گزارش روزنامه لوموند:

افزایش معنادار تقاضا برای هیزم در فرانسه/ زمستان سخت عملیات روانی روسی نیست!

این روزنامه نوشت که فرانسه به منظور پاسخگویی به تقاضای بالاتر از حد معمول ناشی از افزایش قیمت انرژی، مجبور به واردات برخی از پلت‌های چوبی مورد نیاز خود شده است.

به گزارش سرویس جهان مشرق، روزنامه «لو موند»، مهم‌ترین روزنامه فرانسه، در گزارشی(14 نوامبر) نوشت که این کشور به منظور پاسخگویی به تقاضای بالاتر از حد معمول ناشی از افزایش قیمت انرژی، مجبور به واردات برخی از پلت‌های چوبی خود شده است.[1]

افزایش معنادار تقاضا برای هیزم در فرانسه/ «زمستان سخت» عملیات روانی روسی نیست!

مشتریان سفارشات خود را از طریق اینترنت انجام می دهند اما هرگز تحویل خود را دریافت نمی کنند. شرکت ها کالاها را ارسال می کنند و در ازای آن چک های NSF دریافت می کنند. در ماه‌های اخیر، صنعت پلت‌های(گلوله‌های) چوبی نیز از سایر صنایعی که در حال حاضر در هراس(از بحران انرژی در زمستان) به سر می‌برند، برکنار نبوده است: کلاهبرداران از کمبودهای موجود در این بازار برای به جیب زدن پول‌های کلان استفاده کرده‌اند.

بسیاری از فرانسوی‌ها که می‌خواهند از خود در برابر افزایش قیمت گاز و برق محافظت کنند، در زمستان امسال برای گرم کردن خانه‌های خود اقدام به خرید این گلوله‌های چوبی کرده‌اند که باعث افزایش قیمت‌ها شده است، زیرا مردم به دنبال ذخیره‌سازی در آستانه زمستان هستند. در ماه اکتبر، نسبت به زمان مشابه در سال قبل، یک کیسه 15 کیلوگرمی گلوله با افزایش قیمت از 6 یورو به تقریباً 10 یورو، یعنی نزدیک به 90 درصد افزایش یافت. ، کنده‌های چوبی که بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، از ماه جولای تا کنون حدود 20 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

افزایش معنادار تقاضا برای هیزم در فرانسه/ «زمستان سخت» عملیات روانی روسی نیست!

اریک ویال، مدیر عامل شرکت دولتی Propellet فرانسه، یک گروه ملی که متخصصان حرفه‌ای این صنعت را در جنوب شرق این کشور گرد هم می‌آورد، گفت:

"به‌جای خرید در فصل، مشتریان چهار تا شش ماه زودتر از زمان معمول خرید می‌کردند. همه دست‌کم یک تُن گندله چوب درخواست می‌کردند که روی هم حجم انبوهی را شکل می داد."

او اضافه کرد:

"توزیع کنندگان روزانه 200 تا 300 تماس تلفنی دریافت می کردند، برخی از آنها از به شدت پرخاشگرانه حرف می زدند، بنابراین برخی ترجیح دادند مشتریان جدیدی جذب نکنند."

افزایش معنادار تقاضا برای هیزم در فرانسه/ «زمستان سخت» عملیات روانی روسی نیست!

این رفتارهای مضطرب - که برخی با انباشت کاغذ توالت یا ماکارونی که در طول همه‌گیری کووید19 زیاد دیده می‌شد، مقایسه می‌کنند - تنها تورمی را تشدید کرده است که از پیش هم رو به افزایش بود. قیمت گلوله های چوبی بین پایان سال 2021 و تابستان 2022 دو برابر شد. در این دوره، هزینه های تولید افزایش یافت که ناشی از اثر ترکیبی افزایش هزینه های برق، گاز (برای خشک کردن پلت‌ها)، حمل و نقل و مواد خام، مانند خاک اره و امثال آن است.

افزایش معنادار تقاضا برای هیزم در فرانسه/ «زمستان سخت» عملیات روانی روسی نیست!

علاوه بر این، این مشکل با افت بازار ساخت و ساز در چهار ماه گذشته تشدید شده است که منجر به کاهش سرعت اره‌کردن چوب و در نتیجه تولید براده شده است. در همان زمان، تقاضا تحت تأثیر سیاست‌های دولت، به ویژه طرح MaPrimeRénov، که فرانسوی‌ها را تشویق می‌کرد تا دستگاه‌های حرارتی نفتی یا گازی خود را با اجاق‌های هیزمی یا دیگ‌های بخار جایگزین کنند، شتاب بیشتری گرفته است.

بر اساس گزارش رصدخانه انرژی های تجدیدپذیر، در سال 2021، فروش اجاق گاز یا دیگ‌های چوبی بیش از 34 درصد نسبت به سال 2020 افزایش یافت.


[1] https://www.lemonde.fr/en/economy/article/2022/11/14/amid-europe-s-energy-crisis-france-s-wood-pellet-industry-is-feeling-the-heat_6004266_19.html

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان