانسون در آن قرار دارد. تث آدام زمانی برده خندقی‌ها بوده و هزاران سال پیش قدرت خدایان را بدست آورده و از این قدرت‌های خودش نیز برای نابود کردن دشمنان استفاده کرده بود. حالا که بار دیگر تث آدام از خواب برخاسته، او بار دیگر به دنبال آن است تا دشمنان کشور خندق و همچنین حاکمان ظالم آن یعنی سازمان اینترگنگ را نابود کند. همین تاکتیک‌های بسیار خشونت‌آمیز و ویرانگر تث آدام برای برقراری عدالت سبب می‌شود تا توجه گروه ابرقهرمانی انجمن عدالت آمریکا یا Justice Society of America به او جلب شود.

فیلم «بلک آدام» هیچ کم و کاستی در زمینه اکشن ندارد. کارگردان ژاوم کولت سرا (Jaume Collet-Serra) از همان لحظات آغازین و انفجاری پس از بیدار شدن تث آدام تا درگیری‌های بزرگ او در خیابان‌های خندق، صحنه‌های اکشنی را خلق کرده که حماسی به نظر می‌رسند و متناسب با شخصیت اصلی داستان هستند.

شخصیت بلک آدام یکی از قدرتمندترین افراد در دنیای دی‌سی به شمار می‌رود و این فیلم نیز در همان ابتدا این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. دوئین جانسون قبلا در مورد ذات خشن و بی‌رحم کاراکتر خود صحبت کرده بود و در فیلم نیز به خوبی این موضوع برای مخاطبان به تصویر کشیده می‌شود. تث آدام هیچ ابایی از کشتن دشمنان خودش ندارد و همین نیز جنبه‌های تاریکی به او داده که جالب‌توجه و تازه هستند. هر چند، با وجود همه این موارد، فیلم رده سنی PG-13 را دریافت کرده است.

با این حال، اتکای فیلم «بلک آدام» روی اکشن باعث شده تا داستان و توسعه شخصیت‌ها کمرنگ شوند و آن طور که باید توسعه پیدا نکنند. آدام ستیکیل (Adam Sztykiel)، روری هاینز (Rory Haines) و سهراب نوشیروانی (Sohrab Noshirvani) هیچ فضایی برای تنفس درون داستان قرار نداده‌اند؛ در حقیقت، زمان کافی بین سکانس‌های اکشن و مهیج وجود ندارد که کاراکترها بتوانند با یکدیگر تعامل کنند.

همین نیز سبب شده تا برخی کاراکترها در داخل داستان به خوبی توسعه پیدا نکنند. با اینکه داستان‌های پس‌زمینه زیادی برای شخصیت هاکمن با بازی آلدیس هاج (Aldis Hodge) بازگو نمی‌شود اما او توانسته خودش را به عنوان قهرمانی پاک و رهبری قوی معرفی کند. پویایی گیرا و جذاب او با شخصیت دکتر فیت با بازی پیرس برازنان (Pierce Brosnan) نیز چشم‌گیر و جالب‌توجه است.

سایکلون و اتم اسمشر دیگر اعضای گروه انجمن عدالت آمریکا به شمار می‌روند که به ترتیب کوئینتسا سوئیندل (Quintessa Swindell) و نوآ سنتینئو (Noah Centineo) آن‌ها را به تصویر می‌‌کشند و لحظات دلنشینی از خودش به جای گذاشته‌اند اما کاراکترهای آن‌ها عمق کافی ندارد. با این حال، کوئینتسا سوئیندل نقش‌آفرینی برجسته‌ای داشته و توانسته شخصیت عجیب و دوست‌داشتنی‌ای به کاراکتر سایکلون بدهد.

مطمئنا حضور اعضای گروه انجمن عدالت آمریکا در فیلم «بلک آدام» نوید آن را می‌دهد که در آینده بیننده‌ها شاهد فیلم مستقل این گروه خواهند بود اما باید گفت که در فیلم «بلک آدام»، خیلی به تقابل تث آدام و انجمن عدالت آمریکا پرداخته نمی‌شود و بیشتر تمرکز روی رویارویی تث آدام و هاکمن قرار دارد. کشمکش میان آن‌ها بسیار قانع‌کننده‌تر از دیگر مبارزه‌هایی است که بین قهرمانان مختلف و شخصیت شرور فیلم یعنی سباک با بازی مروان کنزاری (Marwan Kenzari) وجود دارد.

بدون شک، فیلم «بلک آدام» اثری بر محوریت دوئین جانسون است و این بازیگر با تاکید بیشتر بر جنبه‌های تاریک شخصیت تث آدام، توانسته رویکردی متفاوت نسبت به آثار ابرقهرمانی را در پیش بگیرد. دوئین جانسون در این فیلم نسبت به دیگر آثار خود جدی‌تر است و همین نیز سبب شده تا لحظات اندک از ملایمت و مهربانی شخصیت او بسیار تاثیرگذار باشند. ای کاش فیلم‌نامه فیلم «بلک آدام» به دوئین جانسون اعتماد بیشتری می‌کرد و فضای بیشتری را در اختیار این بازیگر قرار می‌داد. با وجود همه این موارد، شخصیت‌پردازی تث آدام فاقد ظرافت است.

حالا که بلک آدام به جمع قهرمانان و شروران دنیای سینمایی دی‌سی اضافه شده، مطمئنا حضور او در فیلم‌های آینده این دنیای سینمایی می‌تواند برای بیننده‌ها و طرفداران بسیار جذاب و مهیج باشد. صحنه پساتیتراژ فیلم «بلک آدام» که به صورت آنلاین نیز منتشر شده بود، اشاره‌ای به آینده‌ای جذاب و تماشایی برای شخصیت بلک آدام و دنیای سینمایی دی‌سی دارد و بدون شک نیز طرفداران مشتاق تماشای دنباله این اثر هستند.

در پایان، فیلم «بلک آدام» لزوما هوشمندانه‌ترین یا سرگرم‌کننده‌ترین فیلم ابرقهرمانی نیست. هر چند، مقدمه نسبتا قانع‌کننده‌ای برای یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌ها در دنیای سینمایی دی‌سی بوده است. دوئین جانسون برای سال‌ها تلاش کرده تا این فیلم را به روی پرده سینماها بیاورد و از همان ابتدا مشخص بود که او اشتیاق بسیار زیادی برای این پروژه دارد. ماهیت پر از اکشن این فیلم می‌تواند خسته‌کننده باشد و باید به برخی از شخصیت‌ها بیشتر توجه می‌شد اما فیلم «بلک آدام» به عنوان اولین حضور دوئین جانسون در دنیای دی‌سی توانسته داستان خاستگاه تث آدام را به خوبی به روی پرده سینماها بیاورد.

امتیاز: 5 از 10

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان