همه چیز درباره کلیسای جامع سنت پل لندن

سازه فعلی کلیسای جامع سنت پل پس از آتش گرفتن سازه اصلی در سال ۱۶۶۶ میلادی در طی آتش‌سوزی بزرگ شهر لندن ساخته شده است. طراحی این بنا را سر کریستوفر رن (Sir Christopher Wren) برعهده داشته و نتیجه کار او نیز شاهکاری است که امروزه به عنوان یکی از برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی لندن شهرت دارد.

همه چیز درباره کلیسای جامع سنت پل لندن

کلیسای جامع سنت پل (St. Paul’s Cathedral) بزرگترین و مشهورترین کلیسا در میان کلیساهای بسیار زیاد و برجسته شهر لندن به شمار می‌رود. این کلیسا در مکانی قرار گرفته که قبلا معبدی رومی در آنجا قرار داشته است. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی کلیسای جامع سنت پل شهر لندن بپردازیم.

سازه فعلی کلیسای جامع سنت پل پس از آتش گرفتن سازه اصلی در سال 1666 میلادی در طی آتش‌سوزی بزرگ شهر لندن ساخته شده است. طراحی این بنا را سر کریستوفر رن (Sir Christopher Wren) برعهده داشته و نتیجه کار او نیز شاهکاری است که امروزه به عنوان یکی از برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی لندن شهرت دارد.

ساخت کلیسای جامع سنت پل به طراحی کریستوفر رن در سال 1675 میلادی شروع و در سال 1711 میلادی تکمیل شد. جالب اینجاست که طرح این کلیسا پس از کشمکش‌های طولانی با عوامل کلیسا و رد شدن دو طرح ابتدایی، تایید شده است. کریستوفر رن به دنبال ساخت گنبدی بزرگ بوده اما عوامل کلیسا خواهان صلیبی بزرگ بودند که در نهایت ترکیبی از هر دو ساخته شد.

کلیسای جامع سنت پل بدون شک شاهکاری برجسته از کریستوفر رن به شمار می‌رود. این کلیسای رنسانس 515 فوت طول و 227 فوت عرض دارد و این در حالی است که ارتفاع دو برج آن به 212 فوت می‌رسد و گنبد آن حدود 365 فوت ارتفاع دارد. به دنبال خسارات ناشی از بمباران جنگ جهانی دوم و همچنین کثیفی‌های انباشته شده بر روی نمای آن، این کلیسا بازسازی شده و امروزه به شکوه و جلال اولیه خودش بازگشته است.

گنبد کلیسای سنت پل

The magnificent cathedral dome

The magnificent cathedral dome

شاید در ابتدا گنبد کلیسای سنت پل در ظاهر چیز خاصی نداشته باشد اما باید گفت که هیچ بازدید از این کلیسا بدون بازدید از فضای داخل گنبد تکمیل نمی‌شود. برای رفتن به سمت گنبد کلیسا باید 528 پله را پشت سر گذاشت و از آنجا نیز می‌توان شاهد نمایی خارق‌العاده از ارتفاع 365 فوتی بود.

کلیسای سنت پل یکی از بزرگترین سازه‌های این چنینی در جهان به شمار می‌رود که وزن گنبد آن به حدود 65000 تن می‌رسد و ساختار سه گنبدی منحصربه‌فردی دارد که شامل گنبد داخلی تزیین‌شده، گنبد میانی ساخته شده از آجر برای استحکام و گنبد بیرونی می‌شود.

تالار نجوا در کلیسای سنت پل

The Whispering Gallery ؛ Matt Biddulph / photo modified

The Whispering Gallery ؛ Matt Biddulph / photo modified

تالار نجوا (The Whispering Gallery) یکی دیگر از بخش‌های کلیسای جامع سنت پل به شمار می‌رود که برای رسیدن به آنجا باید 259 پله را پشت سر گذاشت. این بخش از کلیسا در ارتفاع 100 فوتی قرار دارد و به دلیل خاصیت آکوستیک قابل توجه خودش بدین شکل نام گذاری شده است؛ می‌توان صدای نجوا یا زمزمه‌ای را از آن سوی تالار و در فاصله 112 فوتی به راحتی شنید.

از تالار نجوا نیز می‌توان با پشت سر گذاشتن 117 پله به سمت بالا، از تالار سنگ (Stone Gallery) نیز دیدن کرد که در پیرامون گنبد است و پس از پشت سر گذاشتن 166 پله دیگر نیز می‌توان تالار طلایی (Golden Gallery) را مشاهده کرد.

شبستان کلیسای جامع سنت پل

The Nave

The Nave

به هنگام ورود به داخل کلیسای جامع سنت پل، شاهد بخشی اصلی و طولانی خواهید بود که در آنجا نیز می‌توان اولین نگاه مهیج و خیره‌کننده از گنبد درونی و زیبای کلیسا را شاهد بود. این فضای عمومی و تشریفایی جایی است که می‌توان درب بزرگ غربی به ارتفاع 30 فوت و همچنین هشت نقاشی از زندگی سنت پل توسط تورنهیل را مشاهده کرد. در بخش شمالی شبستان کلیسای جامع سنت پل نیز بنای یادبود باشکوهی از دوک ولینگتون و همچنین دو گروه مجسمه از شجاعت، بزدلی و حقیقت و دروغ به چشم می‌خورد.

دخمه کلیسای جامع سنت پل

The Crypt ؛ Mark McQuade / photo modified

The Crypt ؛ Mark McQuade / photo modified

دخمه و سرداب بزرگی در کلیسای جامع سنت پل به چشم می‌خورد که درون آن، مقبره‌های بسیاری از چهره‌های برجسته و مشهوری همچون نقاشان کونستیبل، ترنر و رینولدز وجود دارد. در زیر راهروی جنوبی نیز سنگ قبر ساده سر کریستوفر رن و همچنین مقبره‌های دو قهرمان بزرگ انگلستان یعنی دوک ولینگتون و لرد نلسون قرار گرفته‌اند. تابوب لرد نلسون بسیار قابل توجه و برجسته چراکه از دکل کشتی فرانسوی اورینت (L’Orient) ساخته شده است.

نمای بیرونی کلیسای سنت پل

The exterior

The exterior

نمای بیرونی کلیسای جامع سنت پل در شهر لندن نیز پر از جلوه‌های جالب‌توجه و زیبا است که از جمله آن‌ها می‌توان به جبهه غربی به طول 180 فوت اشاره کرد. ورودی اصلی و رواق ستون‌دار که با ردیف ستون بالایی پوشیده شده، از جمله دیگر ویژگی‌های برجسته نمای این کلیسا به شمار می‌رود. در جبهه غربی نیز مجسمه سنت پل و همچنین دو مجسمه از سنت جیمز و پیتر به چشم می‌خورند.

در دو طرف رواق نمای کلیسای جامع سنت پل نیز دو برج باروک قرار دارند که به عنوان برج‌های غربی شناخته می‌شوند و درون یکی از آن‌ها نیز ناقوسی 12 زنگی به چشم می‌خورد. دیگر برج نیز درون خودش بزرگترین ناقوس انگلستان به نام گریت پاول را جای داده است که حدود 17 تن وزن دارد و در سال 1882 میلادی ساخته شده است.

مجموعه‌های کلیسا

The Cathedral Library ؛ The National Churches Trust / photo modified

The Cathedral Library ؛ The National Churches Trust / photo modified

کتابخانه کلیسای جامع سنت پل درون خودش مجموعه‌ای عالی از بیش از 21000 کتاب و نسخه خطی مربوط به سال 1690 میلادی را جای داده است. برخی از آثار قدیمی موجود در این کتابخانه نیز در آتش‌سوزی مربوط به قرن چهاردهم میلادی از بین رفتند. علاوه بر کتاب نیز انواع اشیاء مرتبط به سنت پل همچون نقاشی، مدل و یافته‌های باستان‌شناسی در اینجا وجود دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان