نخستین همایش تامین مالی غرب به میزبانی کرمانشاه برگزار شد

مهم‌­ترین دغدغه مدیران کرمانشاه

شماره روزنامه: ۵۶۰۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۹/۶ ...

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های مرکز مطالعات و پژوهش‌های اتاق کرمانشاه طی 5/ 1 سال اخیر یکی از بزرگ‌ترین معضلات بخش تولید، کشاورزی، خدمات وتامین نقدینگی بوده است، گفت: طی سال­‌های اخیر اتکای اصلی ما برای تامین مالی به تسهیلات بانکی بوده است. وی به چالش‌های تامین نقدینگی از بانک‌ها اشاره کرد که هرچقدر به سمت شهرهای کوچک و محروم برویم این مشکلات تشدید می‌شود. عضو هیات رئیسه اتاق ایران یکی از بهترین روش­‌های تامین مالی که می‌تواند جایگزین تسهیلات بانکی باشد را استفاده از ظرفیت بازار سرمایه دانست که کمتر در کرمانشاه مورد توجه بوده است. کاشفی با اشاره به ظرفیت قابل توجه بازار سرمایه در کرمانشاه، رتبه نهم استان در زمینه حجم معاملات بورس را گواهی بر این مدعا دانست و یادآور شد: اما از نظر استفاده بخش تولید از این بازار رتبه 26 کشور را داریم. وی از دلایل پایین بودن سهم بورس از تامین مالی در کرمانشاه هم سخن گفت که مهم‌ترین آن عدم شناخت کافی از ساختارهای بورس و فرابورس بوده است.

کاشفی از اهتمام جدی اتاق کرمانشاه برای استفاده از بازار سرمایه و تعامل سازنده‌ای که با بورس منطقه‌ای کرمانشاه ایجاد شده یاد کرد و افزود: به همین منظور تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردیم که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن آموزش به فعالان اقتصادی بود. رئیس اتاق کرمانشاه همایش منطقه‌ای تامین مالی غرب کشور را نیز یکی دیگر از خروجی‌های خوب تعامل اتاق بازرگانی و بورس کرمانشاه دانست و افزود: امیدواریم این همایش قدم اصلی برای حرکت بخش تولید کرمانشاه به سمت بازار سرمایه باشد. کاشفی از قدمت تاریخی کرمانشاه در حوزه تولید، تجارت و صنعت یاد و خاطرنشان کرد: کرمانشاه با داشتن سالانه حدود 3 میلیارد دلار صادرات، معمولا جایگاه پنجم تا ششم صادرات ایران را دارد. وی اظهار امیدواری کرد: استفاده از ظرفیت بازار سرمایه کمک شایانی به پویایی اقتصاد استان در حوزه تولید و تجارت باشد.

حسین سلاح‌ورزی ، نایب رئیس اتاق ایران نیز با بیان اینکه طی حدود 19 فصل اخیر تامین مالی یکی از اصلی‌ترین معضلات فعالان اقتصادی در فضای کسب و کار بوده، گفت: متاسفانه اکنون سهم بازار سرمایه در تامین مالی فعالان اقتصادی حقیقی کشور رقمی ناچیز است. سلاح‌ورزی با اشاره به اینکه طی پنج سال اخیر فضای کسب و کار کشور به صورت فصلی و مستمر توسط اتاق ایران پایش می‌شود، اظهار کرد: در 19 فصل اخیر تامین مالی یکی از سه مانع اصلی پیش روی فعالان اقتصادی بوده است. وی ادامه داد: اگر نگاهی به آمار و ارقام تامین مالی از بازار سرمایه داشته باشیم و چنانچه بخش دولتی، نهادهای عمومی و شهرداری‌ها را کنار بگذاریم، سهم بخش حقیقی کشور از تامین مالی بازار سرمایه رقمی بسیار ناچیزی است.

مجید عشقی ، رئیس سازمان بورس نیز گفت: در برنامه داریم ضوابط پذیرش شرکت‌های دانش بنیان را در بازار سرمایه سهل‌تر کنیم. وی با بیان اینکه یکی از ماموریت­‌های اصلی بازار سرمایه تامین مالی و کمک به تشکیل سرمایه است، اظهار کرد: در کشور ما به صورت سنتی رسم بر این بوده که عمده بار تامین مالی بر عهده سیستم بانکی بوده و بیش از 90 درصد تامین مالی طرح­‌های اقتصادی را سیستم بانکی انجام داده که البته این نقش در سال­‌های اخیر مقداری به سمت بازار سرمایه انتقال یافته است. وی با اعلام اینکه اکنون بین 20 تا 25 درصد تامین مالی به سمت بازار سرمایه منتقل شده، اظهار امیدواری کرد کرد: با طراحی نهادها و ابزارهای مالی مناسب این نقش را افزایش دهیم تا بازار سرمایه نقش موثرتری در تشکیل سرمایه در کشور داشته باشد.

عشقی با اعلام اینکه از یک سال پیش تاکید بر ابزارسازی و نهادسازی و گسترش نهادهای مالی بوده، اظهار کرد: طی این مدت راه­‌اندازی صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری را پیگیری کردیم تا نیازهای بخش­‌های مهم اقتصادی را برآورده کنند و اکنون تنوع خوبی در بحث صندوق‌های سرمایه‌­گذاری داریم. عشقی همچنین با بیان اینکه در گذشته حضور شرکت‌­های دانش‌بنیان در بازار سرمایه حداقلی بود، گفت: با توجه به اینکه این شرکت­‌ها می‌­توانند نقش بسیار مهمی در اقتصاد ایفا کنند به این نتیجه رسیدیم که باید راهکاری در نظر گرفت که شرکت­‌های دانش‌­بنیان خصوصا شرکت­‌هایی که کسب و کارشان در حوزه دیجیتال است بتوانند نقش موثرتری در بازار سرمایه ایفا کنند، از این رو ضوابط پذیرش این شرکت­ ها در سازمان مصوب و ابلاغ شد و نخستین شرکت مورد پذیرش قرار گرفت و در برنامه داریم ضوابط پذیرش این شرکت‌ها را سهل‌تر کنیم.

بهمن امیری­‌مقدم ، استاندار کرمانشاه نیز در ادامه این مراسم خواستار انتخاب کرمانشاه به عنوان مرکز پذیرش و تامین مالی شرکت‌ها در بازار سرمایه در غرب کشور شد. وی از مشکلات اقتصادی متعددی که کرمانشاه با آن مواجه است یاد کرد که باعث شده چهره زیبا و سینه ستبر ایران اسلامی شکسته شود و افزود: امروز اشتغال و سرمایه‌گذاری به مهم‌ترین دغدغه مدیران استان تبدیل شده است. به گفته مدیر ارشد استان کرمانشاه ، امروز در مراجعات مردمی و ملاقات‌های عمومی، درخواست شغل 90 درصد درخواست‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. وی با بیان اینکه بیکاری کرمانشاه قدمتی 50 ساله دارد، یادآور شد: زمانی که استان‌های دیگر با دلار7 تومانی در حال توسعه بودند، کرمانشاه درگیر جنگ بود و همین باعث شد خیلی شهرستان‌های مرزی استان که زمانی بسیار پر رونق بودند امروز رونق گذشته را شاهد نباشند. استاندار کرمانشاه توجه به اشتغال و سرمایه‌گذاری در کرمانشاه را بسیار ضروری دانست و ادامه داد: تمام توان خود را  در این مدت برای کمک به اشتغال و سرمایه‌گذاری کرمانشاه گذاشتم.

امیری مقدم کاهش 3/ 4 درصدی نرخ بیکاری استان را گواهی بر این مدعا دانست و افزود: اکنون نرخ بیکاری استان به 6/ 13 درصد رسیده است. وی با بیان اینکه وضعیت شاخص‌های مرتبط با اشتغال کرمانشاه طی سه فصل گذشته رو به بهبود بوده، این را حاصل تلاش و تعامل دولت و بخش خصوصی دانست. استاندار کرمانشاه با بیان اینکه آینده خوبی پیش روی اشتغال و اقتصاد استان است، تاکید کرد: تشکیل قرارگاه ملی اشتغال در سفر رئیس جمهور و به پیشنهاد استاندار کمک شایانی به کاهش بیکاری کرمانشاه خواهد کرد. به گفته امیری­‌مقدم، در این قرارگاه برای ایجاد 70 هزار شغل در کرمانشاه حدود 275 هزار میلیارد تومان منابع مالی پیشنهاد شده که بخش عمده آن از محل تسهیلات بانکی تامین می‌شود. وی اضافه کرد: از این میزان 55 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و 5/ 4 میلیارد یورو آن ارزی است که اکنون با 500 میلیون یورو آن برای پتروپالایش آناهیتا موافقت شده که اجرای این طرح می‌تواند برای 10 هزار نفر اشتغال‌زایی داشته باشد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در سفر رئیس­‌جمهوری نیز 13 هزار و500 میلیارد تومان تسهیلات برای استان به تصویب رسیده، اظهار کرد: مجموع این منابع کمک می‌کند شرایط برای سرمایه‌گذاری در کرمانشاه بسیار مساعد شود. امیری‌­مقدم از کرمانشاه به عنوان بهشت سرمایه‌گذاری کشور یاد کرد و افزود: در زمینه‌های مختلف مرزی، کشاورزی، گردشگری، نفت و گاز، پتروشیمی، تجارت و ...‌ظرفیت سرمایه‌گذاری داریم. وی سهم 6 درصدی کرمانشاه از صادرات کشور، سهم 43 درصدی از صادرات ایران به عراق و کسب رتبه پنجم صادرات ایران را گواهی بر ظرفیت‌های تجاری کرمانشاه دانست و اظهار کرد: این همه ظرفیت فقط منتظر یک کار جهادی و انقلابی است. استاندار کرمانشاه در انتها به لزوم توجه به ظرفیت بازار سرمایه در کرمانشاه نیز اشاره کرد و ادامه داد: تقاضا داریم کرمانشاه به عنوان مرکز پذیرش و تامین مالی غرب کشور انتخاب شود. امیری­‌مقدم توجه به تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان استان را نیز بسیار ضروری دانست و افزود: به علاوه درخواست داریم شرکت‌های کرمانشاه خارج از نوبت و با اولویت در بازار سرمایه پذیرش شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان